Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
Reklama
Zobacz
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

Realizacja: Maciej Papke [Radio Szczecin]
Zmiana organizacji ruchu na Rondzie Uniwersyteckim w Szczecinie. Od środy funkcjonuje tam tzw. rondo półturbinowe. To oznacza, że na jezdni pojawiły się żółte znaki, które sugerują odpowiedni pas.
Niektórzy kierowcy mają problemy ze zjazdem ze skrzyżowania. Od razu ustawiają się do prawej i starają się kontynuować jazdę prawym pasem. Tutaj na drodze staje im tzw. "martwe pole" i słupek. Trzeba więc się zatrzymać i zjechać na środkowy pas. Miasto testuje ronda półturbinowe właśnie po to, żeby takich kierowców nauczyć innego toru jazdy.

Na jezdni są wymalowane kierunki do wyjazdu oraz strzałki, które wskazują na to, jak opuścić skrzyżowanie odpowiednim zjazdem.

Kierowcy chwalą nowe rozwiązanie. - Gdybyśmy umieli jeździć po rondach, w ogóle nie byłoby potrzebne, bo w wyobraźni powinno być dokładnie namalowane to, co jest teraz namalowane żółtą linią. Jechało się sympatycznie. Tylko pytanie czy wszyscy będą jeździć tak sympatycznie, jak my jechaliśmy. Dla mnie takie rondo jest niepotrzebne, ale dla szczecińskich kierowców bardzo - mówili kierowcy.

To potwierdza prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Szczecinie Grzegorz Etynkowski.

- Lepiej i wygodniej jest im jechać prawym pasem. My i wszystkie szkoły jedziemy podczas szkolenia nie tylko prawym pasem. To jest potem wymagane na egzaminie - powiedział Etynkowski.

Rondo Uniwersyteckie to pierwszy etap testowania nowego rozwiązania. Niedługo pojawi się ono również na Placu Grunwaldzkim, a w sierpniu na Rondzie Hakena. Ronda półturbinowe w trzech miejscach będą testowane na okres od 3 do 6 miesięcy. Ich przyszłość zależy teraz od zachowania i reakcji kierowców.

Zmiana w organizacji ruchu ma usprawnić przejazd na tego typu skrzyżowaniach i wyeliminować jazdę tylko prawym, zewnętrznym pasem jezdni.
Relacja Bartłomieja Czetowicza.
Kierowcy chwalą nowe rozwiązanie.
Mówi prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Szczecinie Grzegorz Etynkowski.
Fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
Fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
Fot. Bartłomiej Czetowicz [Radio Szczecin]
Fot. Bartłomiej Czetowicz [Radio Szczecin]

Dodaj komentarz 7 komentarzy

Prawdopodobnie nie ma głupszego rozwiązania, ale do wszystkiego można się przyzwyczaić.
Zaraz, zaraz przecież w Polsce mamy ruch prawostronny to dlaczego nie można jeździć po prawej na rondzie? Na prostej wielopasmówce można dostać mandat za jazdę lewym pasem jadąc nawet z maksymalną dozwoloną prędkością. No to jak z tymi regułami ?
Jedno z najgłupszych rozwiązań. Jesteśmy o krok od skierowania samochodów na tory, żeby tylko jeździły pasami, które sterujący ruchem wybierze za kierowców. Na pewno będzie więcej wykroczeń. Ciekawe, jak długo te słupki sobie postoją.
Super, nareszcie jakieś rozwiązanie, które nauczy "niedzielnych kierowców" jazdy na rondzie. Do tej pory nieudacznicy i większość kobiet jechali na rondzie po prawym pasie utrudniając wjazd i zjazd z niego. Żeby jeszcze wymusić używanie prawego kierunkowskazu przy zjeździe ze zwykłego ronda to już by była Europa. (Tu pole do popisu dla Policji - no ale oni pracują tylko w akcjach nie co dzień hehe). Teraz wszystko jasne z prawego pasa tylko w prawo. Gratuluję Zarządowi Dróg tego pomysłu.
W naszym kraju rzadko się zdarza, aby zarządzający ruchem drogowym wymyślili coś rzeczywiście trafnego. Tym bardziej więc należą się im słowa pochwały za to novum w Szczecinie, mimo płaczu i rozpaczy "prawoskrętnych" lub "miszczów prawego pasa na rondach". Jedyne co mnie martwi, to tymczasowość tego rozwiązania. Zamiast je kasować, skopiujcie na inne duże ronda i zostawcie na zawsze. Pozdrawiam.
Ze sposobu jaki wyznaczono pasy miało to raczej i sankcjonować niebezpieczne opuszczanie pasa z innego niż środkowy. Dużo lepsze byłoby wyznaczenie linii ciągłej między środkowym a zewnętrznym pasem aby zjazd odbywał się tylko z pasa zewnętrznego. Jednocześnie na sporej częsci rond zredukowano 3 pasy do 2 co nie przyczyni się do poprawy ich przepływności. Na pl. Grunwaldzkim zlikwidowano parking przy poczcie. Przydało by się przy okazji załatwić poczcie lepsze miejsce gdzie da się zaparkować. Szkoda że na różnych rondach nie zaproponowano różnej organizacji ruchu żeby sprawdzić która rzeczywiście jest najlepsza. Niestety ta zaproponowana na Grunwaldzie nie rozwiąże głównego problemu tego skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli korkowania się Rayskiego (w szczycie aby dojechać do Grunwaldu stoi się czasami po 15-20 minut co potęguje problem dużej ilości spalin w okolicy). Na to głównie by pomogła zmiana jednokierunkowości Rayskiego i Śląskiej. Optymalne rozwiązanie na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym to żeby wjazd poprzedzał wyjazd. W przypadku dwóch wjazdów pod rząd pojawia się taki problem jak u nas :(.
Bardzo dobry pomysł. Gdy zobaczyłem rondo uniwersyteckie, po malowaniu, bardzo się ucieszyłem. Chwile wcześniej właśnie miałem sytuację, na rondzie Helena, gdy próbowałem zjeżdżać ze środkowego pasa, w kierunku do ronda akademickiego, lecz blokował mnie sznur(ek) pojazdów jadących prawym pasem dalej w kierunku Przeclawia.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

Reklama
Zobacz
Autopromocja
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty