Danusia i Darek Kamińscy są w Szczecinie odkąd pamiętam, czyli dla mnie (Małgorzata Frymus) od zawsze. Znam ich oczywiście nie tylko z Teatru lalek Pleciuga, ale też z zamkowych scen. Darek przez kilka lat kierował "Piwnicą przy Krypcie", gdzie realizował świetny autorski program, często muzyczny.
Kiedy niedawno dowiedziała się, że wyjeżdżają ze Szczecina poczułam jakby coś ważnego się kończyło. Trochę dziś powspominamy, a proszę nam wierzyć jest co.
Poniżej krótkie cv obojga artystów ze strony Teatry Lalek Pleciuga.
Danuta Kamińska:
Absolwentka Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku (1978) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. W latach 1981-1987 po raz pierwszy zatrudniona została jako aktorka lalkarka w Teatrze Lalek "Pleciuga"; w latach 1987-1991 i 1992-1995 podjęła pracę w Teatrze Polskim w Szczecinie jako aktorka dramatyczna. Do Pleciugi wróciła w 1996 r roku.
Jej najważniejsze role to: Zelima w "Księżniczce Turandot" w reżyserii F. Fromada, Nastazja Filipowna w "Idiocie" w reżyserii A. Maja, Wiera w "Wernisażu" w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, Doris Levine w "Bogu" W. Allena w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, "Antygona" w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, tytułowa "Królowa śniegu" w reżyserii Anny Augustynowicz, św. Genowefa i Matka Boska w "Żywotach świętych" w reżyserii Jana Wilkowskiego i Bohdana Głuszczaka, Danusia w "8 dniach stworzenia świata" w reżyserii Krzysztofa Raua, Czarownica w "Baśni o Roszpunce" w reżyserii Dariusza Kamińskiego, Baba Jaga w "Szewczyku Dratewce" w reżyserii Aleksandra Maksymiaka, Wiedźmiła w "O Rycerzu Pryszczycerzu" w reżyserii Dariusza Kamińskiego i pani Betterton w "Stworzeniach scenicznych" w reżyserii Pawła Aignera; występowała też w "Bajkach samograjkach" w reżyserii Anny Augustynowicz.
W 1985 roku została laureatką piosenki aktorskiej we Wrocławiu. Od 1992 roku współpracowała z Piwnicą przy Krypcie oraz z lokalnym oddziałałem TV Szczecin (współgospodyni programu "3-5-7"). Ponadto wielokrotnie była asystentką reżysera w spektaklach realizowanych w Pleciudze.
Absolwentka Liceum Ogólnokształcącego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku (1978) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. W latach 1981-1987 po raz pierwszy zatrudniona została jako aktorka lalkarka w Teatrze Lalek "Pleciuga"; w latach 1987-1991 i 1992-1995 podjęła pracę w Teatrze Polskim w Szczecinie jako aktorka dramatyczna. Do Pleciugi wróciła w 1996 r roku.
Jej najważniejsze role to: Zelima w "Księżniczce Turandot" w reżyserii F. Fromada, Nastazja Filipowna w "Idiocie" w reżyserii A. Maja, Wiera w "Wernisażu" w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, Doris Levine w "Bogu" W. Allena w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, "Antygona" w reżyserii Zbigniewa Wilkońskiego, tytułowa "Królowa śniegu" w reżyserii Anny Augustynowicz, św. Genowefa i Matka Boska w "Żywotach świętych" w reżyserii Jana Wilkowskiego i Bohdana Głuszczaka, Danusia w "8 dniach stworzenia świata" w reżyserii Krzysztofa Raua, Czarownica w "Baśni o Roszpunce" w reżyserii Dariusza Kamińskiego, Baba Jaga w "Szewczyku Dratewce" w reżyserii Aleksandra Maksymiaka, Wiedźmiła w "O Rycerzu Pryszczycerzu" w reżyserii Dariusza Kamińskiego i pani Betterton w "Stworzeniach scenicznych" w reżyserii Pawła Aignera; występowała też w "Bajkach samograjkach" w reżyserii Anny Augustynowicz.
W 1985 roku została laureatką piosenki aktorskiej we Wrocławiu. Od 1992 roku współpracowała z Piwnicą przy Krypcie oraz z lokalnym oddziałałem TV Szczecin (współgospodyni programu "3-5-7"). Ponadto wielokrotnie była asystentką reżysera w spektaklach realizowanych w Pleciudze.
