Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Grzegorz Paprzycki, fot. Szczecin Film Festival
Grzegorz Paprzycki, fot. Szczecin Film Festival
Film Grzegorza Paprzyckiego "Mój kraj taki piękny" trafił na długą listę propozycji oscarowych. Dokument będzie brany pod uwagę przez członków Akademii Filmowej i być może znajdzie się wkrótce na shortliście, a potem otrzyma oficjalną nominację do Oscara 2021. Obraz okazał się najlepszym krótkometrażowym filmem dokumentalnym podczas 25. edycji festiwalu It's All True ("É Tudo Verdade") – International Documentary Film Festival" organizowanym w Brazylii, który otwiera drogę do Hollywood.
Film Paprzyckiego otrzymał już m.in. Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Off Cinema oraz nagrodę "Nowe Oko" na Festiwalu Filmowym Przeźrocza. Obraz zwyciężył również w Konkursie Europejskim na Szczecin Film Festival. Wcześniej jury naszego przeglądu nagrodzili dwa inne filmy Paprzyckiego: "Jestem" oraz "Czarnobóg".
30-minutowy "Mój kraj taki piękny (My Country So Beautiful)" to portret dokumentalny Polski, w której ścierają się dwie siły reprezentujące zupełnie odmienne światopoglądy. Lewicowa wizja kraju naprzeciw homogenicznej Polski budowanej przez skrajną prawicę. Pośród tych ideologii – ludzie, walczący w imię własnych wartości i zasad. Łączy ich jeden temat sporny – nacjonalizm.

Z Grzegorzem Paprzyckim rozmawia Konrad Wojtyła.

Tymoteusz Bies – pianista. Fot. [Bartek Barczyk, NOSPR]
Tymoteusz Bies – pianista. Fot. [Bartek Barczyk, NOSPR]
Tymoteusz Bies, wybitnie utalentowany 25-letni pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Raubo. Na swoim koncie ma niezliczoną liczbę nagród, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, „Friuli Venezia Giulia”, czy Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Występował w wielu krajach w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Sankt Petersburgu, Paryżu, Kolonii, Rzymie, Hannoverze, Wenecji, na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, czy na Festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Wielokrotnie był solistą u boku m.in. Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Polskiej Orkiestry Radiowej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Jest laureatem stypendium Kristiana Zimmermana, „Młodej Polski”, Fundacji Piotra Klera i Ministra Kultury.
W 2018 roku ukazał się debiutancki album pianisty, zawierający koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta i Fryderyka Chopina. Najnowszy krążek pt. „Backwards” wydany w sierpniu tego roku przez hiszpańską wytwórnię fonograficzna KNC Classical, zawiera dzieła Franza Schuberta, Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego.
Od tego sezonu Tymoteusz Bies jest Artystą rezydentem NOSPR - Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
fot. [Nardowy Bank Polski]
fot. [Nardowy Bank Polski]
Narodowy Bank Polski od wielu lat emituje monety okolicznościowe upamiętniające ważne wydarzenia, postaci i rocznice historyczne związane m.in. ze światem sztuki, kultury, nauki, przyrody i sportu.
Monety kolekcjonerskie są bite zazwyczaj stemplem lustrzanym i pakowane w plastikowe kapsuły. To zawsze małe dzieła sztuki, a przy ich powstawaniu zaangażowanych jest wiele osób. To też świadectwo czasów, w których powstają. Ostatnio w ramach cyklu "Historia polskiej muzyki rozrywkowej" wybita została moneta poświęcona Krzysztofowi Klenczonowi - kompozytorowi, muzykowi, gitarzyście, aranżerowi, współtwórcy zespołu Czerwone Gitary, liderowi grupy Trzy Korony. Klenczon był autorem wielu przebojów śpiewanych do dziś: "Matura", "Historia jednej znajomości", "Kwiaty we włosach" czy "Biały krzyż". Małgorzata Frymus rozmawia z dyrektorką Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Barbarą Jaroszek.
Elzbieta Berczynska-Kus dyrygentka. Fot [Archiwum Rodziny Kusów]
Elzbieta Berczynska-Kus dyrygentka. Fot [Archiwum Rodziny Kusów]
Była jedną z najważniejszych osobowości świata muzycznego w Szczecinie. W środę, 18 listopada 2020 roku zmarła Elżbieta Berczyńska-Kus.
Od 1974 roku, przez kolejne 18 lat, była dyrygentką Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki”. Pod jej kierownictwem zespół odniósł wiele sukcesów, zarówno w Polsce jak i za granicą. To z Nią wyjechał na pierwsze tourné w Stanach Zjednoczonych. Z każdej polskiej i zagranicznej podróży przywoziła nagrody, wyróżnienia i przychylne recenzje krytyków muzycznych. W latach 1992-1993 była zastępcą dyrektora Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Zasiadała także w Komitecie Budowy nowej siedziby Filharmonii. W 1995 roku rozpoczęła pracę w Dziecięco-Młodzieżowym Zespole Piosenki Religijnej „Serduszka” przy Sanktuarium Najświętszego Serca Pana Jezusa.
„To dzięki niej 'Serduszka' wzniosły się na najwyższy szczyt swoich możliwości i osiągały największe sukcesy muzyczne w latach 1998-2008. Pani Elu – za wysiłek, pracę, zaangażowanie, pełen profesjonalizm ze wszystkich serc dziękujemy!” – czytamy na stronie internetowej „Serduszek”.
fot. [Festiwal Czytania]
fot. [Festiwal Czytania]
Wczoraj (21 listopada) rozpoczął się online 8. Festiwal Czytania "Odkrywcy wyobraźni". Pierwotnie planowano zrobić dwie części: jedną w Szczecinie i drugą w Warszawie jednak ze względów organizacyjnych i finansowych zdecydowano się na odsłonę tylko w stolicy. Całość do obejrzenia na stronie internetowej i w mediach społecznościowych organizatorów.
