Giermasz
Radio Szczecin » Giermasz » RECENZJE

[01.06.2019] Total War: Three Kingdoms [PC]

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms
Pod koniec II wieku naszej ery w Chinach niejaki Dong Zhuo korzysta z upadku dynastii Han i manipulując 8-letnim cesarzem doprowadza kraj do chaosu. Chiny pogrążone są w konfliktach, nieustannie między jadną a drugą bitwą. Nowi watażkowie pojawiają się jak grzyby po deszczu. O władzę w podzielonym kraju walczą m.in. Cao Cao, bracia przyrodni Yuan Shao i Yuan Shu czy Lu Bu, który najpierw zdradza swojego dowódcę aby służyć Dong Zhuo, swojemu przybranemu ojcu ale jego też zdradza a nawet morduje, następne znajduje schronienie u wspomnianych wcześniej przyrodnich braci. Podbija jedną z prowincji kontrolowanych przez Cao Cao, które ten mu potem odbiera, aby kilka lat później pokonać go w wielkiej bitwie, uwięzić i zabić.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja-Total War: Three Kingdoms

To brzmi jak scenariusz nie tyle do filmu co raczej serialu i to z tych tasiemcowych, ale to rzeczywista historia Chin. Historia, która doprowadziła do tzw. Epoki Trzech Królestw. I zupełnie nie przypadkiem jest to początek fabuły dwunastej odsłony Total War z podtytułem Three Kingdoms.

Przyznam się bez bicia, że trochę czasu minęło odkąd ostatni raz zarywałam noce na epickich strategiach i do Total War: Three Kingdoms podchodziłam z dużym sceptycyzmem, bo co JESZCZE można w tym temacie wymyślić? Ile razy mam podbijać te wielkie cesarstwa, królestwa, imperia? Poza tym w pewnym wieku to już chyba się nie zarywa nocek z wirtualnymi wojskami, prawda? PRAWDA?!!

Nie, nieprawda. Odporna byłam jeden dzień. Drugiego, gdy już pewne zawiłości rozgrywki stały się jasne i narodziły się pierwsze skuteczne strategie na polu bitwy, w pewnym momencie uznałam, że pora chyba już obiadowa może być... jeżeli ktoś jada obiady po północy bo to ta godzina była jak udało mi się oderwać od komputera uznając, że chyba nic mnie w tej kampanii uratować nie może. Tutaj na marginesie dodam, że owszem, można się wygrzebać z ciężkich tarapatów np. sięgając po pewne zagrywki dyplomatyczne. Ale do tego jeszcze wrócimy.

Jeżeli zbliża wam się jakiś urlop czy wakacje to wspaniale bo Total War: Three Kingdoms to pożeracz czasu. Zwłaszcza na początku gdy jeszcze wiele zawiłości rozgrywki trzeba się nauczyć, gdy dopiero poznajemy nasze wojska i generałów, dostępne budynki i reformy, dziesiątki przeciwników, gdy cierpliwość popłaca i nie ma co szarżować a to zabiera trochę czasu. Total War: Three Kingdoms jest takich rozmiarów, że jedna kampania może zająć kilka dni. I lojalnie ostrzegam "jeszcze tylko jedna tura" to myśl, która pojawia się znacznie częściej niż "ciekawe ile mi zostało snu przed wyjściem do pracy".

Total War: Three Kingdoms jest połączeniem strategii czasu rzeczywistego (na polu bitwy) i epickiej strategii turowej (na mapie). Epickość tutaj oznacza nie tylko rozmiar mapy. W tej grze epickie jest wszystko. Na polu bitwy mamy dziesiątki oddziałów, które możemy grupować, rozmieszczać, zmieniać formacje, podobnie jak w poprzednich częściach. Do tego generałowie mają specjalne zdolności i jeszcze mogą się w lubić lub nie lubić między sobą co też wpływa na przebieg bitwy. A, oczywiście ukształtowanie terenu, poziom doświadczenia, zmęczenie marszem.

Czynników, które wpływają na każdy element rozgrywki Total War: Three Kingdoms jest tak wiele, że grając ma się momentami wrażenie operowania na najwyższych obrotach. Tym bardziej satysfakcjonujące jest opanowanie poszczególnych elementów. Te małe strategiczne odkrycia, które mogą zadecydować o naszym być lub nie być. Tak jak ta moja ucieczka w dyplomację, którą z resztą można załatwić naprawdę wiele. Dyplomacja w Total War: Three Kingdoms to nie przyjaciel/neutralny/wróg, zapłać/daj jakiś surowiec/jedzenie. Tutaj też możliwości jest multum i bardzo szybko można stracić rachubę w tym kto z kim kogo lubi czy nie lubi. Kto z kim będzie prowadził negocjacje, zwiąże sojusz przeciwko komuś czy wyda syna albo córkę. Z pomocą przychodzą różne sposoby prezentacji tych wszystkich zależności i pięknie "chodząca" mapa, której oddalenie i przybliżenie powodują odejście do widoku strategicznego na całość i z powrotem na detal naszych wiosek i miasteczek. Tak, ekonomia też jest rozbudowana, podobnie jak sprawy społeczne, polityka, kwestie dziedziców i doradców, rozwój i wyposażenie generałów.

