Czy warto samodzielnnie prowadzenić działania SEO
Artykuł powstał na podstawie konsultacji ze specjalistą SEO Szymonem Słowikiem (więcej na ten temat dowiesz się na jego stronie o pozycjonowaniu).
Choć nie jest wymagane posiadanie formalnego wykształcenia z dziedziny pozycjonowania (zresztą trudno o takowe), aby prowadzić działania SEO, warto zastanowić się nad konsekwencjami takiego kroku. Tak jak w każdej dziedzinie biznesu, można nauczyć się wielu rzeczy samodzielnie - od logistyki przez copywriting aż po prawnicze aspekty prowadzenia firmy. W przypadku małych przedsięwzięć, taka strategia może mieć sens, zwłaszcza jeśli nie dysponujesz kapitałem na samym początku. Jednakże, jest to też podejście, które w wielu przypadkach może skazać Twój biznes na niepowodzenie.
Wyzwania prowadzenia SEO na własną rękę
W praktyce, w wielu obszarach biznesowych trudno jest osiągnąć wysoki poziom specjalizacji. Ponadto, niektóre narzędzia SEO mogą okazać się za drogie dla pojedynczych przedsiębiorstw, a ich zakup staje się opłacalny dopiero przy prowadzeniu kilku projektów jednocześnie. Ponadto, podejmując się samodzielnego prowadzenia działań SEO, ryzykujesz brak czasu na inne aspekty biznesu, takie jak strategia, produkt czy zarządzanie.
Delegowanie SEO jako klucz do wzrostu biznesu
Delegowanie zadań jest podstawą skutecznego zarządzania i wzrostu biznesu. Z odpowiednim doświadczeniem, kapitałem, doradcami i odrobiną szczęścia, może udać Ci się zbudować własny wewnętrzny dział SEO. Ma to sens, gdy Twój biznes osiąga odpowiednią skalę. Żeby jednak zrobić to z głową będziesz potrzebować albo kompetencji SEO (i tu wracamy do punktu wyjścia) albo mieć wspólnika lub konsultanta, który ten proces przeprowadzi. W praktyce na początku prowadzenia firmy najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie agencji SEO.
Zlecenie prac agencji SEO to popularna alternatywa dla prowadzenia działań we własnym zakresie. Agencje dysponują zespołem specjalistów, wypracowanymi procesami oraz szeregiem narzędzi, które automatyzują część pracy i umożliwiają realizację projektów na większą skalę w szybszym tempie.
Tylko żeby zrobić to z głową należy zrobić odpowiedni research. Postaw na agencję, która ma doświadczenie, referencje, a także poświęci Ci odpowiednio dużo czasu na etapie postępowania ofertowego. Nie wybieraj ofert z gotowych cenników. Szukaj kogoś, kto dopasuję skalę usługi do Twojego biznesu. No i przede wszystkim dopilnuj, aby umowa była odpowiednio czytelna, transparentna i zabezpieczała Twoje interesy.
Jak powinna wyglądać dobra umowa z agencją SEO?
Decydując się na współpracę z agencją SEO, warto zabezpieczyć realizację kampanii odpowiednią umową. Podobnie jak umowa leasingu samochodu lub najmu biura, umowa SEO może przyjmować wiele różnych form. Kluczowe jest, aby podpisywany kontrakt był dla Ciebie w pełni zrozumiały, a konsultant powinien poświęcić Ci odpowiednio dużo czasu, aby omówić każdy punkt.
Klauzule dotyczące linków w umowie SEO
Dobrze jest, gdy umowa zawiera klauzulę dotyczącą trwałości kupowanych linków. Zazwyczaj linki są nabywane na określony okres, na przykład na minimum 12 miesięcy. Ważne jest, aby upewnić się, czy umowa nie zawiera zapisu o możliwości 'odłączenia' linków po zakończeniu współpracy. Takie rozwiązania, choć w niektórych sytuacjach uzasadnione, nie powinny stanowić formy domyślnej. Jako klient musisz mieć świadomość, jak trwałe mogą być efekty współpracy z agencją SEO.
Rozważanie różnych typów linków
Pamiętaj, że linki 'bezterminowe' nie zawsze muszą być lepsze. Wszystko jest kwestią celów i dostępnego budżetu. Specjalista SEO w swojej strategii może zaproponować różne formy link buildingu. Warto zatem wiedzieć, czy zostawiamy taką "furtkę" w umowie, czy nie. Warunki dotyczące linków powinny wynikać z Waszych ustaleń i być dla obu stron jasne.
Unikanie kar umownych i ustalanie czasu wypowiedzenia
Przy zawieraniu umowy z agencją SEO, ważne jest, aby zwrócić uwagę na ewentualne kary umowne oraz ustalić odpowiedni okres wypowiedzenia. W przypadku umów abonamentowych, kary umowne są często stosowane, jednak w przypadku umów na czas nieokreślony, zapis ten pojawia się rzadziej. Zwykle stosuje się je, gdy agencja na początku współpracy płaci więcej niż wynika to z bieżących opłat ponoszonych przez Twoją firmę. Bywa jednak też tak, że agencje po prostu stosują kary umowne tylko po to, aby utrzymać klienta bez względu na to, czy współpraca przynosi efekty, czy nie. Jeśli napotkasz na taki zapis w umowie - poproś o uzasadnienie.
Elastyczność w umowie i relacje z agencją SEO
Umowa z agencją SEO nie musi być skrajnie szczegółowa. Elastyczność w jej warunkach może pozwolić na dostosowanie działań do bieżących potrzeb. Najważniejsza jest transparentność, dobre relacje i wzajemne zaufanie pomiędzy Tobą a agencją. Warto określić na przykład jaki procent budżetu jest przeznaczany na faktyczne wydatki agencji, a jaki na wynagrodzenie. Można ewentualnie stworzyć jakieś zasady, które jasno określają podział kosztów w zależności od innych czynników. Natomiast nie jest rozsądne ustalanie "na sztywno" np. liczby pozyskanych linków. Czasem dobry specjalista pozyska ich mnie, ale droższych, a czasem więcej tańszych. Warto dać mu swobodę działania.
Transparentność i raportowanie: kluczowe elementy współpracy
W umowie z agencją SEO, powinny znaleźć się zapisy dotyczące regularnegoraportowania działań. To, jak taki raport ma wyglądać i jak często ma być sporządzany, powinno być jasno określone. Raportowanie to zarówno podstawa dobrej komunikacji jak i sposób na śledzenie postępów.