Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
XXI Goleniowskie Spotkania Teatralne BRAMAT 2020 w tym roku przebiegają pod nazwą Cyfrowe Spotkania Teatralne. Wszystkie wydarzenia przeniesiono do sieci. Spektakle, koncerty czy spotkania albo są transmitowane albo specjalnie sfilmowane na potrzeby festiwalu.
Od minionego czwartku do końca roku, niemal codziennie na godz. 20. zaplanowano premierowe wydarzenie. Dziś premiera spektaklu "Wszystkie głosy w jednym" z udziałem Valentyny Maeser i Pawła Niczewskiego. Kilka dni temu do Goleniowa przyjechał Teatr Ósmego Dnia, który na Bramacie zaprezentuje się w przyszłą niedzielę.
Cały festiwal jest online i za darmo. Można go oglądać na kanale YouTube Teatru Brama. W Goleniowie artystów podglądała Małgorzata Frymus.
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
W Teatrze Kana wczoraj odbyło się kolejne spotkanie z cyklu "Wokół Tradycji". Choć widzowie byli u siebie w domach - całość była transmitowana na kanałach internetowych Kany - to goście przybyli do teatru. "O zwyczajach kolędniczych w Naddniestrzu i na Bukowinie Rumuńskiej" opowiadali Witek Broda - muzyk i badacz tradycji, Stanisław Bielecki nauczyciel z Podhala, aktor i animator oraz Rafał Foremski z Kany, twórca projektu "Wokół Tradycji".
Spotkanie było opowieścią o przygodach, zwyczajach i ludziach napotkanych w czasie kilkunastu wypraw do mniejszości polskich mieszkających na terenach Naddniestrza, Mołdawii i Bukowiny. W tych dość hermetycznych, pozostających w izolacji społecznościach zachował się bardzo ciekawy, bogaty repertuar pieśni świeckich i religijnych, śpiewany często w niezwykle pięknych, starych i „powolnych" wariantach, z rzadkim w polskiej tradycji wielogłosem.Po spotkaniu Witek Broda w towarzystwie Beaty Oleszek zaśpiewali kilka pieśni adwentowych.
fot. [Stowarzyszenie Kamera]
fot. [Stowarzyszenie Kamera]
Podziemna Scena Teatralna Stowarzyszenia Kamera tuż przed zamknięciem miejsc kultury zaprosiła na premierę monodramu Michała Przybyszewskiego "Czy mnie lubisz doktorze", w reżyserii Arkadiusza Buszko. Scenariusz inspirowany jest opowiadaniem Irwina Yaloma "Monogamia terapeutyczna".
"Czy mnie lubisz doktorze" pokazuje proces terapeutyczny pogrążonej w depresji kobiety. Terapeuta wchodząc w skórę bohaterki utożsamia się z nią i zabiera widza w świat jej problemów - traum, samotności, niepowodzeń, gdzie każdy dzień jest walką od nowa. Jest to opowieść o współczesnym człowieku i jego cierpieniach. Choroba umysłu jest rozkładana na czynniki pierwsze, obnażając jego słabość i bezbronność. Widz ma okazję uczestniczyć w tajemnym procesie terapii.
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
OKNO to projekt Teatru Kana, który preferuje edukację przez praktykę. Od wielu lat ideą jest spotykanie się z twórcami różnych metod pracy teatralnej. W tym roku łącznikiem tematycznym kolejnych odsłon OKNA jest "Ciało w ruchu". Od sierpnia do grudnia 2020 roku zaplanowano cztery SPOTKANIA poświęcone różnym kierunkom, obszarom i metodom eksplorowanym obecnie w obszarze szeroko rozumianego teatru tańca. Do współpracy KANA zaprosiła wybitnych pedagogów, choreografów, tancerzy i performerów - praktyków. W niedzielę 22 listopada Kana zaprasza na spotkanie z Anna Nowicką. Małgorzata Frymus rozmawia z kuratorką OKNA Marta Mikułą.
fot. [Radio Szczecin/Archiwum]
fot. [Radio Szczecin/Archiwum]
Od soboty (7.11.2020) wszystkie placówki kulturalne na podstawie wytycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju oraz Głównego Inspektora Sanitarnego zmuszone są do zmiany swoich planów artystycznych i zamknięcia. Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, szczecińskie teatry odwołują kolejne spektakle, zwracają pieniądze za zakupione bilety i zastanawiają się, jak długo będzie trwała kolejna przerwa. Mimo, iż są to instytucje dotowane przez marszałka lub prezydenta, skutki kolejnego lockdownu odczuwają przede wszystkim aktorzy oraz wszyscy ci, którzy utrzymują się dzięki spektaklom. O atmosferze w Teatrze Współczesnym i w Teatrze Polskich dyrektorów tych placówek pytała Małgorzata Frymus.
fot. Teatr Lalek Pleciuga
fot. Teatr Lalek Pleciuga
"Bambi, opowieść leśna" - spektakl o życiu i przygodach małego, a potem dorosłego jelenia Bambi właśnie miał swoją premierę na deskach Teatru Lalek PLECIUGA. To historia opisana przez Felixa Saltena w 1923 roku o żyjących w lesie zwierzętach, wśród których jelenie stanowią grupę niemal arystokratyczną. Leśne życie opisane przez Saltena to nie sielanka. Obok miłych i pięknych chwil zdarzają się bowiem sytuacje pełne agresji czy wręcz tragedie, a zwierzęcy bohaterowie powieści zdają się być lustrzanym odbiciem społeczeństwa ludzkiego. Są wśród nich bohaterowie i tchórze, agresorzy i obrońcy, a cała powieść do złudzenia przypomina powstałą długo później historię z „Króla Lwa”.
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
fot. [Ośrodek Teatralny Kana]
"Festiwal Spoiwa zawsze był dla nas świadectwem czasu, w jakim się znajdujemy. Próbą rozpoznania, w jaki sposób postrzegamy, rozpoznajemy, słyszymy rzeczywistość. Był naszym dialogiem zarówno z przestrzenią miasta, jak i nieoczywistością współczesnego świata. Był też powoływanym za każdym razem wspólnotowym świętem, spotykaniem kultur, oswajaniem inności. Zawsze starał się zapraszać do bycia blisko" - tak na swojej stronie internetowej pisze Teatr Kana, który zaprasza już od wtorku na Festiwal Spoiwa. Tym razem cykl wydarzeń rozłożony został na niemal dwa tygodnie. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe wolny, jednak trzeba sobie zarezerwować mailowo wejściówkę. O festiwalu z Dariuszem Mikułą rozmawia Małgorzata Frymus.
1234567