Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King
Mam właściwie jeden problem z oceną składanki dwóch klasycznych gier rodem z lat 90-tych (i musicie doczytać do końca tej recenzji to wyjaśnię o co chodzi, nie ma lekko, heh). W momencie premiery produkcji sprzedawanych obecnie w pudełku jako Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King, te platformówki robiły ogromne wrażenie. Kolorowe, z - jak na tamte czasy - świetną animacją, do tego oparte o hitowe filmy animowane. Ówcześni gracze mogli tylko przecierać oczy ze zdumienia. Poziom trudności nie przeszkadzał o tyle, że w latach 90-tych był on zasadniczo normalny, tak to wtedy wyglądało. Gdy teraz jednak można boleśnie przekonać się, jak wiele zrobili twórcy od tego czasu, żeby nie zrażać mniej wprawionych graczy.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.
GIERMASZ-Recenzja Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King

To wydanie jest przedstawiane jako remaster. Przypomnijmy-wyjaśnijmy, że zazwyczaj oznacza to podbicie rozdzielczości, no i naturalnie dostosowanie tych produkcji, żeby w ogóle zadziałały na nowoczesnych konsolach czy komputerach, ewentualnie dodanie jakiś "gadżetów". Bo już na przykład remake oznacza napisanie nowej gry na szkielecie starej.

Tu jednak zdecydowanie mamy do czynienia z remasterem (czy może emulatorem raczej?). Grafika wygląda nieco lepiej, mogę zdecydować, czy rozciągnąć ekran gry w panoramicznej proporcji 16 na 9, żeby wypełnił całość wyświetlacza, czy jednak trzymamy się klasycznego prawie-kwadratu 4 na 3, bo taki format miały przecież kineskopowe telewizory w latach 90-tych. Jest też kilka filtrów dodających właśnie taki quasi-staroszkolny sznyt. Dodano także opcję słuchania muzyki z obu tytułów oraz kilkanaście filmów zza kulis powstawania Alladin oraz The Lion King i kilka wersji tych gier na różne platformy, na przykład na Game Boy'a.

No i najważniejsze w tych remasterach opcje: zapisu gry w dowolnym momencie oraz możliwość, hmm, obejrzenia jak "samo-się-przechodzi" a my możemy w dowolnym momencie włączyć się do zabawy. Chociaż z tymi zapisami gry to, hmm, po pierwsze - nieco jednak wybija z rytmu. A po drugie, lepiej robić je z głową. Bo, wiecie, tu mamy tytuły z ograniczoną liczbą żyć/prób, więc jak zajdziemy daleko na planszy, ale "na oparach", to nieprzemyślany save może nam życie skomplikować. Najlepiej robić to więc często, gdy nasze zasoby "życiek" są na dobrym poziomie, ale tu z kolei patrz punkt pierwszy - trochę to wybija z zabawy.

Oczywiście, gdy oglądacie jak ładnie ktoś przechodzi gry czy to w internecie czy w ramach wspomnianej opcji w remasterze (tej gdzie "samo-się-przechodzi") - wydaje się to wszystko lekkie, łatwe i przyjemne. Ale w praktyce obie produkcje w ramach Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King wcale takie łatwe nie są.

Ale nie tu leży pra-przyczyna problemu z oceną, jaki zasygnalizowałem na początku tej recenzji. Moda na retro ma się dobrze, mowa tu zarówno o nowych-starych konsolach a i w cyfrowych sklepach nie brakuje klasyków. Tyle, że te gry są jednak są tańsze (o cenach retro-konsol tu nie mówię). A tutaj za dwie gry z opisanymi usprawnieniami płacimy jak za niemalże topowe produkcje. Doprawdy, w tej cenie znajdę Wam od ręki sporo współczesnych gier w gatunku, które prezentują się lepiej i gra się w nie również bardzo dobrze. Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King to są wymagające zręczności fajne produkcje - nie przeczę - i dzisiaj też się bronią, ale zdecydowanie poczekałbym na obniżkę. No, chyba, że macie wyjątkowy sentyment. Właściwie - zasadniczo mogę Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King polecić jako urokliwe i wciąż grywalne wspomnienie czasów minionych. Ale nie za te pieniądze.
 

Zobacz także

2023-01-28, godz. 06:00 Fire Emblem Engage [Switch] "To jeszcze sprawdzę grotę i pozbieram "fragmenty więzi", nakarmię maskotkę, później farma i zbieractwo tam, odwiedzę wieżę wyzwań, złowię ryby, przygotuję… » więcej 2023-01-28, godz. 06:00 Risen - konsolowy port oryginalnej gry [Xbox Series X] Gdy Risen (wtedy kolejna gra twórców kultowego Gothica) miał swoją premierę, to Giermasz jeszcze nie istniał... Więc oczywiście nie było naszej recenzji… » więcej 2023-01-21, godz. 06:00 One Piece Odyssey [PlayStation 5] Ta historia rozpoczęła się w 1997 roku - i trwa dalej, choć twórca mangi (komiksu) Eiichirō Oda nie spodziewał się, że tyle lat po debiucie jego opowieść… » więcej 2023-01-21, godz. 06:00 Monster Hunter Rise [Xbox Series X] Jeśli chodzi o recenzję dotyczącą rozgrywki, mechanik, rozwiązań i implementacji tego wszystkiego, to w tej tego nie znajdziecie. Kompleksowo Monster Hunter… » więcej 2023-01-14, godz. 06:00 Somerville [Xbox Series X] Gdy wiesz, że za grę odpowiadają ludzie powiązani z takimi tytułami jak Limbo i Inside, to możesz zakładać, że otrzymasz produkcję głęboką, wciągającą… » więcej 2023-01-07, godz. 06:00 Blacktail [PlayStation 5] Czy mitologia słowiańska może być dobrym tematem na grę? Mamy wiele udanych produkcji czerpiących garściami z zachodnich kultur, ale co z tą najbliższą… » więcej 2023-01-07, godz. 06:00 Tactics Ogre: Reborn [PlayStation 5] Czy można zrobić remaster remake'a? Podchwytliwe nieco pytanie - więc wyjaśnijmy może, że remake, to jak sama nazwa wskazuje zrobienie gry na nowo, na szkielecie… » więcej 2023-01-07, godz. 06:00 Marvel's Midnight Suns [Xbox Series X] To jedna z tych produkcji, do których nie można podchodzić uprzedzonym. W komentarzach pod jej zapowiedziami było sporo marudzenia, że "co to za karty, że… » więcej 2022-12-17, godz. 06:00 Need for Speed: Unbound [Xbox Series X] Idealny start, zapach palonej gumy roznosi się po dzielnicy i ruszając z szóstej pozycji już po chwili siedzę na zderzaku drugiego w stawce Lamborghini Murciélago… » więcej 2022-12-17, godz. 06:00 The Callisto Protocol [Xbox Series X] Jedna z głośniejszych premier tego roku. To na pewno. Duchowy następca Dead Space? Tu już bym się kłócił. Horror? Owszem. Chwilami. Na pewno jednak solidna… » więcej
12345