Lotnisko CPK w 2032 r. może obsłużyć 31,4 mln pasażerów, port w Modlinie 7,1 mln, a lotnisko w Radomiu 400 tys. osób - wynika z najnowszej prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), przedstawionej w środę przez spółkę CPK.
Jak przekazali na konferencji prasowej przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), chodzi o "Prognozę IATA 2024-2060 dla portów lotniczych w województwie mazowieckim".
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powiedział, że prognozy potwierdzają przyjęte przez spółkę w ubiegłym roku założenia, iż niezbędna jest rozbudowa Lotniska Chopina, "bo bez niej utracilibyśmy znaczną część ruchu". "Odejście od modernizacji Lotniska Chopina było błędem i my te błędy teraz naprawiamy" – zaznaczył.
Spółka przekazała, że planowana data rozpoczęcia operacji lotniczych na Lotnisku CPK to IV kwartał 2032 r. Założono, że po otwarciu nowego portu ruch komercyjny ma zostać przeniesiony z Lotniska Chopina. Na Lotnisku CPK mają być obsługiwane wszystkie rodzaje połączeń lotniczych, przy czym największy nacisk ma być położony na ruch transferowy i dalekodystansowy. CPK ma się rozwijać jako główny hub dla Regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak tłumaczyli przedstawiciele spółki, w scenariuszu bazowym prognoza zakłada, że w 2032 r. na Lotnisku Chopina oraz w pierwszych miesiącach działania Lotniska CPK zostanie obsłużonych 31,4 mln pasażerów, a w każdym kolejnym roku ruch będzie rósł o milion osób rocznie. W roku 2033 ma to być ok. 32,7 mln osób, w 2040 roku - 40,7 mln.
Członek zarządu CPK Dariusz Kuś przekazał, że na potrzeby prognozy przyjęto, iż modernizacja Lotniska Chopina zakończy się przed rozpoczęciem sezonu letniego 2029, zwiększając przepustowość portu do ok. 30 mln pasażerów rocznie, z elastycznością +10 proc.
"Obecna przepustowość lotniska wynosi maksymalnie ok. 23,5 mln z elastycznością ok. +10 proc." - powiedział Kuś. Jak dodał, w latach 2025-2028 Lotnisko Chopina będzie mogło zwiększyć limit dzienny łącznie o ok. 20 operacji; od sezonu lato 2029 podnoszenie dziennego limitu ma być proporcjonalnie do popytu, do maksymalnie ok. 800 operacji dobowo; nie przewidziano zmian limitu nocnego.
W przypadku lotniska w Modlinie obecna przepustowość portu wynosi ok. 4-4,5 mln pasażerów rocznie. Do sezonu lato 2028 planowane jest ukończenie modernizacji zwiększającej przepustowość tego portu do ok. 7 mln pasażerów rocznie, z elastycznością +10 proc.
Natomiast przepustowość lotniska w Radomiu pozwala obsłużyć obecnie ok. 1,5 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozwoju w przyszłości do 3-3,5 mln rocznie.
Prezes CPK Filip Czernicki przekazał, że w tym roku spółka będzie skupiała się głównie na uzyskiwaniu pozwoleń i decyzji, w tym pozwoleń wodnoprawnych. "Wykonywane będą odwierty geologiczno-inżynieryjne oraz prowadzone będą badania archeologiczne" - powiedział. Spółka będzie też prowadzić prace przygotowawcze, m.in. rozbiórki, usunięcia drzew i krzewów.
Spółka CPK w grudniu 2023 r. zaprezentowała najnowszą, zaktualizowaną prognozę IATA dla CPK. Wynikało z niej, że w 2030 r. lotnisko CPK może mieć 28 mln pasażerów, w 2040 r. 40 mln, a w 2060 r. przekroczy 60 mln osób. W 2021 r. prognoza IATA w scenariuszu bazowym wskazywała na 30 mln podróżnych w 2030 r., 45 mln w 2040 r. i 65 mln w 2060 r.
W styczniu br. wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powiedział, że prognozy potwierdzają przyjęte przez spółkę w ubiegłym roku założenia, iż niezbędna jest rozbudowa Lotniska Chopina, "bo bez niej utracilibyśmy znaczną część ruchu". "Odejście od modernizacji Lotniska Chopina było błędem i my te błędy teraz naprawiamy" – zaznaczył.
Spółka przekazała, że planowana data rozpoczęcia operacji lotniczych na Lotnisku CPK to IV kwartał 2032 r. Założono, że po otwarciu nowego portu ruch komercyjny ma zostać przeniesiony z Lotniska Chopina. Na Lotnisku CPK mają być obsługiwane wszystkie rodzaje połączeń lotniczych, przy czym największy nacisk ma być położony na ruch transferowy i dalekodystansowy. CPK ma się rozwijać jako główny hub dla Regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak tłumaczyli przedstawiciele spółki, w scenariuszu bazowym prognoza zakłada, że w 2032 r. na Lotnisku Chopina oraz w pierwszych miesiącach działania Lotniska CPK zostanie obsłużonych 31,4 mln pasażerów, a w każdym kolejnym roku ruch będzie rósł o milion osób rocznie. W roku 2033 ma to być ok. 32,7 mln osób, w 2040 roku - 40,7 mln.
Członek zarządu CPK Dariusz Kuś przekazał, że na potrzeby prognozy przyjęto, iż modernizacja Lotniska Chopina zakończy się przed rozpoczęciem sezonu letniego 2029, zwiększając przepustowość portu do ok. 30 mln pasażerów rocznie, z elastycznością +10 proc.
"Obecna przepustowość lotniska wynosi maksymalnie ok. 23,5 mln z elastycznością ok. +10 proc." - powiedział Kuś. Jak dodał, w latach 2025-2028 Lotnisko Chopina będzie mogło zwiększyć limit dzienny łącznie o ok. 20 operacji; od sezonu lato 2029 podnoszenie dziennego limitu ma być proporcjonalnie do popytu, do maksymalnie ok. 800 operacji dobowo; nie przewidziano zmian limitu nocnego.
W przypadku lotniska w Modlinie obecna przepustowość portu wynosi ok. 4-4,5 mln pasażerów rocznie. Do sezonu lato 2028 planowane jest ukończenie modernizacji zwiększającej przepustowość tego portu do ok. 7 mln pasażerów rocznie, z elastycznością +10 proc.
Natomiast przepustowość lotniska w Radomiu pozwala obsłużyć obecnie ok. 1,5 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozwoju w przyszłości do 3-3,5 mln rocznie.
Prezes CPK Filip Czernicki przekazał, że w tym roku spółka będzie skupiała się głównie na uzyskiwaniu pozwoleń i decyzji, w tym pozwoleń wodnoprawnych. "Wykonywane będą odwierty geologiczno-inżynieryjne oraz prowadzone będą badania archeologiczne" - powiedział. Spółka będzie też prowadzić prace przygotowawcze, m.in. rozbiórki, usunięcia drzew i krzewów.
Spółka CPK w grudniu 2023 r. zaprezentowała najnowszą, zaktualizowaną prognozę IATA dla CPK. Wynikało z niej, że w 2030 r. lotnisko CPK może mieć 28 mln pasażerów, w 2040 r. 40 mln, a w 2060 r. przekroczy 60 mln osób. W 2021 r. prognoza IATA w scenariuszu bazowym wskazywała na 30 mln podróżnych w 2030 r., 45 mln w 2040 r. i 65 mln w 2060 r.
W styczniu br. wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.