Długi czas spędzany przed ekranem wiąże się z gorszymi wynikami w nauce uczniów szkół podstawowych w Ontario – informuje pismo "JAMA Network Open".
Nowe badanie prowadzone było wspólnie przez dr Catherine Birken ze The Hospital for Sick Children (SickKids) i dr Jonathona Maguire'a z Unity Health Toronto’s St. Michael’s Hospital.
Badanie objęło ponad 3000 dzieci w Ontario w latach 2008–2023. Naukowcy powiązali dane dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zgłaszane przez rodziców we wczesnym dzieciństwie, z późniejszymi osiągnięciami w nauce w standaryzowanych testach przeprowadzonych przez Education Quality and Accountability Office (EQAO), w szczególności z czytania i matematyki w klasie III oraz matematyki w klasie VI.
Jak się okazało, więcej czasu spędzanego przed ekranem we wczesnym dzieciństwie wiąże się z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce w standaryzowanych testach. Każda dodatkowa godzina dziennie spędzona przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w nauce.
"Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, a wysoki poziom ekspozycji, szczególnie na telewizję i media cyfrowe, może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce" – wskazała Birken, główna autorka.
„Podkreśla to wagę opracowywania wczesnych interwencji dla małych dzieci i ich rodzin, promujących zdrowe nawyki związane z korzystaniem z ekranu” - zwróciła uwagę.
Chociaż stwierdzono stałe powiązania między czasem spędzanym przed ekranem a gorszymi wynikami w czytaniu i matematyce, wpływ na osiągnięcia w zakresie pisania wydawał się ograniczony.
W przypadku danych EQAO dla klasy III, czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 5,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,6 godziny dziennie. W przypadku danych EQAO dla klas szóstych czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 7,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,8 godziny dziennie.
Oprócz całkowitego czasu spędzanego przed ekranem, czas spędzony przed telewizorem/mediami cyfrowymi, obejmujący telewizję, komputery i urządzenia przenośne, takie jak smartfony, był powiązany z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce zarówno u chłopców, jak i u dziewcząt.
Edycja tekstu: Jacek Rujna
Badanie objęło ponad 3000 dzieci w Ontario w latach 2008–2023. Naukowcy powiązali dane dotyczące czasu spędzanego przed ekranem, zgłaszane przez rodziców we wczesnym dzieciństwie, z późniejszymi osiągnięciami w nauce w standaryzowanych testach przeprowadzonych przez Education Quality and Accountability Office (EQAO), w szczególności z czytania i matematyki w klasie III oraz matematyki w klasie VI.
Jak się okazało, więcej czasu spędzanego przed ekranem we wczesnym dzieciństwie wiąże się z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce w standaryzowanych testach. Każda dodatkowa godzina dziennie spędzona przed ekranem wiązała się z 10 proc. spadkiem prawdopodobieństwa osiągnięcia wyższych wyników w nauce.
"Czas spędzany przed ekranem jest częścią codziennego życia większości rodzin, a wysoki poziom ekspozycji, szczególnie na telewizję i media cyfrowe, może mieć wymierny wpływ na wyniki dzieci w nauce" – wskazała Birken, główna autorka.
„Podkreśla to wagę opracowywania wczesnych interwencji dla małych dzieci i ich rodzin, promujących zdrowe nawyki związane z korzystaniem z ekranu” - zwróciła uwagę.
Chociaż stwierdzono stałe powiązania między czasem spędzanym przed ekranem a gorszymi wynikami w czytaniu i matematyce, wpływ na osiągnięcia w zakresie pisania wydawał się ograniczony.
W przypadku danych EQAO dla klasy III, czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 5,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,6 godziny dziennie. W przypadku danych EQAO dla klas szóstych czas spędzany przed ekranem mierzono w średnim wieku 7,5 roku, przy średnim czasie spędzanym przed ekranem wynoszącym 1,8 godziny dziennie.
Oprócz całkowitego czasu spędzanego przed ekranem, czas spędzony przed telewizorem/mediami cyfrowymi, obejmujący telewizję, komputery i urządzenia przenośne, takie jak smartfony, był powiązany z niższymi wynikami w czytaniu i matematyce zarówno u chłopców, jak i u dziewcząt.
Edycja tekstu: Jacek Rujna


Radio Szczecin