Pierwsze organy zbudowane zostały w III wieku p.n.e. przez pochodzącego z Aleksandrii Greka Ktesibiosa. Na przestrzeni tysięcy lat udoskonalane były przez niepoliczalną liczbę organmistrzów. Stały się w końcu dętym instrumentem muzycznym o największej ilości barw, największych rozmiarach i najbardziej skomplikowanej budowie.
Niezaprzeczalną myślą przewodnią organmistrzów było poszanowanie dla dzieł minionych epok. Tej idei hołdował ród Grünebergów żyjący w Szczecinie od początku XVIII do połowy XX wieku, który stworzył około tysiąca instrumentów. Eksportowane były do najdalszych zakątków świata, m.in. do Afryki Południowej, Islandii, Meklemburgii, na Pomorze i do Rosji. Z tej pokaźnej liczby w Polsce zostało ich blisko 80, a w Niemczech ok. 90 egzemplarzy. Dziś wymagają szczególnej kontroli, bowiem w wielu przypadkach odrestaurowują je lub zamieniają na współczesne organy osoby, które nie mają do tego odpowiedniego przygotowania.
Problem dostrzegł pomysłodawca Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczna Podróż Śladami Grünebergów” – Stowarzyszenie Pierwszorzędnych Inicjatyw, które pragnie ukrócić barbarzyńskie praktyki, zdarza się nawet, wyrzucania zabytkowych organów ze świątyń Pomorza Zachodniego. W celu ratowania organów i potwierdzenia słuszności tego typu działania stowarzyszenie przeprowadziło w roku 2022 pilotażową odsłonę imprezy w Szczecinie, Konarzewie i Płotach. Doświadczenie to utwierdziło organizatora w tym, że takie wydarzenia mogą uaktywnić lokalne społeczności, które podejmą się prób ratowania unikatowych organów.
W zamyśle zarządu stowarzyszenia, trwające przez kolejne lata imprezy będą mogły się odbywać na zasadzie „wędrujących” eventów artystycznych, organizowanych śladami rozrzuconych w różnych zakątkach świata grünebergowskich organów.
W międzyzdrojskim kościele pw. św. Piotra Apostoła w ubiegłym tygodniu zabrzmiały organy Barnima Grüneberga z 1914 roku. Instrument wymaga pieczołowitego odrestaurowania, o które zabiega proboszcz parafii ks. dr Mariusz Cywka – Duszpasterz Środowisk Twórczych Diecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. Wieczór zbiegł się z uroczystością poświęcenia zabytkowej rozety świątyni przez księdza arcybiskupa Andrzeja Dzięgę – Metropolitę Szczecińsko-Kamieńskiego.
Podczas koncertu zamykającego międzynarodowy festiwal wystąpiła sopranistka prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska, której jury pod przewodnictwem ks. dr. Mariusza Cywki – Duszpasterza Środowisk Twórczych Diecezji Szczecińsko-Kamieńskiej jednogłośnie przyznało nagrodę GRAND PRIX Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP. Środki finansowe nagrody w wysokości 1000 euro śpiewaczka przekazała na rehabilitację dla osób poparzonych kilka dni temu w pracowni grafiki warsztatowej Akademii Sztuki w Szczecinie.
W 20-rocznicę śmierci prof. Jana Szyrockiego – Artysty, który odkrył Międzyzdroje dla światowej chóralistyki, zaśpiewał też Chór Słowiki 60 Jego imienia pod dyrekcją prof. Ryszarda Handke oraz Ireneusza Radzika. Na organach Barnima Grüneberga z 1914 roku zagrał prof. Bogdan Narloch.
Partnerami przedsięwzięcia byli: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, St. Sophien Orgelverein Brüssow, Kantorei Pasewalk, Województwo Zachodniopomorskie, Gmina Miasto Szczecin, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP, Akademia Sztuki w Szczecinie, Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, Szczeciński Chór Katedralny, Chór Słowiki 60 im. Jana Szyrockiego, parafia pw. św. Piotra Apostoła w Międzyzdrojach i Polskie Radio Szczecin SA.