Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje się jej edycja na konsole? Warto to sprawdzić, bo ten gatunek - z przyczyn technicznych - oczywiście był kojarzony wyłącznie z PCtami, bo gra na padzie w tym przypadku - skoplikowanej strategii - kojarzy się raczej z mordęgą, niż przyjemnością. Ale czy na pewno jest to tak karkołomne?

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Crusader Kings III na konsole

Już odpowiadam. Trochę tak, a trochę nie. Zależy od podejścia autorów konwersji, ale wymaga też nieco dobrej woli od gracza. Jeśli ktoś oczekuje, że nie odczuje różnicy między grą na konsoli a PC, to się grubo pomyli. Choć - tego akurat jestem pewien - ten eksperyment się udał - wymaga jednak zmiany podejścia. Nie można oczekiwać, że pad w pełni zastpi funkcjonalność myszki. No, przynajmniej na razie. Jak zatem twórcy poradzili sobie z tym wyzwaniem? Przypisując oczywiście poszczególnym klawiszom odpowiednie zadania, ale też wprowadzając wariacje tego rozwiązania. Na przykład co innego robi jedno przyciśnięcie jakiegoś guzika, a co innego dłuższe jego przytrzymanie. Mamy też rozwiązania, które sprowadzają się na przykład do naciśnięcia dwóch spustów na raz, co też otwiera inne menu i możliwości.

Aby granie na padzie i na konsoli było, poza tym, że w ogóle możliwe, to jeszcze dawało przyjemność, twórcy musieli posunąć się do głębszych zmian - w samej mechanice gry, dlatego na przykład różnice są w niektórych elementach graficznych, gorszy nastrój naszego władcy pokazywany jest jako czerwona poświata wokół portretu. Inaczej wygląda też sterowanie armią - żołnierze, jeśli im na to pozwolimy - mają większą autonomię, my przede wszystkim wybieramy, w jaki sposób mają reagować w poszczególnych sytuacjach.
Do tego dochodzi jeszcze chwilami po otwarciu menu przeklikiwanie się przez kolejne karty, a potem wybór dpowiedniego przycisku, który - powiedzmy - otwiera menu możliwości naszego dziedzica.

Jest z tym wszystkim na początku trochę zabawy. Ale muszę powiedzieć, że jestem pełen podziwu dla tego, co udało się zrobić. Oczywiście - ortodoksyjni gracze raczej nie będą chcieli się przerzucić, ale dla tych, którym brakuje na konsolach solidnej, takiej naprawdę z krwi i kości strategii powinni być zadowoleni z Crusader Kings III. Może to wszystko brzmi trochę skomplikowanie, ale ma jedną olbrzymią zaletę - udało się tu wdrożyć intuicyjność. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do pada, na pewno poradzi sobie z podbijaniem i zarządzaniem królestwem w ten sposób. Na pewno nie wszyscy się przekonają. A już z całą pewnością nie od razu, choć warto spróbować. Szczególnie, że gra dostępna jest w ramach Game Passa. No i może niektórzy pamiętają, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu przecież ludzie narzekali, że w pierwszoosobowe strzelanki padem też nie da się grać. A wystarczyło trochę czasu.

Ocena: 9/10 [nota dotyczy jakości gry na konsolowym padzie]
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345