Radio SzczecinRadio Szczecin » Polska i świat
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

źródło: pixabay.com/pl/593313/StartupStockPhotos - CC0 - domena publiczna
źródło: pixabay.com/pl/593313/StartupStockPhotos - CC0 - domena publiczna
Długi czas spędzany przed ekranem wiąże się z gorszymi wynikami w nauce uczniów szkół podstawowych w Ontario – informuje pismo "JAMA Network Open".
Nowe badanie prowadzone było wspólnie przez dr Catherine Birken ze The Hospital for Sick Children (SickKids) i dr Jonathona Maguire'a z Unity Health Toronto’s St. Michael’s Hospital.

Badanie objęło ponad 3000 dzieci w Ontario w latach 2008–2023. Naukowcy powiązali dane dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zgłaszane przez rodziców we wczesnym dzieciństwie, z późniejszymi osiągnięciami w nauce w standaryzowanych testach przeprowadzonych przez Education Quality and Accountability Office (EQAO), w szczególności z czytania i matematyki w klasie III oraz matematyki w klasie VI.

Jak się okazało, więcej czasu spędzanego przed ekranem we wczesnym dzieciństwie wiąże się z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce w standaryzowanych testach. Każda dodatkowa godzina dziennie spędzona przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w nauce.

"Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, a wysoki poziom ekspozycji, szczególnie na telewizję i media cyfrowe, może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce" – wskazała Birken, główna autorka.

„Podkreśla to wagę opracowywania wczesnych interwencji dla małych dzieci i ich rodzin, promujących zdrowe nawyki związane z korzystaniem z ekranu” - zwróciła uwagę.

Chociaż stwierdzono stałe powiązania między czasem spędzanym przed ekranem a gorszymi wynikami w czytaniu i matematyce, wpływ na osiągnięcia w zakresie pisania wydawał się ograniczony.

W przypadku danych EQAO dla klasy III, czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 5,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,6 godziny dziennie. W przypadku danych EQAO dla klas szóstych czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 7,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,8 godziny dziennie.

Oprócz całkowitego czasu spędzanego przed ekranem, czas spędzony przed telewizorem/mediami cyfrowymi, obejmujący telewizję, komputery i urządzenia przenośne, takie jak smartfony, był powiązany z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce zarówno u chłopców, jak i u dziewcząt.

Edycja tekstu: Jacek Rujna

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
12345

Archiwum informacji

poniedziałek01wtorek02środa03czwartek04piątek05sobota06niedziela07poniedziałek08wtorek09środa10czwartek11piątek12sobota13niedziela14poniedziałek15wtorek16środa17czwartek18piątek19sobota20niedziela21poniedziałek22wtorek23środa24czwartek25piątek26sobota27niedziela28poniedziałek29wtorek30środa31czwartek01piątek02sobota03niedziela04
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty