Spis treści
- Koszt transportu morskiego – podstawowe czynniki
- Jak nie dać się oszukać?
- Od czego zależy zmienność stawek za transport morski?
- Transport FCL i LCL a koszty transportu kontenera
- Koszty dodatkowe w transporcie morskim
- Jak obliczyć koszty transportu morskiego?
- Podsumowanie
Koszt transportu morskiego – podstawowe czynniki
Na koszt transportu morskiego składa się wiele zmiennych. Najważniejszym z nich pozostają stawki frachtu morskiego, które różnią się w zależności od kierunku rejsu, rodzaju ładunku oraz sytuacji na rynku. Znaczenie ma również sezonowość oraz dostępność kontenerów i miejsc na statkach. Koszty transportu towarów obejmują także elementy nie związane bezpośrednio z frachtem, czyli opłaty portowe, manipulacyjne, dokumentacyjne oraz koszty związane z odprawą celną.
Jak nie dać się oszukać?
Wielu w szczególności początkujących importerów i eksporterów nie do końca rozumie, co składa się na ostateczny koszt transportu morskiego. Dlatego zapominają uwzględniać wszystkie elementy. Niestety jest to czasami wykorzystywane przez różne firmy np. przez załadowców w Chinach przy transporcie drobnicy morskiej. Oferują oni świetne stawki za fracht morski. Natomiast nie uwzględniają dodatkowych kosztów (np. THC), które potrafią okazać się bardzo duże, o czym importer dowiaduje się dopiero jak towar dotrze do Polski.
Jeżeli jesteś importerem/eksporterem, który nie chce dać się oszukać, radzimy:
- korzystać z usług polskiej rzetelnej firmy spedycyjnej
- zawsze pytać o dodatkowe koszty, które są zawarte i te, które nie są zawarte
- dokładnie przeanalizować wybór warunków Incoterms
Od czego zależy zmienność stawek za transport morski?
Zmienność stawek za fracht morski wynika z połączenia czynników rynkowych, operacyjnych i globalnych wydarzeń, które bezpośrednio wpływają na podaż oraz popyt w transporcie międzynarodowym. Wahania cen kontenerów pojawiają się m.in. w okresach wzmożonego handlu, takich jak szczyt sezonu przedświątecznego czy Chiński Nowy Rok, kiedy zapotrzebowanie na przestrzeń ładunkową rośnie szybciej niż dostępność statków. Duże znaczenie mają również koszty paliwa i obowiązek stosowania bardziej ekologicznych rozwiązań, które zwiększają koszty operacyjne armatorów. Dodatkowo, konflikty geopolityczne, zmiany tras żeglugowych, blokady portów czy ograniczenia przepustowości terminali prowadzą do zakłóceń w łańcuchach dostaw, co przekłada się na krótkoterminowe i często gwałtowne wzrosty stawek frachtu morskiego.
Transport FCL i LCL a koszty transportu kontenera
Wybór między frachtem morskim FCL a frachtem morskim LCL jest jednym z kluczowych czynników determinujących koszt transportu kontenera.
FCL (Full Container Load)
To rozwiązanie wybierane przy większych partiach towaru. Cena transportu kontenera pozostaje stała, a ładunek nie jest dzielony z innymi nadawcami. FCL pozwala na sprawniejszą realizację transportu morskiego, skraca operacje portowe i oferuje dobre stawki za transport, pod warunkiem większej ilości towaru.
LCL (Less than Container Load)
Opcja odpowiednia dla mniejszej liczby towarów. Transport drobnicy morskiej pozwala płacić jedynie za zajmowaną objętość, jednak transport drobnicy często trwa dłużej ze względu na dodatkowe operacje przeładunkowe. To popularne rozwiązanie np. w imporcie niewielkich wolumenów z Azji .
Koszty dodatkowe w transporcie morskim
Do finalnej ceny w transporcie morskim mogą zostać doliczone także elementy pozafrachtowe, takie jak:
- koszty rewizji celnej, skanowania lub kontroli Sanepidu,
- opłaty demurrage i detention wynikające z przetrzymania kontenera.
- koszty przeładunku na inny środek transportu (np. plandekę)
- koszty chłodzenia w przypadku kontenerów Reefer
Elementy te mogą istotnie zwiększyć koszty transportu kontenera, zwłaszcza w okresach większego zatłoczenia portów lub ograniczonej liczby wolnych slotów przewozowych.
Jak obliczyć koszty transportu morskiego?
Aby prawidłowo obliczyć koszty transportu, należy uwzględnić:
- stawki frachtowe,
- rodzaj kontenera (np. FCL 20’, 40’, 40HC),
- kierunek transportu (port załadunku i rozładunku)
- opłaty dodatkowe (odprawa celna, THC, dokumentacja),
- warunki Incoterms określające podział kosztów i ryzyka między kupującego a sprzedającego.
W praktyce wielu importerów korzysta z narzędzi takich jak kalkulator kosztów frachtu, jednak dokładne wyliczenie zwykle wymaga analizy indywidualnej, ponieważ każdy przewóz jest inny pod względem trasy, armatora i ładunku.
Podsumowanie
Koszt transportu morskiego jest wartością zmienną i zależy od szeregu czynników związanych zarówno z rynkiem logistycznym, jak i ogólną sytuacją globalną. Zmienność stawek, sezonowość, dostępność sprzętu i koszty portowe sprawiają, że importerzy muszą stale monitorować ceny transportu oraz analizować oferty od spedytorów. Dokładne rozpoznanie składników ceny pozwala lepiej planować budżet i efektywnie przygotować łańcuch dostaw.


Radio Szczecin