Radio SzczecinRadio Szczecin » Artykuły sponsorowane
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Projekty mixed-use zyskują coraz większa popularność na rynku nieruchomości. Jak dotąd nie powstała konkretna definicja takich obiektów, jednak intuicyjnie każdy z nas czuje, o co chodzi. To budynki, które mają być z założenia kompleksowe i wielofunkcyjne – usługowo-mieszkalne, handlowo-usługowe lub biurowo-usługowe. A może wszystko w jednym? Więcej o projektach mixed-use przeczytasz w poniższym artykule!

Jak duża może być inwestycja mixed-use?

Nieruchomości mixed-use mogą zajmować zarówno ogromne obszary (jak np. łódzka Manufaktura), jak i niewielkie tereny w małych miejscowościach. Projekty o małej skali mieszczą się zwykle w centrum miast – to zazwyczaj pojedyncze budynki lub małe kompleksy bez rozbudowanych przestrzeni wspólnych. Ze względu na niewielką powierzchnię, możliwość różnicowania funkcji jest tu ograniczona. Najczęściej takie nieruchomości stają się budynkami biurowo-usługowymi lub handlowo-usługowymi.

Średnie projekty mixed-use to takie o powierzchni powyżej 1,5 ha. To już dość duże obiekty, mogą to być biurowce bądź zespoły budynków połączone wspólnymi przestrzeniami. W takich projektach zwykle łączy się funkcję mieszkaniową i funkcje komercyjne. To właśnie tego typu obiekty mixed-use są najczęściej spotykane. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem takiej nieruchomości, przeczytaj tekst: Budynek usługowo mieszkalny jako inwestycja. Co warto wiedzieć przed kupnem? Dzięki temu poznasz zalety i ewentualne zagrożenia, jakie towarzyszą takiemu przedsięwzięciu.

Mieszane inwestycje mogą być realizowane również na dużych obszarach powyżej 6 ha. To już tak naprawdę osiedla, a nawet dzielnice wielofunkcyjne. Są zróżnicowane przestrzennie i architektonicznie.

Jakie funkcje pełnią obiekty mixed-use, czyli budynki handlowo-usługowe, biurowo-usługowe i usługowo-mieszkalne?

Nieruchomości mixed-use to przede wszystkim inwestycje, dlatego ich najważniejszym zadaniem jest przynoszenie zysku. Inne aspekty projektu muszą być podporządkowane temu celowi. Inwestor musi więc ustalić, która funkcja – mieszkalna, biurowa, handlowa czy usługowa – ma być najbardziej rentowna.

Na etapie planowania trzeba też wyznaczyć funkcję dominującą, czyli tę, która zajmie w budynku usługowo-mieszkalnym lub innym najwięcej miejsca.Najczęściej są to mieszkania i biura, a także handel. Wartościowym dodatkiem do inwestycji mogą być funkcje: kulturalna, hotelowa, sportowa lub edukacyjna.

Rozrywka, gastronomia, zieleń i organizacja eventów to atrakcje, które mogą przyciągać użytkowników do obiektu mixed-use. Nawet jeśli ten ruch nie przekłada się na bezpośrednie przychody, zapewnia nieruchomości rozgłos i rozpoznawalność.

Co powinno wyróżniać nieruchomość mixed-use?

Kompleksowy charakter to najważniejszy wyróżnik obiektów mixed-use. To miejsce, w którym można prowadzić różne rodzaje działalności, a jednocześnie mieszkać, uczyć się czy pracować. Przestrzeń typu mixed-use powinna być elastyczna i gotowa do dostosowywania się do wymogów rynku.

Warto zadbać o dobrą dostępność dla osób o różnym stopniu sprawności, a także dostępność dla ekologicznych środków transportu. Warto przeciwdziałać tak zwanym miejskim wyspom ciepła poprzez dużą ilość nasadzeń w przestrzeni wspólnej. Świetnie sprawdzają się miejsca ogólnodostępne ławki, punkty widokowe, leżaki czy ścieżki spacerowe.

Do przykładów obiektów usługowo-mieszkalnych, budynków handlowo-usługowych i budynków biurowo-usługowych należą w Polsce miejsca takie jak: Stary Browar w Poznaniu, DOKI w Gdańsku, Quorum we Wrocławiu czy Monopolis w Łodzi. Nic nie stoi na przeszkodzie, by tego typu inwestycje realizować również w mniejszych miastach. Sprawdź ofertę nieruchomości Orange i znajdź odpowiednią nieruchomość pod tego typu przedsięwzięcie.

Artykuły sponsorowane

12345
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty