Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Farming Simulator 22
Farming Simulator 22
Niezależnie od tego, co Wam teraz napiszę, najnowsza odsłona serii Farming Simulator (z numerem 22) już jest wielkim sprzedażowym sukcesem. W tym momencie ponad półtora miliona fanów wirtualnego rolnictwa z poświęceniem orze pola, sadzi warzywa w szklarniach, hoduje zwierzęta - i rozbudowuje swoje agrarne imperium. Zastanowicie się może więc, dlaczego tyle zwlekałem z przygotowaniem tej recenzji? Odpowiedź jest banalnie prosta: w temacie jestem "świeżakiem". I to nie jest dobra informacja, bo gdyby nie recenzencki obowiązek, to pewnie bym się od Farming Simulator 22 elegancko "odbił". Niestety, ale twórcy - łagodnie rzecz ujmując - nie pomyśleli o sensownym wprowadzeniu do swojej zabawy.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Farming Simulator 22

Bo Farming Simulator 22 jest bardzo dużą grą, choć to wymaga samodzielnego odkrycia. Oferuje mnóstwo możliwości i opcji rolniczej kariery - tyle, że w ogóle tego "świerzakom" nie tłumaczy. Jestem weteranem niejednego samouczka (na potrzeby Giermaszu rocznie wypada przetestować naprawdę mnóstwo tytułów), ale tutaj to chyba właściwie ktoś zapomniał, że nie wszyscy grali w poprzednie części. Albo nie urodzili się na wsi. Więc, zanim zacząłem mieć wrażenie, że panuję nad tym, co dzieje się na ekranie, potrzebne było solidne szkolenie w internecie. Stąd opóźnienie tej recenzji. Bo graczom nowym potrzebne będą samouczki, podpowiedzi - i wtedy możecie ruszać na wirtualną farmę. A jest to doprawdy bardzo ciekawe i dosyć unikatowe połączenie.

Połączenie specyficzne zresztą na wielu poziomach. Bo z jednej strony rolnictwo na ekranie komputera ma momenty wyjątkowo relaksujące. Z drugiej strony, gdy mowa o fizyce obiektów, przenoszeniu palet, czyli operowaniu podnośnikami przy ładowaniu towarów - o rany, chwilami kończył mi się słownik wyrazów brzydkich. Można prace zlecać pomocnikom. I to jest słuszna koncepcja, no chyba, że się zablokują na jakimś elemencie otoczenia. Na przykład kombajn i ciągnik przeszkadzają sobie nawzajem, więc potrzebna jest interwencja gracza. Mieszane uczucia miałem także kierując pojazdami. Gdy uprawiamy pole z niewielką prędkością, wszystko działa elegancko. Ale gdy na liczniku jest więcej kilometrów na godzinę, model jazdy potrafi nieco zwariować. Graficznie jest całkiem ładnie, ale oprócz naszej farmy, wrażenie przebywania w zamieszkałym przez ludzi świecie jest dosyć umowne. Mówiąc wprost, generalnie bywa pustawo na mapie. A obsługa samej gry wydała mi się chwilami nieco toporna.

Co oczywiste, skoro recenzji Farming Simulator 22 podjął się gracz nowy w temacie, nie będę się nawet próbował "wymądrzać" tłumacząc coś doświadczonym wirtualnym farmerom. Ci akurat (co wiem z opisów), mogą nieco wybrzydzać, skoro część nowości to dołączone do gry modyfikacje z poprzedniej części serii. Słychać też momentami narzekania na problemy z realizacją zadań, gdy, przykładowo, gra nie zaliczy wypełnienia jakiegoś kontraktu. Bawiłem się na konsoli nowej generacji, i nie zauważyłem większych problemów z grafiką. Choć - jak wspomniałem - fizyka obiektów, a także detekcja kolizji momentami zaszwankuje. Ogólnie oprawa, jak na tego typu tytuł i budżet, grafika jest schludna a czasami nawet urokliwa. Naturalnie, Farming Simulator 22 może się pochwalić potężną listą autoryzowanych pojazdów i maszyn rolniczych znanych marek. A na wyższym poziomie zrozumienia mechanizmów tej zabawy, ilość opcji rozwoju kariery potrafi przyjemnie oszołomić. Warto też zwrócić uwagę, że w największym internetowym sklepie z grami Farming Simulator 22 zbiera bardzo dużo pozytywnych recenzji. Czyli, wyjadacze potwierdzają, że bawią się bardzo dobrze.

Czyli, reasumując co dotychczas napisałem: dla nowego gracza Farming Simulator 22 ma wysoki próg wejścia. Oczywiście nie dlatego, że wymaga niezwykłej zręczności, tylko - co już wybrzmiało - dlatego, że twórcy nie opracowali sensownego wprowadzenia to tej zabawy. Z drugiej strony, przysłowiowo mówiąc, "co nas nie zabije, to nas wzmocni". Czyli, jeżeli znajdziecie w sobie determinację, żeby się dokształcić w internecie, to istnieje bardzo duża szansa, że się w Farming Simulator 22 wciągniecie. Jeżeli zaciekawi mimo początkowych problemów, to później czeka Was długa i przyjemna kariera wirtualnego rolnika.

Ocena: 8/10 [ale - i to jest bardzo duże ALE - tylko pod warunkiem, że polubicie tę zabawę]

 

Zobacz także

2023-07-01, godz. 06:00 Final Fantasy XVI [PlayStation 5] Zabawne, że o jednym z najważniejszych elementów tej gry to właściwie lepiej nie wspominać, żeby nikomu nie zepsuć tej niesamowitej i mrocznej przygody!… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Aliens: Dark Descent [Xbox Series X] Ostatnie kinowe historie dotyczące "Obcego" nie miały szczęścia. Fani uniwersum narzekali przede wszystkim na jakość fabuły, która niektórych raziła… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 F1 23 [PC] Nie będę ukrywać - jak zresztą większość naszego giermaszowego składu jestem fanem Formuły 1. Abstrahując już od moich sympatii na torze, kiedy dostałem… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 Planet of Lana [Xbox Series X] Planet of Lana jest dla mnie przykładem powiedzenia idealna gra do Game Passa. Krótka, ładna, z ciekawą mechaniką, ale raczej bym jej nie kupił. Gdyby nie… » więcej 2023-06-24, godz. 06:00 Layers of Fear [Xbox Series X] Pierwsze pytanie tutaj brzmi: Czym tak naprawdę jest nowe Layers of Fear? Z tym jest problem. Powiedzmy, że jest to swego rodzaju rozszerzona wersja poprzednich… » więcej 2023-06-17, godz. 06:00 Everdream Valley [Xbox Series X] Everdream Valley dostałem w prezencie bym sobie ewentualnie sprawdził. No i przyszedł dzień, w którym grę uruchomiłem, znając ogólne pojęcie o tym polskim… » więcej 2023-06-10, godz. 06:00 Diablo IV [PlayStation 5] Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie - ależ idealnie ten cytat z Boskiej Komedii Dantego tu pasuje! Taki napis witał wszystkich grzeszników… » więcej 2023-06-10, godz. 06:00 Street Fighter 6 [Xbox Series X] Po piątym Street Fighterze, który w momencie premiery był mocno niepełną grą, wielu graczy zastanawiało się - jak będzie z "szóstką"? Czy Capcom też… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 After Us [PlayStation 5] Od początku wiedziałem, że After Us to nie jest zwyczajna gra. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na coś ważnego, dać graczom przeżycie, które daje do myślenia… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 System Shock (remake) [PC] Pierwszy System Shock wychodził w roku 1994, którego nie mam prawa pamiętać. Mój zaczynający się od zera PESEL może to potwierdzić. Oczywistym jest więc… » więcej
910111213