Powtórzę, w Total War: Three Kingdoms epickie jest wszystko. Tak, ekonomia też jest rozbudowana. Podobnie jak sprawy społeczne, polityka, kwestie dziedziców i doradców, rozwój i wyposażenie generałów. Powtórzę: w Total War Three Kingdoms epickie jest WSZYSTKO. I faktycznie początkowo może nieco przytłaczać, zwłaszcza że samouczek niewiele podpowiada, ale warto spędzić nieco czasu sprawdzając po kolei co z czym się je. Chociażby po to żeby na polu bitwy stanąć oko w oko z wielką armią, zwabić ją na otwarte pole i przeciąć szarżami konnicy z boków i tyłu aż do spektakularnej wygranej (prawdziwa historia). Chyba, że nie interesuje was zbytnio taka militarna strategia, nie ma sprawy. W imieniu wojsk walczą wtedy, w oparciu o statystki, dowódcy i trwa to kilka sekund, bez naszego udziału. Tu warto wspomnieć, że w przeciwieństwie do większości strategii podobnych rozmiarów, nasi ludzie to bardzo ciekawe osobowości, wspaniali bohaterowie, jak z filmów. I chyba nie muszę dodawać, że mają mnóstwo parametrów, zmiennych które wpływają na rozgrywkę. Możemy też wybrać styl rozgrywki zwany romantycznym i tu pojawia się nowa historia ale sprawdźcie ją sami.

Są też pewne elementy Total War: Three Kingdoms, które nieco przeszkadzają. To co prawda nie wina twórców ale egzotyczne nazwiska dowódców z racji tego, że są historycznie wierne niestety bywają tak podobne do siebie, że przy kilkudziesięciu przeciwnikach na mapie jednocześnie bardzo łatwo ich ze sobą pomylić i np. pozwolić wrogowi zbyt blisko podejść albo... zamordować przyjaciela niechcący. Przy takiej mnogości frakcji przydałoby się wyraźniejsze wizualne rozróżnienie kto jest kim. Bywają też momenty w starciach militarnych gdy kamera zaczyna żyć własnym życiem i, niczym rozbity oddział, dezerteruje z pola bitwy i nie chce tam wrócić. A czas leci. Przypominam, gdy dochodzi do bitwy strategia zmienia się z turowej na rozgrywaną w czasie rzeczywistym gdzie broniący się musi jedynie przetrwać do końca wyznaczonego czasu a atakującego tenże czas goni. Gdyby nie to, że jest to niezwykle spektakularny element Total War: Three Kingdoms i swego rodzaju tradycja w serii, emocje związane z widokiem np. szarżujących jeźdźców robią swoje, to optowałabym za zamianą na turówkę i tutaj. Ale od razu dodam - tylko po to, żeby ułatwić sobie starcia typu obrona miasta gdzie na bardzo dużym obszarze w np trzech bardzo oddalonych od siebie miejscach odpieram atak i nie ma takiej możliwości, żeby to wszystko na raz w czasie rzeczywistym ogarnąć.

Sęk w tym, że twórcy Total War: Three Kingdoms odwalili kawał tak dobrej roboty, że wierzę w zastosowane przez nich rozwiązania. Wierzę im bo Total War: Three Kingdoms jest przepięknym olbrzymem, w którym wszystko gra, hula i buczy. Uzyskanie równowagi pomiędzy wszystkimi wprowadzonymi elementami, przy ich mnogości, wydaje mi się momentami niemożliwe. A jednak, można stworzyć epicką strategię, opartą o niesamowitą, mało znaną w naszej części globu historię, nadać jej romantyzmu świetnie skonstruowanymi herosami, obrzucić gracza wielorakimi wyzwaniami i nadal trzymać go przyklejonego do monitora. Tutaj każda bitwa jest inna, każda decyzja może okazać się kluczowa i z każdej można wyjść na wiele sposobów. To wszystko dzieje się w pięknie odwzorowanych okolicznościach przyrody i z podkreślającą nastrój ale nienachalną oprawą muzyczną.

