Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury » Rozmowy o książkach
fot. [www.fundacjadf.pl]
fot. [www.fundacjadf.pl]
"Piwnica Mozarta" - taki tytuł nosi najnowsza książka poetycka wydana w tym roku w Warszawie przez Fundację Duży Format. Jej autorem jest Jarosław Trześniewski-Kwiecień - poeta, prozaik, eseista, publicysta, sędzia w stanie spoczynku. Zadebiutował poetycko w 1999 roku tomem wierszy "W stronę Beethovena". W kolejnych latach wydał "Pomarańczowy zeszyt" (2003), "Casus mixtus" (2009), "Sonaty i repertoria" (2014) oraz "Nadejście" (2016).
Kazimierz Brakoniecki, komentując jego najnowszy tom, zwraca uwagę na konceptualizm i dający do myślenia sposób, w jaki Trześniewski-Kwiecień "łączy sprawy etyczne z muzycznymi, wielkiego Mozarta i wielkiego (głuchego) Beethovena z historią, historiozofią, strasznym XX wiekiem; losy rodziny z dramatem wojny, minihistorię z wielką historią". Akcentuje przy tym podejmowany przez poetę "wątek głuchoty-słyszalności-wrażliwości na muzykę", który - jak dowodzi - "jest i przejmujący, i klarownie rozpisany na partytury uczucia; tak, partytura z drutu kolczastego, wielka sztuka i przemoc, zło, śmierć, to bardzo ważne tematy, które autor ciekawie zagospodarował lirycznie. Bo są to czyste liryki o nieczystych sprawach ducha...".
Jeszcze bardziej entuzjastyczny w swej recenzji jest Wojciech Kass, który podkreśla, że "zapisany w znakomitej swojej części mniej lub bardziej rozpiętą kwartyną tom "Piwnica Mozarta" robi wrażenie. Pierwszy powód - to jego integralność, spójność, identyczność, co dotyczy trzech linii; linii- tematu/nierozwiązywalnego zagadnienia, linii - miejsca i czasu, a także linii wiersza (jak jest zapisany i w co zbrojony). Piszę o trzech liniach, ale jest w nim ukryta pięciolinia pisma nutowego, pięciolinia drutu kolczastego, a także pięciolinia wysokiego napięcia (także twórczego) ale i moralnego, jak i tego, które bierze się z doznawanego piękna (nie tylko muzyki ale i krajobrazu). A drugi powód, to wielopiętrowość każdego z poszczególnych wierszy-utworów (utwór w ich przypadku zasługuje na podkreślenie), co mam na myśli? Dusza tych wierszy rozstrzyga się na kilku piętrach (z piwnicą włącznie). Piętro ducha sztuki (muzyki) - estetyka, piętro ducha dziejów i jego praw - wcale nie etycznych, piętro losów - zarówno wielkich muzyków, jak i krewnych autora, piętro egzystencji - echo z podróży, wyprawy do stolicy wielkiej muzyki, do Pani bezy i tortu Austrii, jednocześnie autor tam widzi ten potworny hak, ten sam, który podczas pobytu w Berlinie w ramach stypendium Forda widział Gombrowicz, hak niemiecko-austriackiej bestii zasłuchanej w muzyce Mozarta, Beethovena i podającej sobie rytm straussowskiego walca lub mahlerowskiego marszu. Hak działalności tej bestii (niekiedy zacieranej) w postaci obozów śmierci. Tych pięter, półpięter, ukrytych antresol jest więcej. Trześniewski przechodzi z jednej na drugą jako poeta usiłuje śpiewać i jako człowiek obolały. Taki obolały Orfeusz, wszak schodzi w mrok piwnicy jak w czeluści krainy śmierci. Pomysł graficzny okładki znakomity - pasiak plus drut kolczasty pięciolinii, słowem - koszmar koncentracyjno-kompozycyjny. Wspaniały tom".

 

Zobacz także

2021-10-10, godz. 22:20 Anna Mieszczanek - "Dzień bez Teleranka" [ROZMOWA] Przez wiele lat, w czasach PRL-u niedzielny program telewizyjny kojarzył się z sygnałem programu dla dzieci i młodzieży. Piejący kogut, punktualnie o godzinie… » więcej 2021-10-02, godz. 21:30 Nieznośna ciężkość winy, czyli "Zapiski z nocnych dyżurów" Jacka Baczaka [ROZMOWA] W tym roku mija ćwierć wieku od pierwszego wydania "Zapisków z nocnych dyżurów" i 25 lat od przyznania Jackowi Baczakowi prestiżowej Nagrody im. Kościelskich… » więcej 2021-10-03, godz. 15:26 Maja Iwaszkiewicz - "Świnia na sądzie ostatecznym" [ROZMOWA] "O takim średniowieczu nikt jeszcze nie pisał" - to zdanie promujące książkę Mai Iwaszkiewicz "Świnia na sądzie ostatecznym". Rzeczywiście o średniowieczu… » więcej 2021-09-19, godz. 19:58 "1980. Jedno plemię" Agnieszki Kuchcińskiej-Kurcz [ROZMOWA] W ubiegłym roku z okazji 40-lecia Sierpnia '80 na placu Solidarności w Szczecinie stanęła wystawa zatytułowana "1980. Jedno plemię". Kuratorka Agnieszka… » więcej 2021-09-12, godz. 14:22 Sara Gay Forden - "Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku" [ROZMOWA] Przez „The Economist” uznana za jedną z najlepszych książek roku. Opowiada historię potęgi dynastii Guccich oraz jej niezwykły upadek. W Polsce książka… » więcej 2021-08-01, godz. 21:55 Marzena Mróz-Bajon o "Domach pisarzy" [POSŁUCHAJ] Jaki był widok z okna domu, w którym urodził się Czesław Miłosz? Jaka jest Lubeka, po której wąskich uliczkach biegał mały Tomasz Mann? Ile kiczu jest… » więcej 2021-07-18, godz. 14:07 Ałbena Grabowska z nowa ksiąską "Uczniowie Hipokratesa. Doktor Anna" [ROZMOWA] "Uczniowie Hipokratesa. Doktor Anna" to kolejna książka Ałbeny Grabowskiej o historii medycyny. Jest to, oparta na faktach, opowieść o pierwszej polskiej… » więcej 2021-07-12, godz. 10:41 Rafał Podraza - "Tango Notturno" [ROZMOWA] W jakich okolicznościach Jan Kiepura poznał swoją żonę Martę Eggerth, dlaczego piosenka "Ten wąsik" wywołała międzynarodowy skandal polityczny i jak… » więcej 2021-07-04, godz. 14:20 Powieść "Red & Green" 18-letniej Weroniki Kowalskiej | Nowość na rynku księgarskim [POSŁUCHAJ] Uwielbia czytać książki, grać na fortepianie, akordeonie i harmonijce ustnej. Lubi też malować i projektować grafikę. Jej największą pasją jest jednak… » więcej 2021-06-20, godz. 14:32 Piotr Oleksy - "Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag" [ROZMOWA] Jak bardzo miejsce w którym żyjemy tworzy naszą tożsamość? Odpowiedzi m.in. na to pytanie szuka Piotr Oleksy - autor książki "Wyspy odzyskane. Wolin i… » więcej
1011121314