Strategia pozycjonowania strony – na co się składa?
Zanim strategia pozycjonowania strony zostanie wdrożona, należą ją odpowiednio zaplanować. Nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania, które sprawi, że witryna zacznie być lepiej widoczna w wyszukiwarce Google. Dlatego trudno też opracować uniwersalny cennik pozycjonowania – kosztorys przygotowuje się indywidualnie na podstawie przeprowadzonej analizy lub wstępnego audytu.
SEO jest kojarzone przede wszystkim z optymalizacją serwisu internetowego w taki sposób, aby witryna była przyjazna użytkownikom i wyszukiwarkom pod kątem technicznym. Pozycjonowanie to również tworzenie treści oraz link building. Te elementy – łącznie z wcześniej wspomnianą optymalizacją – ostatecznie wywierają wpływ na organiczne wyniki wyszukiwania.
Optymalizacja to dostosowanie witryny do wytycznych dla webmasterów. Google opublikowało informacje, które pozwalają zaprojektować serwis pod kątem technicznym w taki sposób, aby ten był „chętniej” wyświetlany na wysokiej pozycji. Należy zadbać także o czas wczytywania stron oraz responsywność, czyli prawidłowe wyświetlanie zawartości na każdym typie urządzenia: od laptopa, aż po komputer stacjonarny.
Tworzenie treści powinno odbywać się w taki sposób, aby dostarczać użytkownikom wartościowych informacji. Jednocześnie content powinien zawierać frazy kluczowe, czyli wyrażenia wyszukiwane przez użytkowników. Algorytm Google coraz lepiej „rozumie” publikowane treści i na ich podstawie ustala ranking stron w SERP. Dlatego bez jakościowego contentu skuteczna realizacja strategii SEO staje się praktycznie niemożliwa.
Podczas pozycjonowania strony pozyskuje się linki zewnętrzne. Takie odnośniki wpływają na pozycję, jednak muszą pochodzić z serwisów, które są dla wyszukiwarki „wartościowe”. Jest to pojęcie względne i mocno subiektywne. Warto pozyskiwać linki w sposób naturalny, na przykład poprzez współprace partnerskie. Dodatkowo powinny one pochodzić z serwisów o tożsamej tematyce co pozycjonowana domena.
Pozycjonowanie z agencją SEO
Za pozycjonowanie strony może odpowiadać agencja SEO. Wówczas specjaliści tworzą, a następnie wdrażają strategię, w ten sposób budując widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. Należy pamiętać, że pozycjonowanie przynosi efekty w długofalowej perspektywie. Najczęściej pierwsze wyniki są widoczne po kilku miesiącach, a z czasem stają się coraz bardziej odczuwalne. Efektem zwiększonej widoczności jest wzrost ruchu organicznego, który w sprzyjających warunkach przekłada się także na konwersję.
Ile kosztuje pozycjonowanie realizowane przez agencję SEO? Trudno wskazać jedną kwotę. Nie istnieje również cennik pozycjonowania, który byłby perfekcyjnym odzwierciedleniem rzeczywistości. Przede wszystkim należy pamiętać, że na koszt SEO wpływa wiele zmiennych. To między innymi branża i konkurencyjność, wielkość pozycjonowanego serwisu, a także jego aktualny stan. Z tego względu specjaliści z agencji przeprowadzają analizy i audyty, aby następnie zaproponować indywidualną wycenę.
Pozycjonowanie in-house
Alternatywą dla pozycjonowania przez agencję jest zatrudnienie specjalisty in-house, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, wdrożenie oraz nadzorowanie procesów SEO. Czy to lepsze rozwiązanie? Ma swoje zalety oraz wady. Do zalet można zaliczyć nieco większą kontrolę – w końcu to pracownik firmy będzie odpowiedzialny za wszystkie najważniejsze kwestie. Dodatkowo skupi się wyłącznie na pozycjonowaniu jednej domeny (ewentualnie kilku, jeżeli biznes posiada ich więcej) co w teorii może pomóc w uzyskaniu lepszych efektów.
W praktyce jednak jeden specjalista to za mało – nawet mała strona internetowa potrzebuje kompleksowej optymalizacji, sporej ilości treści oraz linkowania zewnętrznego. Oznacza to, że osoba odpowiedzialna za SEO będzie posiłkować się pomocą z zewnątrz (np. zlecając tworzenie contentu copywriterom). Dodatkowo w przypadku pozycjonowania in-house to firma ponosi dodatkowe koszty związane z płaceniem abonamentu za specjalistyczne narzędzia SEO. Warto więc odpowiednio wcześniej dokładnie zastanowić się nad opłacalnością obu rozwiązań, aby wybrać to, które będzie lepsze.