Total War: Three Kingdoms jest w moim odczuciu majstersztykiem. Jest wierna temu co reprezentuje. Olbrzymem, w którym z zegarmistrzowską prezycją nastawiono każdy z tysięcy trybików dzięki czemu możemy go podziwiać i z bliska i z daleka. A przede wszystkim dać się wciągnąć w tę wielogodzinną, pochłaniającą rozgrywkę.

ZOBACZ TAKŻE

[13.07.2019] F1 2019 [PS4]Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Max Verstappen, czy nasz rodzynek Robert Kubica - zmagania tych i wielu innych kierowców niemal równo co dwa tygodnie elektryzują fanów motorsportu na całym świecie! Formuła 1 to przeogromne pieniądze, niesamo ...

[13.07.2019] Bloodstained: Ritual of the Night [PS4]Bloodstained: Ritual of the Night to klasyka podana w nowoczesny sposób. Gdy czytacie opisy tego tytułu, powtarza się tam określenie "metroidvania" (zaraz do tego wrócimy) - ale, gdybyście byli ciekawi mojego zdania, to nazwałbym Bloodstained: ...

[13.07.2019] The Sinking City [PS4]Jest brudne. Czasem obrzydliwe, obleśne, mokre, ubłocone. Szarobure, przygnębiające, nieco przytłaczające, być może przytłaczające. Duszne. Ale na pewno nie jest straszne. Z drugiej strony nie wiem czemu od gier na podstawie prozy Howarda Phil ...

[06.07.2019] Crash Team Racing Nitro-Fueled [PS4]Dopiero co recenzowałem wyścigi kartów Team Sonic Racing, a na mojej konsoli zawitał kolejny przedstawiciel tego gatunku. I to nie byle jaki, bo Crash Team Racing Nitro-Fueled to remake fantastycznego i już kultowego CTR: Crash Team Racing. I ...

[06.07.2019] Death's Gambit [PS4]Ostatnio powstaje wiele gier, które określane są mianem "souls-like". To oznacza, że produkcja przypomina serię Dark Souls. Jeżeli ją chociaż kojarzycie, to powinniście wiedzieć o czym mówię. Grą "souls-like" jest również Death's Gambit. Produ ...

[06.07.2019] Warhammer: Vermintide 2 [PS4]Dobrze jest wiedzieć, że są jeszcze twórcy dbający o swoje produkcje, nawet całe miesiące po premierze. I mówiąc "dbający" nie mam na myśli tego, że wysyłają co tydzień nowe zestawy patchy. Chodzi o to, że wciąż próbują umilić graczom spotkani ...

[29.06.2019] Judgement [PS4]„Wściekłe pięści”, „Nieustraszony” czy kultowe „Wejście Smoka”. Któż chociaż raz nie zapragnął być jak Jackie Chan, Chuck Norris czy Bruce Lee. Ich umiejętności walki wręcz wzbudzały podziw na całym świecie. Nie ukrywam, że i na mnie wywarły o ...

[29.06.2019] Samurai Shodown [PS4]Gdyby gry można było destylować - to byłby efekt właśnie takiego procesu. Bardzo udanego i przemyślanego procesu. Ludziom z SNK udało się skutecznie przepuścić przez sito całą mieszankę różnych klimatów, zatrzymać męty błędów i niedoróbek, a w ...

[29.06.2019] The Elder Scrolls Online: Elsweyr [PS4]Chociaż The Elder Scrolls Online już funkcjonuje od jakiegoś czasu, to ostatnio na rynku pojawił się dodatek do gry o nazwie Elsweyr. Elsweyr to region, który pokazany został w pierwszej części The Elder Scrolls - Arena. Od tamtej pory nie wid ...

[22.06.2019] UBOAT [wczesny dostęp PC]Na wstępie tego tekstu warto zwrócić uwagę na ten dopisek "wczesny dostęp" i że na razie oczywiście rozmawiamy o pierwszych wrażeniach z gry UBOAT. Bo, nie ukrywam, mam nadzieję, że jeszcze trochę mechanizmów rozgrywki twórcy zmienią lub popra ...

12345

FOTOGALERIA

[13.07.2019] The Sinking City [PS4]
[13.07.2019] Bloodstained: Ritual of the Night [PS4]
[13.07.2019] F1 2019 [PS4]
[06.07.2019] Death's Gambit [PS4]
[06.07.2019] Warhammer: Vermintide 2 [PS4]
[06.07.2019] Crash Team Racing Nitro-Fueled [PS4]
[29.06.2019] Judgement [PS4]
[29.06.2019] The Elder Scrolls Online: Elsweyr [PS4]
[29.06.2019] Samurai Shodown [PS4]
[22.06.2019] Przegląd tygodnia
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.