Ponad trzystu znakomitych artystów z Polski i zza granicy wystąpi podczas zainaugurowanego w piątek, 20 czerwca 2025 roku w Konkatedrze św. Jana Chrzciciela w Kamieniu Pomorskim 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Natomiast 23 czerwca 1964 roku pieśnią „Gaude Mater Polonia” w wykonaniu Chóru Politechniki Szczecińskiej pod dyrekcją Jana Szyrockiego i „Preludium organowym” Jana Podbielskiego zagranym przez szczecińskiego organistę Rudolfa Rożka rozpoczęto pierwszy z „Koncertów Organowych”.
Dzięki determinacji, pasji i poparciu wielu osób oraz instytucji koncerty mogły się odbywać, a rok później przerodzić się w Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Letnie spotkania z muzyką klasyczną stały się znane w całym kraju i drugim, po Oliwie i jej Festiwalu Organowym miejscem letniego koncertowania w Polsce. Do Kamienia Pomorskiego przyciągała inna od tradycyjnego koncertu oprawa w zabytkowych wnętrzach kamieńskiej świątyni i ich wyjątkowość, którą stanowiło połączenie muzyki organowej z kameralną. Od 1979 roku kamieńskie wydarzenie przybrało formalnie nazwę Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.
Przez te wszystkie lata przed publicznością zgromadzoną w kamieńskiej konkatedrze wystąpili wirtuozi muzyki organowej i kameralnej z całego świata. Wspaniały instrument w świątyni wybudowany w latach 1670-1672 przez Fryderyka Breyera i Michaela Berigiela będzie rozbrzmiewał w tym roku w każdy piątek do 29 sierpnia, tak by zadość stała się życzeniu księcia Ernesta Bogusława de Croya „aby Bóg Wszechmocny […] organy do końca świata zachować raczył.”
Przez te wszystkie lata przed publicznością zgromadzoną w kamieńskiej konkatedrze wystąpili wirtuozi muzyki organowej i kameralnej z całego świata. Wspaniały instrument w świątyni wybudowany w latach 1670-1672 przez Fryderyka Breyera i Michaela Berigiela będzie rozbrzmiewał w tym roku w każdy piątek do 29 sierpnia, tak by zadość stała się życzeniu księcia Ernesta Bogusława de Croya „aby Bóg Wszechmocny […] organy do końca świata zachować raczył.”