Początek "Odkrywców" poświęcony był wieloletniemu dyrektorowi festiwalu Wojciechowi Pszoniakowi, a kolejne spotkania Leopoldowi Tyrmandowi i Annie Walentynowicz.
fot. [DK Skolwin]
fot. [DK Skolwin]
Muzyką najłatwiej wypełnić pustkę - z tego między innymi powodu muzycy chyba jako pierwsi odezwali się, ożywili audiosferę w czasie stanu pandemii. Dom Kultury "Klub Skolwin" także stał się aktywny w tej dźwięcznej dyscyplinie sztuki. Chcąc wesprzeć artystów zaprasza do współpracy znanych muzyków tworząc nowe produkcje m.in. cykl pod nazwą "Skrzypi w Skolwinie". W jego ramach prezentowane są znane utwory muzyki klasycznej w subtelnych, dowcipnych (w dźwięku i obrazie) aranżacjach i interpretacjach Jacka Skrzypczaka.
Na kanale You Tube w jego wykonaniu Skrzypczaka można usłyszeć wiele miniatur na saksofony, klarnety, flet oraz przeszkadzajki: "Jezioro Łabędzie" Piotra Czajkowskiego, czy "Habanerę" z opery "Carmen" Georges'a Bizeta. Jest też klika odcinków z muzyką filmową w wersji "orkiestrowej na 12 Jacków.
Portret Fryderyka Wilhelma Hohenzollerna, fot. [Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie]
Portret Fryderyka Wilhelma Hohenzollerna, fot. [Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie]
Dobry, Pobożny, Poganin czy Wyznawca - różna przydomki przypisywano władcom ziem. Czasami zmieniało się to jeszcze w trakcie życia księcia czy króla. Oczywiście, nie każdy władca doczekiwał się nadania przydomku. Większość Gryfitów - władców Pomorza - przez ponad pół wieku żadnych przydomków nie miała, choć jak twierdzi profesor Edward Rymar - znawca pomorskiej historii - mogły po prostu pójść w zapomnienie.
Jak było naprawdę opowiada najnowsze wydawnictwo Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, który od wielu lat dba o spuściznę Gryfitów.
1234567
fot. [Materiały prasowe]
fot. [Materiały prasowe]
Krzysztof Bizio - dramatopisarz, pisarz, filmowiec, doktor habilitowany nauk technicznych, architekt, mieszka i pracuje w Szczecinie.
Debiutował w 2000 roku dramatem „Porozmawiajmy o życiu i śmierci”, który miał sceniczną prapremierę rok później w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.
Krzysztof Bizio na co dzień wzięty architekt, wciąż pisze. Jeszcze w listopadzie będzie miało premierę jego najnowsze słuchowisko , a pod koniec października ukazał się jego najnowszy zbiór "Rzeź ptaków śpiewających i inne dramaty". Tom zawiera 3 dramaty: "Front", "W Starym Yorku" i tytułową "Rzeź ptaków śpiewających". Jak pisze Kaspar Viilup "W tej opowieści pojawia się bardzo niewiele specyficznych polskich aspektów kulturowych, nawet silny katolicyzm jest w tle. Jeśli pominiemy polskie nazwiska, to rzeczywistość jest uniwersalna". Z autorem rozmawia Małgorzata Frymus.
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
OKNO to projekt Teatru Kana, który preferuje edukację przez praktykę. Od wielu lat ideą jest spotykanie się z twórcami różnych metod pracy teatralnej. W tym roku łącznikiem tematycznym kolejnych odsłon OKNA jest "Ciało w ruchu". Od sierpnia do grudnia 2020 roku zaplanowano cztery SPOTKANIA poświęcone różnym kierunkom, obszarom i metodom eksplorowanym obecnie w obszarze szeroko rozumianego teatru tańca. Do współpracy KANA zaprosiła wybitnych pedagogów, choreografów, tancerzy i performerów - praktyków. W niedzielę 22 listopada Kana zaprasza na spotkanie z Anna Nowicką. Małgorzata Frymus rozmawia z kuratorką OKNA Marta Mikułą.
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" - okładka płyty Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
"Początek nocy" Marii Sadowskiej. Mat. promocyjne wydawcy
W piątek (16 października) miała premierę nowa płyta Marii Sadowskiej "Początek nocy". Po długiej, bo 6 - letniej przerwie od ostatniego krążka wokalistka zdecydowała się nagrać album, który łączy różne muzyczne gatunki. Są tu spokojne ballady, piosenki taneczne i z elementami jazzu, a do współpracy zaprosiła min. Kayah i Leszka Możdżera.
Przypomnijmy Maria Sadowska pierwszy solowy album wydała w 1995 roku. "Początek nocy" to jej 12 krążek jeśli policzymy zarówno płyty solowe, jak i covery oraz soundtrack z muzyką do jej filmu "Dzień kobiet", bo Maria Sadowska to też reżyserka m.in. głośnej "Sztuki kochania" . Na styczeń przyszłego roku zapowiedziano premierę najnowszego "Dziewczyn z Dubaju" w jej reżyserii. O płycie i trochę o filmie z Marią Sadowską rozmawia Marzena Szóstak.