W sobotę, 26 marca 2022 roku zakończył się w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych trzeci Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Paderewskiego (2022 American International Paderewski Piano Competition). Cieszący się ogromnym zainteresowaniem Konkurs został powołany przez Paderewski Music Society w Los Angeles – organizację non-profit zrzeszającą od 2008 roku wybitnych muzyków i melomanów, dla których celem było propagowanie spuścizny wielkiego polskiego pianisty, męża stanu i filantropa – Ignacego Jana Paderewskiego. Od początku istnienia, poza zorganizowaniem dwóch międzynarodowych konkursów pianistycznych – pierwszego w 2010 roku, Towarzystwo sponsorowało wiele wydarzeń kulturalnych, w tym koncerty, recitale fortepianowe, kursy mistrzowskie i pokazów filmowych. Z biegiem lat przybywało coraz więcej członków Towarzystwa, a z nimi środki finansowe hojnych dobrodziejów, pozwalających kontynuować organizację Konkursów.
W tym roku wydarzenie mogło się odbyć dzięki gospodarzowi przedsięwzięcia – Loyola Marymount University w Los Angeles oraz wsparciu wielu instytucji, wśród nich Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Los Angeles i Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Do tego grona chętnie dołączyło się mnóstwo organizacji, przedsiębiorstw i osób prywatnych, ceniących sobie sztukę na najwyższym poziomie. Dzięki nim do Konkursu zgłosiło się około osiemdziesięcioro wybitnie utalentowanych młodych pianistów z 15 krajów całego świata, którzy od 21 marca brali udział w trzeciej edycji American International Paderewski Piano Competition. Konkurs przebiegał w dwóch etapach, podczas których – w pierwszym etapie, pianiści obowiązkowo mieli wykonać jeden lub więcej wskazanych przez organizatorów sześciu utworów I.J. Paderewskiego w repertuarze 25-30-minutowym. Natomiast w drugim etapie, w 50-55-minutowym recitalu finałowym, artyści mogli dokonać swobodnego wyboru repertuaru.
Międzynarodowe jury, w skład którego zasiadali cenieni koncertujący pianiści, profesorowie prestiżowych uczelni muzycznych z prof. Markiem Kocyanem na czele, ogłaszając wyniki wyraziło uznanie dla najwyższego poziomu kunsztu wykazanego praktycznie przez każdego młodego pianistę. Wśród nich laureata tegorocznego – Andrzeja Wiercińskiego z Polski. I fragment Chaconny z II Partity d-moll na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha BWV 1004 przełożonej na fortepian przez Ferruccio Busoniego w wykonaniu młodego pianisty, która złożyła się na Jego program Koncertu Zwycięzców w Los Angeles, będzie ilustracją rozmowy z prof. Wojciechem Kocyanem i Andrzejem Wiercińskim.