Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
fot. [Trafostacja Sztuki]
fot. [Trafostacja Sztuki]
Na wernisaż w Trafostacji Sztuki Szczecin wczoraj wieczorem ustawiła się długa kolejka.
Wystawa "Co sobie kto na swój temat wymyśli?" to prezentacja ponad 50 artystów związanych z naszym miastem, głównie z działającą od dekady Akademią Sztuki w Szczecinie. "Wystawa, stworzona w całości przez artystów szczecińskich, będzie opowiadać przewrotnie o powojennych losach miasta oraz diagnozować jego współczesną tożsamość, dokonując krytycznego przeglądu utrwalonych symboli i mitów. Tytuł zaczerpnięty został z powieści szczecińskiej pisarki i naukowczyni, Ingi Iwasiów. Jej Bambino to popularna w całej Polsce proza, której fabuła dzieje się po wojnie w Szczecinie. Ukazuje ona złożone losy, biografie i duchowe postawy nowych mieszkańców miasta. Kluczowe jest jednak potraktowanie Szczecina jako miejsca nowego początku".
Wystawa czynna jest codziennie, oprócz poniedziałków, od 11.00 do -19.00.
fot. [materiały prasowe]
fot. [materiały prasowe]
W Domu Kultury Krzemień na prawobrzeżu Szczecina można oglądać online wystawę fotografii Krzysztofa Górskiego "Świat w walizce - wśród ginących plemion".
Krzysztof Górski, autor wystawy, jest muzykiem, aktorem, fotografem, ale przede wszystkim podróżnikiem. Głównym motywem tej wystawy są plemiona Apatani, które pierwszy kontakt z cywilizacją nawiązało dopiero w 1947 roku. Wytatuowane twarze kobiet oraz charakterystyczne kamienie osadzone w nosie stanowią o wyjątkowości tych ludzi i ich unikalnej kulturze. Tuż obok nich zamieszkują inne bardzo barwne plemiona takie jak Ashi, Naschi i Conjag oraz plemiona Mursi, Dasenesch, Hamer i Himba. Jednocześnie wystawa jest wirtualnym spacerem po nowym domu kultury. Walizki z fotografiami Górskiego zostały rozstawione po całym Krzemieniu.
www.[trafo.art.pl]
www.[trafo.art.pl]
"Co sobie kto na swój temat wymyśli?" - to wystawa, która zostanie otwarta w najbliższą sobotę. Wystawa, stworzona w całości przez artystów szczecińskich, będzie opowiadać przewrotnie o powojennych losach miasta oraz diagnozować jego współczesną tożsamość, dokonując krytycznego przeglądu utrwalonych symboli i mitów. Integralną częścią tej ekspozycji jest otwarty od 1 lutego "Pasaż Williama Turnera" autorstwa Kamila Kuskowskiego.
William Turner w 1835 roku odwiedził Szczecin podróżując po Europie. Podczas pobytu uwiecznił ówczesne miasto na 21 szkicach. Rysunki znajdują się obecnie w kolekcji Tate Gallery w Londynie (Szkicownik Kopenhaga-Drezno). W tym samym roku, w Domu Bractwa Strzeleckiego przy ul. św. Ducha, odbyła się pierwsza publiczna wystawa sztuki w Szczecinie.
fot. [DK 13 muz]
fot. [DK 13 muz]
Zamki i ogrody w województwie zachodniopomorskim to wystawa prezentowana w Domu Kultury 13 Muz - przygotowana przez Książnicę Pomorską im. Stanisława Staszica w Szczecinie i Fundację Akademia Europejska Kulice-Külz.

Ekspozycja to kilkadziesiąt plansz przygotowanych jako wystawa towarzysząca zachodniopomorskiej serii wydawniczej prezentującej zamki, pałace i dwory w otoczeniu parków, folwarków i kościołów. Autorami serii są polscy i niemieccy historycy sztuki i konserwatorzy. Cykl przedstawia historię założeń dworskich oraz ich dzisiejszy stan i sposób użytkowania. W centrum uwagi pozostaje sztuka budowlana i ogrodowa.

