Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
PolSca to spółka, która ma być operatorem nowych promów pływających po Bałtyku. Jej nazwa to połączenie słów "Poland" i Scandinavia". Będą ją tworzyć trzej armatorzy: Unity Line, Polferries i EuroAfrica.
Chodzi m.in. o to, aby ujednolicić system sprzedaży i skuteczniej rywalizować z niemiecką i skandynawską konkurencją.

- Nowa spółka operacyjna do obsługi promów to część planu na repolonizację polskiej gospodarki morskiej. Ma bazować na wieloletnich doświadczeniach jej udziałowców - mówi przewodniczący rady nadzorczej spółki Polskie Promy Paweł Porzycki. - W 1995 roku, kiedy startowaliśmy z naszą działalnością, nie mieliśmy 30 lat doświadczeń. Nie mieliśmy za sobą wykonanych tysięcy podróży, przewiezionych milionów pasażerów.

- Po Bałtyku pływa obecnie 10 promów, wkrótce flota ma się wzbogacić o trzy kolejne - przypomina wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Przekazujemy na ten cel kwotę 1,3 mld zł. I to jest inwestycja, która ma na celu wzmocnienie roli polskich armatorów na Bałtyku i wzmocnienie, rozwój naszej gospodarki morskiej.

Siedziba spółki PolSca mieścić się będzie w Świnoujściu. Nie wiadomo jeszcze, kiedy spółka zacznie działać formalnie.

Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez PAP wynika, że szefem PolSca ma być Piotr Redmerski, obecnie prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W piątek, po podpisaniu porozumienia między armatorami, Redmerski podkreślał, że nowa spółka będzie zarządzała 10 promami. "Będzie jedna sprzedaż biletów. Wspólna sprzedaż dla pasażerów i świadczenie usług dla rynku transportowego, dla spedytorów – to jest główne założenie" – wyjaśnił.

Przypomniał, że PŻB utworzono w 1976 r. i niedługo będzie świętować 50-lecie. "To chyba będzie prezent dla naszego podmiotu, że w końcu kończy się rywalizacja, a zaczyna się współpraca. Oferta 10 promów na Morzu Bałtyckim będzie najlepszą dla naszych klientów (...) Ambitne plany, dziesiątki milionów oszczędności, co na pewno przełoży się na wzmocnienie tej grupy" – wskazał.

Zapowiedział, że pod koniec tego roku lub na początku 2026 r., PolSca "zaskoczy informacjami" o uruchomieniu nowych kierunków promowych.

Szczegółowe dane dot. przewozów promowych na Bałtyku są tajemnicą handlową, ale szacuje się, że Unity Line i Polferries obsługują ok. jedną trzecią rynku. Unity Line dysponuje sześcioma promami (trzy należą do PŻM, trzy do EuroAfrica), które w ubiegłym roku przetransportowały z Polski (Świnoujście) do Skandynawii ok. 215 samochodów ciężarowych. Polferries ma pięć promów, w tym cztery na Bałtyku, które operują ze Świnoujścia i Trójmiasta. W 2024 r. obsłużyły ok. 200 tys. ciężarówek.

W lipcu 2024 r. kursowanie ze Świnoujścia do Ystad rozpoczęła "Varsovia", nowy prom Polferries, z napędem LNG, największy Ro-Pax (samochodowo-pasażerski) na tej trasie. Ma ponad 216 metrów długości, 28 szerokości i 3775 m linii ładunkowej. Może zabrać na pokład 920 pasażerów, 160 ciężarówek i 200 aut osobowych.

Przez Terminal Promowy Świnoujście w 2024 r. przeszło 5 865 779 ton ładunków drobnicowych, nieco więcej niż w 2023 r. Wznowiono przeładunki intermodalne i transport wagonów kolejowych. Na promy wjechały ponad 433 tysiące ciężarówek. Na TPŚ zarejestrowano 609 187 pasażerów (plus ponad 375 tys. kierowców).

Połączenie promowe z Polski do Szwecji zostały uruchomione w połowie lat 60. XX w.

Edycja tekstu: Piotr Kołodziejski
- Nowa spółka operacyjna do obsługi promów to część planu na repolonizację polskiej gospodarki morskiej. Ma bazować na wieloletnich doświadczeniach jej udziałowców - mówi przewodniczący rady nadzorczej spółki Polskie Promy Paweł Porzycki.
- Po Bałtyku pływa obecnie 10 promów, wkrótce flota ma się wzbogacić o trzy kolejne - przypomina wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
12345
  reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty