Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Tytułem wstępu - Watch_Dogs: jeżeli interesujesz się grami komputerowymi drogi słuchaczu, to nie mogłeś o tym tytule nie słyszeć. Ale nawet gdy graczem stajesz się od czasu do czasu, to trudno było przegapić reklamy tego tytułu w naszej telewizji. To jedna z tych gier z ogromnym budżetem i specjalnym standem w sklepie. Watch_Dogs pokazano pierwszy raz w 2012 roku na targach, w połączeniu z nową generacją konsol ta gra miała wyglądać przepięknie i pokazać nam moc urządzeń Sony i Microsoftu. Od Giermaszu mocne 8 punktów na 10, chociaż do ideału trochę zabrakło, posłuchajcie, co nam się spodobało w tym sandboxie przygotowanym przez Ubisoft.
GIERMASZ-Recenzja Watch_Dogs
Posłuchaj recenzji gry Watch_Dogs.
Zaczynam od grafiki, bo, jak być może wiecie, gdy gra jest wreszcie na rynku, to już wiadomo, że totalnego opadu szczęki nie ma. Nie zrozumcie mnie źle, Watch_Dogs wygląda fajnie, miasto - Chicago - jest pełne ludzi i mamy wrażenie, że jest nawet bliskie rzeczywistości. Niektóre miejscówki są tylko poprawne, ale inne nie powiem, całkiem całkiem. Ważna jest pora dnia - niewątpliwie nocą Watch_Dogs potrafi zauroczyć. Ale to nie jest graficzny cud, po prostu wygląda dobrze, chwilami bardzo dobrze. Aha - pamiętajmy też o tym, że sandboxy, ponieważ obszar rozgrywki jest duży, więc w tym gatunku twórcy muszą iść na różne graficzne kompromisy.

Co prawda pojawiły się mody, bo w plikach gry są zapisane różne bajery, z których twórcy zrezygnowali - ale właśnie, Ubisoft ostrzega, że różne polepszacze, owszem, poprawią grafikę, ale może się okazać, że gra stanie się totalnie niestabilna i niegrywalna.

Testowałem na PC, większość ustawień na maksa, w tym rozdzielczość czy szczegóły.

Dobra - grafikę mamy z głowy. Wspomniałem już, że gatunkowo to sandbox, widzimy naszego bohatera z perspektywy trzeciej osoby. A piaskownicą jest miasto, amerykańskie Chicago plus tereny podmiejskie, po których chodzimy czy jeździmy samochodem. Osobną sprawą jest kampania główna, z opowieścią, która prowadzi do końca gry - oraz różne misje poboczne, porozrzucane po całym mieście, jest też sporo znajdziek, nie zabrakło minigierek. I tak sobie krążymy po tym wirtualnym otwartym świecie - a to misja z kampanii, a to minigierka, a to jakaś poboczna aktywność.

Wcielamy się w rolę hakera, Aiden Pearce podczas rutynowego włamania naraża się tajemniczemu gangowi, który w odwecie zleca zamach na jego rodzinę. I - a to niespodzianka - bohater, którym kierujemy, postanawia się zemścić. Jak zawsze w Giermaszu, więcej ujawniać nie będziemy, ale moim zdaniem historia niestety nie należy do tych najlepszych. Przyznam szczerze, że zwłaszcza na początku w ogóle mnie to nie wciągnęło, później jednak opowieść się rozkręca i nie powiem, oglądając napisy końcowe nawet stwierdziłem, że jest dobrze. Ale nie bardzo dobrze - do mocnych, rzekłbym, realistycznych fabuł jakie serwuje konkurencja od GTA, według mnie Watch_Dogs jeszcze brakuje.

Z drugiej strony - jakby tak spokojnie przeanalizować historie, które przygotowują nam twórcy gier, to naprawdę bywa z tym różnie - i w tym kontekście jednak Watch_Dogs się broni. Ot, mi fabuła tej gry podpasowała mniej, kwestia gustu.

Bo już na przykład mechanika rozgrywki jest bardzo, bardzo w porządku. Pamiętajcie, jesteśmy hakerem, a w Chicago zainstalowano ctOS - czyli system komputerowy, który steruje życiem miasta. A my przecież umiemy się do tej sieci włamać... I na tym z grubsza polega rozgrywka, aby wykorzystać możliwości, jakie to stwarza.

Dajmy na to - banalny przykład - goni nas policja. No to my zmieniamy w locie światła na skrzyżowaniu i blokujemy drogę radiowozom. Albo ucieka nam jakiś bandyta - a my go łup na odległość, właśnie wysadziliśmy skrzynkę elektryczną na jego drodze. Jak dodamy do tego możliwość włączenia zwolnienia czasu, czyli klasyczny bullettime, to robi się naprawdę rock'n'rollowo.

Dodajmy, że do ctOS podłączeni są także mieszkańcy, więc w trybie hakowania widzimy przy nich taką wizytówkę: imię, nazwisko, stan konta, upodobania... Na przykład "uwielbia teleturnieje" albo "nienawidzi emigrantów". Czasami to wolałbym nie wiedzieć, co siedzi w ich głowach.

Na początku mechanika rozgrywki nieco mnie przytłoczyła, ale po kilkunastu godzinach łatwo wszystko ogarnąć. Spokojnie, nikt nie każe nam wpisywać linijek kodu, hackowanie to jeden przycisk na padzie. Skrajnie uproszczone ale bardzo grywalne. Fajnie, że Watch_Dogs nie narzuca nam jedynej słusznej ścieżki postępowania. Mogę strzelać do złych gości, ale mogę ich obejść w skradankowym stylu, albo wyeliminować po cichu - pistoletem z tłumikiem - a może, patrz wyżej, wykorzystując elementy systemu miasta?

Podsumowując ten wątek - to właśnie mechanika rozgrywki jest tym, co mnie najmocniej trzymało przy ekranie. Bo chociaż po jakimś czasie zwrócimy uwagę, że pewne czynności, zadania się powtarzają, to nie ma nudy. Ba, z przyjemnością biegałem sobie po Chicago - a przecież mogłem wsiąść w furę i przemieścić się w miejsce kolejnej misji. Ale wolałem piechotką - tu małe hackowanie konta, tu odkryłem jakieś nowe zadanie poboczne, tu coś znalazłem, itd., itp.

Jeździmy też samochodami, możemy je zbierać za kasę, chociaż model jazdy mi nie podpasował. Polecam zmienić widok kamery na ten z kokpitu, wtedy da się kontrolować auto. Gra nam muzyka, oryginalne utwory różnych wykonawców, dla mnie dobrani są całkiem trafnie. Mały minus - jak wysiadamy z auta, muzyka przestaje grać. Wystarczy co prawda jeden przycisk i gra dalej, ale utwór leci od nowa.

Podsumowując: Watch_Dogs zyskuje fajnie zaprojektowaną mechaniką rozgrywki, traci trochę ze względu na fabułę. Jak przypomnę sobie, jakie mieliśmy oczekiwania wobec tego tytułu, to chociaż 8 na 10 to naprawdę bardzo wysoka ocena, ale mam niewielki niedosyt. Bo to bardzo duża i dobrze zrobiona gra, ale zabrakło trochę do osiągnięcia absolutu a la GTA V. Nie zmienia to faktu, że Watch_Dogs to gra warta wydanych na premierę pieniędzy, lubicie sandboxy to nie czekajcie na obniżkę, tylko bierzcie już teraz.

Post scriptum: na pewno powstanie Watch_Dogs 2 i wierzę, że tam wszystko poprawią. A teraz wracam do Chicago, czas coś zhackować...
 

Zobacz także

2024-12-21, godz. 07:30 Fitness Boxing 3: Your Personal Trainer [Switch] Kto choć raz w życiu nie usłyszał od dziewczyny czy żony "mógłbyś zrzucić kilka kilo", niech pierwszy rzuci baleronem. Oczywiście w drugą stronę to… » więcej 2024-12-21, godz. 07:30 Ravenswatch [Xbox Series X] O tej grze w kilku miejscach można wyczytać, że to kolejny przedstawiciel gatunku "zaklikiwania potworów na śmierć" podlany "sosem z rogalika". Jest w tym… » więcej 2024-12-21, godz. 07:30 Darkest Dungeon II [PlayStation 5] Pierwszy Darkest Dungeon sprzed prawie 10 lat jest ciepło wspominanym tytułem. Zresztą suche liczby nie kłamią - ponad 6 milionów kopii w 8 lat robi wrażenie… » więcej 2024-12-21, godz. 07:30 Indiana Jones and the Great Circle [Xbox Series X] Jako, że jestem już średnio zaawansowanym ramolem, to zacznę od wspomnień. I przysięgam, że jedno z moich najwcześniejszych to jak byłem z ojcem w kinie… » więcej 2024-12-14, godz. 07:30 House Builder Overtime [PlayStation 5] Budowa może mieć różne oblicza. Gdy my myślimy o takowej w naszej szerokości geograficznej, to mamy obraz worków z betonem, stosy paneli i kafli czy niezliczone… » więcej 2024-12-14, godz. 07:30 Fairy Tail 2 [PlayStation 5] Właściwie można się nawet zastanowić, czy tej grze jest potrzebna recenzja? Czy nie wystarczyłoby proste odwołanie się do fanów mangi i serialu - a przecież… » więcej 2024-12-14, godz. 07:30 Killer Klown from Outer Space [PlayStation 5] Czasem człowiek lubi poczuć zapach paździerzu. No dobrze, to nie jest idealny przykład, bo tu chodzi o swego rodzaju specyficzny kicz; jedni się na niego… » więcej 2024-12-14, godz. 07:30 Super Mario Party Jamboree [Switch] Jedna z najlepszych serii gier od Nintendo doczekała się nowej, trzynastej głównej odsłony. Super Mario Party Jamboree to klasyczna gra imprezowa, nastawiona… » więcej 2024-12-07, godz. 07:30 Horizon Chase 2 [PlayStation 5] Pierwszą część pokochałem całym sercem. Gra wyścigowa nawiązująca to retro klasyków pokroju cudownej serii Lotus, wyjątkowego Outruna czy fantastycznego… » więcej 2024-12-07, godz. 07:30 Farming Simulator 25 [PlayStation 5] Wsi spokojna, wsi wesoła. Co prawda nie mam w dłoniach setek godzin prac w polu - prawdopodobnie również średnio się do tego nadaję - ale nie zraziło mnie… » więcej
12345