W roku 2011 w Zachodniopomorskiem odnotowano 650 zamków, dworów i pałaców i prawie 1000 założeń parkowych. Część z nich jest dobrze utrzymana, inne pozostają zaniedbane lub zniekształcone poprzez przebudowę. W czasach PRL jedynie nieliczne z nich wyremontowano z funduszy państwowych. Użytkowano je najczęściej jako siedziby państwowych gospodarstw rolnych, adaptowane były też na szkoły i domy opieki. Po przełomie politycznym w 1989 roku wiele dworów znalazło nowych właścicieli, którzy je odbudowali, przeznaczając z reguły na funkcje turystyczne. Wystawa dostępna jest też online.
fot. [Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie]
fot. [Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie]
W Zamku książąt Pomorskich w Galerii Gotyckiej prezentowana jest wystawa malarstwa Jana Bociągi, zatytułowana "Kolor i geometria".
Wystawa zorganizowana została z okazji 60-lecia pracy twórczej absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, mieszkańca Świnoujścia. Artysta tworzy głównie abstrakcyjne pejzaże o dynamicznie przecinających się liniach i plamach barwnych, łącząc je w mgielne, świetliste akordy. Obrazy artysty to wibrujące kolorami etiudy o naturze żywiołów - wody [morza], światła i powietrza. Na wystawę w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie składało się 49 prac powstałych od lat 70. XX wieku do 2019 roku. Wystawę można oglądać w wersji online.
fot. [materiały prasowe]
fot. [materiały prasowe]
Projekt „HIPERLINK" składa się z dwóch uzupełniających się części. Pierwsza z nich to wystawa indywidualna Zbigniewa Romańczuka. Ta część ma charakter hybrydowy - część multimedialnych prac prezentowana jest wirtualnie, a kolejne zostaną zaprezentowane w siedzibie Muzeum Narodowego w Szczecinie - Muzeum Sztuki Współczesnej. Druga część zatytułowana "HIPERLINK - nowy obraz świata i człowieka" to wirtualna galeria, efekt współpracy artysty - Zbigniewa Romańczuka, filozofki - Aleksandry Łukaszewicz Alcaraz, i grafika komputerowego - Radosława Nagaya, którzy zaprosili artystów i artystki z Polski, Hiszpanii, Czech, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec do refleksji nad kondycją świata i człowieka w dobie obrazów generowanych za pomocą technologii cyfrowych i biotechnologii. Projekt realizowany jest w ramach artystycznego stypendium Urzędu Miejskiego w Szczecinie. Małgorzata Frymus rozmawia z twórcami.
fot. [DK 13muz]
fot. [DK 13muz]
Za nami oficjalne otwarcie wystawy prac Pawła Kleszczewskiego - szczecińskiego malarza i twórcy filmów animowanych. Podczas wernisażu online na stronach internetowych Domu Kultury 13 Muz, Kleszczewski zaprosił widzów do trzech sal trójwymiarowych - przestrzennych, dzięki czemu można choć trochę poczuć się jak w prawdziwejgalerii.
Obrazy Kleszczewskiego są reakcją na sytuację, w której znaleźliśmy się w wyniku pandemii koronawirusa. Jak sam mówi: „W marcu w czasie kwarantanny zacząłem malować obrazy „Pandemiczne”. Obrazy powstały z potrzeby dokumentacji wydarzenia, które uważam za historyczne. W krótkim czasie powstało ponad trzydzieści prac z tego cyklu. W pierwszym okresie Pandemii dostępność materiałów malarskich była ograniczona. Obrazy były malowane tym i na tym, co akurat miałem pod ręką, zamalowywałem stare obrazy, używałem desek, pilśni itp. Rozpoczęty w czasie kwarantanny zestaw prac dał początek cyklowi obrazów, w których poruszam zagadnienia: bojaźni, lęku, izolacji, zmiany relacji międzyludzkich związanych z pandemią, niepokoju, stresu, depresji. Ważnym aspektem także jest poruszany już w cyklu „Pragnień” aspekt zetknięcia się problemów zaawansowanej cywilizacji z żywiołem pierwotnej siły popędów ludzkich, które powodują pęd życia i predestynują aspekt behawioralny".
1234567