Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Archaica: The Path of Light
Archaica: The Path of Light
Gry logiczne to specyficzny gatunek, który czasami wymaga zręczności, ale przede wszystkim wysilenia szarych komórek. Bywają łatwe i przyjemne, ale są też takie, które wymagają od gracza dużo więcej. I właśnie do tej drugiej grupy można zaliczyć grę polskiego duetu TwoMammoths, pod tytułem Archaica: The Path of Light. Ładna, wciągająca i zmuszająca gracza do umysłowego wysiłku. Pierwszy raz usłyszałem o niej w roku 2014, by trzy lata później zadebiutowała na komputerach PC. Mimo bardzo pozytywnych recenzji na Steamie, słuch o niej zaginął. Aż do teraz. Minęły kolejne trzy lata i pojawiła się na wszystkich konsolach, a że z pamięcią u mnie bywa różnie, to ponownie miałem okazję cieszyć się wyjątkową rozrywką.

Grę do recenzji dostaliśmy od twórców konsolowych portów ze studia Drageus Games.
GIERMASZ-Recenzja Archaica: The Path of Light

Co nie jest tak oczywiste w grach logicznych, twórcy postarali się o interesujący scenariusz. Gracz wciela się w Powiernika Światła, który musi ocalić świat przechodząc legendarną Ścieżkę Światła Starożytnych i rozwiązać wymagające zagadki tajemniczego świata pradawnej cywilizacji. Całość historii jest ciekawie wpleciona w logiczne zadania, których jest tu kilkadziesiąt. Co ciekawe, twórcy zaprojektowali setki zagadek, ale do gry trafiły tylko niektóre z nich.

Założenie wszystkich zagadek jest dość proste. Chodzi o to, by przy pomocy luster doprowadzić promień światła do wyznaczonego celu. Początkowo jest to łatwe, szybkie i przyjemne, ale wraz z postępami dochodzą nowe elementy i robi się coraz trudniej. Lustra o różnym kącie odbicia światła, rozdzielacze promienia, wzmacniacze, szyby zmieniające jego kolor, teleporty, kolorowe kryształy... Kamera umieszczona jest z góry pod kątem, do tego można nią sterować, więc widoczność jest bardzo dobra. Ale spryciule twórcy część rzeczy poukrywali tak, że trzeba trochę poszukać, by niektóre elementy dojrzeć. A jest to ważne, bo dzięki tzw. kryptoglifom poznajemy dodatkowe części historii. Mając ich komplet w danej krainie, odkrywa się poziom dodatkowy. Ciekawie rozwiązane są też podpowiedzi. By mieć do nich dostęp, trzeba wpierw znaleźć poukrywane na mapie ogniwa. Mając komplet aktywuje się panel podpowiedzi, który wskazuje, gdzie na mapie powinien stać jakiś element. Nie powiem, w późniejszych etapach bardzo przydatna funkcja, choć nie daje to rozwiązania jak na tacy.

Archaica: The Path of Light wygląda świetnie, ale tak było już wersji pecetowej. Klimatyczna grafika podkreślająca starożytne korzenie i skrywaną tajemnicę Ścieżki Światła, niepokojące dźwięki, idealnie spasowana muzyka. I nie ma znaczenia czy jest to pradawny las, różnego rodzaju ruiny, kraina wody, lawy czy podziemia. Wszystko jest przemyślane i idealnie pasuje do całej, pięknej otoczki. Widać, że twórcy włożyli w grę nie tylko mnóstwo wysiłku, ale i serce.

Archaica to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gier logicznych. Zagadki są ciekawe, ciągle pojawiają się nowe elementy, a różnorodne światy zachwycają wykonaniem. A wszystko wpasowane w pradawną tajemnicę, która jest świetnym motywem przewodnim gry. Polecam każdemu, kto lubi trochę rozruszać swoje szare komórki. Gra dostępna jest już na PC, PlayStation 4, Switchu i Xboksie One.
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345