Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Diablo
Diablo
Kto by pomyślał, że minęło już przeszło 20 lat, od kiedy do sprzedaży trafił tytuł, który na zawsze zmienił całą branżę i rynek gier. Tytuł, który tak mocno wrył się w świadomość graczy na całym świecie, że po dziś dzień określany jest jako niedościgniony ideał, Święty Graal z którego od lat całymi garściami twórcy czerpią inspiracje. Jednak pomimo tak legendarnego statusu, gra, ku zdziwieniu fanów, długi czas temu po prostu zniknęła z rynku i najzwyczajniej w świecie nie można było jej już nigdzie kupić, a i z uruchomieniem jej na nowszych komputerach był nie lada problem. Teraz na szczęście się to zmieniło dzięki polskiemu serwisowi GOG.com, który we współpracy z Blizzardem ponownie rzucił na rynek kultowe już Diablo, bo o tej grze będzie dziś mowa. Co ważniejsze, dzięki temu Diablo - w końcu - bez żadnego problemu śmiga od teraz na nowoczesnych systemach operacyjnych, ale to nie jedyne zmiany i usprawnienia o jakie pokusili się twórcy tego głośnego tytułu.

Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Diablo

Jedna rzecz jest tu absolutnie bezdyskusyjna - pierwsze Diablo to już legendarny tytuł. Gra dzieciństwa i młodości milionów zapaleńców na całym świecie. Ba! Na pewno wielu z Was w pamięci ma jeszcze kultowe dialogi, najtrudniejsze misje i przeciwników czy meandry głębokiej i mrocznej fabuły. Sam muszę przyznać, że w Diablo I swojego czasu zatraciłem się bez końca, a tytuł ogromem przedstawionego świata i historii, w tamtych czasach robił naprawdę duże wrażenie. Tym bardziej nie mogłem się powstrzymać, by nie sprawdzić jak bardzo tęskno było mi do tego świata i po ponad 20 latach ponownie zawędrowałem w rejony tajemniczego i szalenie niebezpiecznego miasta Tristram.

Myślę, że fabuły Diablo nie trzeba nikomu przedstawiać, skupię się więc na samych zmianach w wersji z 2019 roku w stosunku do wydanego w 1996 roku oryginału. A jest ich tak naprawdę dość niewiele - co raczej nie zaskakuje, ale też i cieszy. Przede wszystkim Blizzard we współpracy z serwisem GOG.COM w końcu umożliwił bezproblemowe odpalenie gry na systemie Windows 10. Co ciekawe, tytuł od teraz oferuje nam dwa tryby gry - Standardowe Diablo i Diablo Classic. Ta pierwsza opcja umożliwia nam uruchomienie gry w nieco odświeżonej wizualnie wersji. Mamy więc tekstury w zmienionej rozdzielczości, podniesione do rozmiarów obecnie wykorzystywanych w nowoczesnych komputerach, a także tonę poprawek bugów, które niegdyś doprowadzały graczy do szewskiej pasji.

Moim zdaniem dużo ciekawszy jest jednak ten drugi tryb. Twórcy postarali się tu o jak największy realizm rozgrywki, Diablo chodzi więc tutaj w legendarnych 20 klatkach na sekundę, z bardzo wiekową już grafiką SVGA. Ponadto jeśli chcemy skorzystać z opcji multiplayer i pobawić się ze znajomymi, to do swojej dyspozycji mamy tutaj klasyczny, blizzardowski system Battle.net rodem z połowy lat 90. Magia!

I to w sumie tyle widocznych zmian, albo aż tyle, bo moim skromnym zdaniem fani nie wybaczyliby Blizzardowi większej ingerencji w ten kultowy już tytuł.

Podsumowując, nie spodziewałem się, że po tylu latach rozłąki będę miał jeszcze możliwość powrotu do legendarnego Tristram i to w oryginalnym wydaniu z 1996 roku! I wiecie co? Diablo I mimo upływu ponad 20 lat jest nadal takie samo! Tak samo wciągające, intrygujące i absorbujące jak kiedyś, w odległych już czasach. Z całego serducha polecam Wam wybrać się w taką sentymentalną podróż do przeszłości, by przekonać się, że Diablo przez tyle lat nie straciło nic a nic ze swojej magii i doskonałości.

I na koniec co ciekawsze, jak donoszą branżowe media powrót Diablo I na rynek to nie jedyny, a dopiero pierwszy krok duetu Blizzard i GOG.com! W kolejce czekają już takie klasyki jak Warcraft II czy Warcraft: Orcs & Humans. Nie wiem jak Wy, ale ja już wprost nie mogę się doczekać! Cześć!
 

Zobacz także

2023-09-30, godz. 06:00 PayDay 3 [PC] Sposoby na zdobycie pieniędzy są skrajnie różne. Konwencjonalna praca na etacie, własna działalność, sprzedaż jakichś starych szpargałów z domu, drobne… » więcej 2023-09-30, godz. 06:00 Fate/Samurai Remnant [PlayStation 5] Przyznam, że nie była to gra, na którą jakoś szczególnie czekałem. Ale, gdy dostaliśmy informację od wydawcy, że można przetestować Fate/Samurai Remnant… » więcej 2023-09-23, godz. 10:11 Mortal Kombat 1 [Xbox Series X] Bez owijania w bawełnę. Dowozi. Mortal Kombat 1, swoisty reset najsłynniejszej serii bijatyk sprawdza się świetnie niemal pod każdym względem. Robi to bez… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Fae Farm [Switch] "Klik", "kilk", "klik" - "klik", "klik", "klik" - aha, jeszcze to trzeba zrobić - no to "klik", "klik", "klik" - i to wszystko w większości jednym przyciskiem… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: PayDay 3 [PC] Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda... czyli nasz redakcyjny kolega Kacper Narodzonek stwierdził, że "czas wyjść ze swojej strefy komfortu", więc zdecydował… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: NBA 2K24 [Xbox Series X] Opanowanie naprawdę złożonego i rozbudowanego sterowania - to jest jedno z najważniejszych wyzwań, z którym zmierzył się nasz redakcyjny kolega Michał… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Starfield [Xbox Series X] Co ja mam Wam właściwie powiedzieć o Starfield? Z tym pytaniem mierzyłem się od tygodnia, a siadając do kartki papieru na ekranie komputera wciąż miałem… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Trine 5: A Clockwork Conspiracy [PlayStation 5] Gdy tworzysz piątą cześć serii, musisz mieć pomysł, jak zachęcić graczy do powrotu do znanych sobie postaci i świata. W Trine 5 ponownie wcielamy się… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Immortals of Aveum [Xbox Series X] Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem… » więcej
678910