W piątek, 8 marca 2019 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zabrzmiała muzyka rosyjskich twórców XX wieku.
Rewolucja 1917 roku skłoniła wielu z nich do emigracji. Ci, którzy zostali, zmagali się z opresyjnym systemem podcinającym im skrzydła. Znakomite tradycje symfoniczne w połączeniu z koniecznością dostosowania się do nowego systemu i przygnębiającej rzeczywistości wykształciły szczególny styl w rosyjskiej muzyce XX wieku rozpoznawalny niemal po kilku taktach. Wśród dzieł tamtego okresu znalazł się m.in. Koncert altówkowy Alfreda Schnittkego stanowiący czołowy przykład nowego nurtu w twórczości kompozytora – polistylizmu, który był pewną odpowiedzią radzieckich twórców na panujący w zachodniej Europie postmodernizm. Dzieło brawurowo zagrał w Szczecinie Nils Mönkemeyer – jeden z najbardziej uznawanych altowiolistów na świecie.
Artysta urodzony w Bremie rozpoczął najpierw naukę gry na skrzypcach. Zainspirowany muzyką kameralną zaczął grać na altówce, by wkrótce odkryć i po raz pierwszy nagrać oryginalne osiemnastowieczne dzieła na ten instrument. Błyskotliwość interpretacji i nowatorski repertuar stały się znakiem rozpoznawalnym Nilsa Mönkemeyera – dziś profesora słynnej monachijskiej Hochschule für Music und Theater. Jako solista występował z renomowanymi orkiestrami pod dyrekcją znanych dyrygentów, m.in. Kenta Nagano, Simona Younga, czy Wilsona Hermanto, z którym zagrał w Szczecinie.
Wilson Hermanto urodzony w Dżakarcie, ceniony za głęboką muzykalność, żywiołową energię i elegancję interpretacji, ukończył studia w zakresie gry na skrzypach i dyrygentury w Stanach Zjednoczonych. Był także jednym z ostatnich studentów słynnej klasy Carla Marii Giuliniego we Włoszech. Na zaproszenie Pierre'a Bouleza prowadził wraz z tym znakomitym dyrygentem wykłady w ramach prestiżowej Lucerne Festival Academy.
Rewolucja 1917 roku skłoniła wielu z nich do emigracji. Ci, którzy zostali, zmagali się z opresyjnym systemem podcinającym im skrzydła. Znakomite tradycje symfoniczne w połączeniu z koniecznością dostosowania się do nowego systemu i przygnębiającej rzeczywistości wykształciły szczególny styl w rosyjskiej muzyce XX wieku rozpoznawalny niemal po kilku taktach. Wśród dzieł tamtego okresu znalazł się m.in. Koncert altówkowy Alfreda Schnittkego stanowiący czołowy przykład nowego nurtu w twórczości kompozytora – polistylizmu, który był pewną odpowiedzią radzieckich twórców na panujący w zachodniej Europie postmodernizm. Dzieło brawurowo zagrał w Szczecinie Nils Mönkemeyer – jeden z najbardziej uznawanych altowiolistów na świecie.
Artysta urodzony w Bremie rozpoczął najpierw naukę gry na skrzypcach. Zainspirowany muzyką kameralną zaczął grać na altówce, by wkrótce odkryć i po raz pierwszy nagrać oryginalne osiemnastowieczne dzieła na ten instrument. Błyskotliwość interpretacji i nowatorski repertuar stały się znakiem rozpoznawalnym Nilsa Mönkemeyera – dziś profesora słynnej monachijskiej Hochschule für Music und Theater. Jako solista występował z renomowanymi orkiestrami pod dyrekcją znanych dyrygentów, m.in. Kenta Nagano, Simona Younga, czy Wilsona Hermanto, z którym zagrał w Szczecinie.
Wilson Hermanto urodzony w Dżakarcie, ceniony za głęboką muzykalność, żywiołową energię i elegancję interpretacji, ukończył studia w zakresie gry na skrzypach i dyrygentury w Stanach Zjednoczonych. Był także jednym z ostatnich studentów słynnej klasy Carla Marii Giuliniego we Włoszech. Na zaproszenie Pierre'a Bouleza prowadził wraz z tym znakomitym dyrygentem wykłady w ramach prestiżowej Lucerne Festival Academy.