Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
Fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
Po opracowaniu dokumentacji technicznej, będziemy w stanie określić całościową wartość inwestycji w porcie w Kołobrzegu. Wtedy zostaną też podejmowane konkretne działania – przekazał w czwartek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o inwestycję związaną m.in. z przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Komisja Obrony Narodowej rozpatrywała w czwartek informacje dot. planów rozwoju portu w Kołobrzegu (woj. zachodniopomorskie). Głównym tematem rozmów były inwestycje związane z rozbudową portu oraz przebudową infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego.

"Port planuje poszerzyć i pogłębić tor wodny, umożliwiając wchodzenie większych jednostek transportowych i pasażerskich. Mówimy o przebudowie w zakresie nieruchomości resortu obrony narodowej, która polegać będzie na przebudowie nabrzeża. Będzie to skutkowało przesunięciem linii nabrzeża Sił Zbrojnych RP w głąb lądu" – powiedział wiceszef MON Cezary Tomczyk.

"Część terenu zamkniętego zostanie docelowo przekazana poza resort obrony narodowej. Nabrzeże zostanie odbudowane w ramach inwestycji przez ZMP Kołobrzeg" – dodał.

Jak przekazał, Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg ma ubiegać się o pozyskanie dofinansowania inwestycji z KPO oraz innych źródeł finansowania.

Przekazano, że w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Portu Morskiego Kołobrzeg, Ministerstwem Obrony Narodowej oraz Urzędem Morskim w Szczecinie. Wszystkie trzy strony zobowiązały się do współpracy w ramach trzech działań, tj. przebudowy przyczółku Falochronu Zachodniego, przebudowę nabrzeży Sił Zbrojnych RP oraz przebudowę infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego w granicy Portu Morskiego Kołobrzeg.

"Do portu w Kołobrzegu, przy naprawdę dobrych warunkach, mogą wpływać statki o zanurzeniu do 5,5 m, dł. nawet 100 m. Jeżeli podejście do samego portu zostałoby poszerzone i tor wodny został by jeszcze pogłębiony, co poprawiło by możliwości przyjmowania większych statków, to ewidentnie byłby to impuls dla całego kołobrzeskiego portu" – przekazał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Prezes ZPM Kołobrzeg podkreślił, że jest to jeden z nielicznych małych portów, który pełni wszystkie funkcje, które są realizowane w małych portach. To m.in. funkcje pasażerska, rybacka, przeładunkowa i militarna.

"Przebudowa wejścia do portu, to nie są jakieś inwestycje rzędu kilku miliardów. To kilkaset milionów i przy niewielkich nakładach, możemy przyśpieszyć nie tylko wzrost gospodarczy środkowego wybrzeża, ale także wzmocnić siłę naszego wybrzeża" – powiedział prezes ZPMK Artur Lijewski.

"Jesteśmy w trakcie wyłonienia wykonawcy, który wykona dokumenty środowiskowe i techniczne, tak żebyśmy mogli realizować to zadanie inwestycyjne" – dodał.

Posłowie pytali o plan finansowania tej inwestycji. Do pytań odniósł się m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który powiedział, że w dokumentacja projektowa da odpowiedź na to pytanie.

"W Urzędzie Morskim szacujemy, że nasza część będzie kosztować około 40 mln zł, ta dotycząca nabrzeży, które należą do MON-u będzie wiadoma wtedy, kiedy będziemy mieli całą dokumentację techniczną. Ma ona być przygotowana w tym roku, wtedy będziemy w stanie określić całościową wartość projektu" – przekazał Marchewka.

"To nie jest inwestycja, którą da się zrobić od pstryknięcia palcem. Ponieważ +ścięcie+ tego nabrzeża i poszerzenie toru podejściowego to jest bardzo duże wyzwanie inżynierskie. Uważam, że całościowy projekt może sięgać nawet wartości 200 mln zł, ale to oszacują eksperci" – dodał.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że dopiero wówczas, gdy będzie znana konkretna wartość tego przedsięwzięcia, będą podejmowane konkretne działania. Wskazał, że samo porozumienie i podjęcie decyzji o sfinansowani dokumentacji projektowej jest "istotnym krokiem".

Edycja tekstu: Piotr Kołodziejski

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty