W tygodniu poprzedzającym Święta Wielkiej Nocy w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zabrzmiała monumentalna Pasja wg św. Jana BWV 245 Jana Sebastiana Bacha.
Tradycja oratoriów pasyjnych opowiadających o ukrzyżowaniu Jezusa Chrystusa sięga XVII wieku. Do rozbudowanych partii chóralnych w kolejnym stuleciu kompozytorzy dołączyli wysmakowane arie i recytatywy. Oratoria te, zwane pasjami, wykonywano w okresie Wielkiego Tygodnia w praktycznie każdym niemieckim kościele luterańskim. Także w kościele św. Tomasza w Lipsku, gdzie w 1723 roku Jan Sebastian Bach przyjął posadę kantora. Pasja wg św. Jana powstała rok później. Było to pierwsze z trzech oratoriów pasyjnych, które napisał.
Doprowadził go do perfekcyjnej formy również ze względu na swój wymiar emocjonalny, psychologiczny i filozoficzny, który od trzech stuleci pozostaje niezmiennie głęboko przejmujący i aktualny.
W piątek, 11 kwietnia 2025 w Złotej Sali Filharmonii Pasję Janową wykonał ze szczecińskimi symfonikami wyjątkowy Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie z plejadą polskich solistów śpiewaków pod batutą Przemysława Neumanna. W niedzielę, 13 kwietnia o godz. 19 powtórzenie wydarzenia.
Artyści
• Karol Kozłowski – tenor, Ewangelista
• Karol Kozłowski – tenor, Ewangelista
• Artur Janda – bas, Jezus
• Marzena Michałowska – sopran
• Jan Jakub Monowid – kontratenor
• Aleksander Kunach – tenor
• Robert Gierlach – bas
• Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie
• Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru
• Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
• Przemysław Neumann – dyrygent