Dariusz Kamiński:
Absolwent Wyższej Szkoły Teatralnej im. AleksandraZelwerowicza w Warszawie, Wydział Lalkarstwa w Białymstoku. Jako aktor związany jest z Teatrem Lalek "Pleciuga" od 1981 roku. Zagrał m.in. w "Korozji" w reżyserii Leszka Mądzika, "Tańczącej gazeli i magicznym tam-tamie" w reżyserii Zbigniewa Niecikowskiego, "Małej syrence" w reżyserii Waldemara Wolańskiego, "Bajkach samograjkach" w reżyserii Anny Augustynowicz.
Jako reżyser zadebiutował w 1995 roku przedstawieniem "Jaś i Małgosia" Jana Brzechwy. Spośród wszystkich realizacji kilka uznaje za najważniejsze. Klasyczną baśń "Jaś i Małgosia" według Jana Brzechwy wzbogacił w tytule o dopisek "z naszej ulicy", w warstwie muzycznej uwspółcześnił muzyką rap. Następna istotna inscenizacja, autorskie przedstawienie "Dwa serca, czyli zakochane instrumenty" - to liryczna teatralna opowieść o miłości. Jako ojciec dorastającego syna nie zapomniał o młodzieży, którą trudno czasami przekonać do odwiedzenia teatru lalkowego; do tego wymagającego odbiorcy skierował swój następny spektakl - "Andersen, Andersen...", dając przy tym dowód - po raz pierwszy, ale nie ostatni - swej wielkiej fascynacji twórczością H.Ch. Andersena. Natomiast "Trzy bajki o smoku" Milady Masatovej to barwne, dynamiczne i wesołe przedstawienie dedykowane małej dziewczynce - Marcie Stalmierskiej - i z wielkim powodzeniem prezentowane w przygranicznych miejscowościach niemieckich w ramach realizowanego przez Teatr Lalek "Pleciuga" projektu "Teatr ponad granicą". Wszystkie wymienione przedstawienia zyskały dzięki Jolancie i Tomaszowi Brejdakom, artystom-plastykom, oryginalną oprawę scenograficzną.
Absolwent Wyższej Szkoły Teatralnej im. AleksandraZelwerowicza w Warszawie, Wydział Lalkarstwa w Białymstoku. Jako aktor związany jest z Teatrem Lalek "Pleciuga" od 1981 roku. Zagrał m.in. w "Korozji" w reżyserii Leszka Mądzika, "Tańczącej gazeli i magicznym tam-tamie" w reżyserii Zbigniewa Niecikowskiego, "Małej syrence" w reżyserii Waldemara Wolańskiego, "Bajkach samograjkach" w reżyserii Anny Augustynowicz.
Jako reżyser zadebiutował w 1995 roku przedstawieniem "Jaś i Małgosia" Jana Brzechwy. Spośród wszystkich realizacji kilka uznaje za najważniejsze. Klasyczną baśń "Jaś i Małgosia" według Jana Brzechwy wzbogacił w tytule o dopisek "z naszej ulicy", w warstwie muzycznej uwspółcześnił muzyką rap. Następna istotna inscenizacja, autorskie przedstawienie "Dwa serca, czyli zakochane instrumenty" - to liryczna teatralna opowieść o miłości. Jako ojciec dorastającego syna nie zapomniał o młodzieży, którą trudno czasami przekonać do odwiedzenia teatru lalkowego; do tego wymagającego odbiorcy skierował swój następny spektakl - "Andersen, Andersen...", dając przy tym dowód - po raz pierwszy, ale nie ostatni - swej wielkiej fascynacji twórczością H.Ch. Andersena. Natomiast "Trzy bajki o smoku" Milady Masatovej to barwne, dynamiczne i wesołe przedstawienie dedykowane małej dziewczynce - Marcie Stalmierskiej - i z wielkim powodzeniem prezentowane w przygranicznych miejscowościach niemieckich w ramach realizowanego przez Teatr Lalek "Pleciuga" projektu "Teatr ponad granicą". Wszystkie wymienione przedstawienia zyskały dzięki Jolancie i Tomaszowi Brejdakom, artystom-plastykom, oryginalną oprawę scenograficzną.