Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Dreams
Dreams
Twórcy LittleBigPlanet w nasze ręce oddali narzędzie, które tworzyli prawie dekadę. Zdziwieni? Ja również byłem w szoku, ale kiedy odpaliłem pierwszy raz Dreams - przestałem zadawać więcej pytań. Dreams to nie jest gra - to narzędzie. Aplikacja pozwalająca nam tworzyć nawet całe gry. Ale spokojnie... do tego potrzeba spędzić wiele godzin przed konsolą. Produkcja studia Media Molecule nie jest grą. Nigdy wcześniej podobnej rzeczy po prostu nie było. Możemy grać i kreować własne światy. Własne lokacje, animacje, głównych bohaterów - w zasadzie ogranicza nas nasza kreatywność oraz CZAS - tego potrzeba bardzo dużo.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Sony Entertainment Polska
GIERMASZ-Recenzja Dreams

Korzystając z dostępnych narzędzi możemy tworzyć kształty, dowolnie je edytować oraz łączyć w większe obiekty. Jak to się dzieje? We wstępie dostajemy informację, że mamy swojego własnego, prywatnego chochlika. Oprócz tego, że służy on za nasz kursor, można również zmienić go w przemierzającego stworzony przez nasz świat bohatera. Żeby sprawdzić - jak modele poruszają się po planszy. Kontrola chochlika, kiedy spełnia funkcję kursora - odbywa się za pomocą wbudowanego w kontroler żyroskopu. Na początku nie byłem przekonany do tego trybu. Wydaje się, że czujnik w kontrolerze jest niezbyt precyzyjny. Da się do tego jednak przyzwyczaić. Ponadto Dreams potrafi szybko zorientować się, o jaki efekt może nam chodzić.

Najważniejszym elementem Dreams - o ile chcemy tworzyć elementy gier - jest samouczek. Żeby wziąć udział we wszystkich lekcjach, trzeba nad nimi spędzić całe popołudnie i pół wieczora. Te tutoriale pokazują nam jak budować środowisko, poziomy do gier, manipulować otoczeniem, tworzyć obiekty interaktywne, dodawać dźwięki... wszystko, co jest nam potrzebne do stworzenia małej produkcji. To narzędzie, które daje multum satysfakcji.

W ramach testowania Dreams - udało mi się przygotować mały etap wymyślonej przeze mnie gry. Była to leśna, kręta ścieżka z przeszkodami dla głównego bohatera. Zastanawiając się nad tym, co wykonać wpadłem na pomysł, żeby była to gra zręcznościowa. Trzeba co prawda dołożyć wszelkich starań, żeby było wiele elementów interaktywnych, ALE... sceny nie muszą być aż tak bardzo dopracowane jak sama rozgrywka. Przygotowałem więc krętą ścieżkę oraz kartony, spadające beczki, które mają utrudnić graczowi pokonanie poziomu. Modele drzew zaczerpnąłem z pracy innych twórców. Tak można w Dreams. Wystarczy przejść do biblioteki elementów, które wykonali inni użytkownicy - dwa kliki i już - mamy je w naszym projekcie.

Druga strona Dreams to platforma społecznościowa dla graczy. Każdy może publikować to, co stworzył w ramach swojej Fabryki Marzeń. Sami deweloperzy prezentują tam kilka własnych mini-gier pełniących role demonstracji technologicznych tego, co jest możliwe w Dreams. Na YouTubie można obejrzeć wiele produkcji graczy - niesamowitych produkcji graczy. Jest na przykład wstęp do Fallouta 4 czy nowa odsłona LittleBigPlanet. Grałem na przykład w grę "Blade Gunner". To prosta gra stworzona przez jednego z użytkowników. Statek kosmiczny lata po okręgu i niszczy statki nieprzyjaciela. Grafika prosta i przejrzysta.

Nauka narzędzi wymaga oczywiście czasu. Uczymy się na własnych błędach. Czasami spędzimy więcej czasu na zrozumieniu pełni możliwości jakie daje nam dane narzędzie i co możemy właściwie z nim zrobić. To może mniej cierpliwych nieco zmęczyć, lecz z pomocą przychodzi testowanie tego, co zrobili inni. Silnik Dreams ma oczywiście swoje ograniczenia. Nie myślcie więc, że w tydzień stworzycie grę roku. To takie tworzenie gier z pominięciem procesu programowania. Siedzimy na kanapie przed telewizorem i tworzymy gry.

Dreams jest jednak sztuką dla sztuki. Dlaczego? Ponieważ nie jesteśmy w stanie wyeksportować naszej produkcji z aplikacji. Nie stanie się ona nigdy osobnym tworem. Przedstawiciele Media Molecule przebąkiwali coś na ten temat, żeby pomyśleć w przyszłości o wyróżnieniu kilku produkcji i udostępnieniu ich w Play Station Store. To jednak tylko dywagacje. Nie będziemy mieli żadnych korzyści ze stworzenia "gry roku" w Dreams. No, może poza satysfakcją.

Jedynym minusem, jaki mógłbym wytłuścić w Dreams to sterowanie kamerą. Czasami po prostu ciężko jest ustawić się w taki sposób, żeby stworzony element dopasować do otoczenia. To oczywiście problem bardziej złożony, ponieważ korzystamy z pada do PS4 a nie klawiatury i myszy. Kontroler ma przecież swoje ograniczenia i to zrozumiałe.

Dreams to genialne narzędzie do tworzenia gier. Można w nim zrobić dosłownie wszystko. Trzeba jednak wcześniej spędzić wiele godzin w samouczkach - ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć!
 

Zobacz także

2024-07-27, godz. 07:00 Robin Hood: Sherwood Builders [Xbox Series X] To chyba jeden z takich przypadków, kiedy producenci liczą, że hybrydy różnych gatunków wciąż robią na kimś wrażenie. No i czasem robią, ale i w tym… » więcej 2024-07-27, godz. 07:00 Nobody Wants to Die [PlayStation 5] Czy to moje największe pozytywne zaskoczenie tego roku? Z pewnością. Nie miałem żadnych oczekiwań, podobał mi się wygląd i klimat gry, więc postanowiłem… » więcej 2024-07-06, godz. 07:00 Final Fantasy VII Rebirth [PlayStation 5] Nie mogło być inaczej. Jeśli pierwsza odświeżona część była moją grą roku, dodatek dostał prawie maksymalna ocenę, to i Final Fantasy VII Rebirth… » więcej 2024-06-29, godz. 07:00 Stellar Blade [PlayStation 5] Jedni powiedzą, że Stellar Blade jest dla facetów-wzrokowców, bo bohaterka ma pełną szafę interesujących i mało zakrywających strojów. Ja powiem, że… » więcej 2024-06-22, godz. 07:00 Serum [wczesny dostęp PC] Na pecetach miała niedawno premierę polska survivalowa gra Serum. Postapokaliptyczne lokacje, walka o przetrwanie, pozyskiwanie zasobów, crafting i tytułowa… » więcej 2024-06-22, godz. 07:00 Classified France '44 [PlayStation 5] Jarek Gowin ruszył na front II wojny światowej w grze Classified: France '44. Jest to taktyczna strategia turowa, w której sterując niewielkim oddziałem… » więcej 2024-06-22, godz. 07:00 Paper Mario: The Thousand-Year Door [Switch] W moje ręce wpadł remake świetnej gry Nintendo sprzed 20 lat, która w 2004 roku wyszła na Game Cube'a. Paper Mario: The Thousand-Year Door to druga część… » więcej 2024-06-03, godz. 17:25 Dragon Ball: Xenoverse 2 [PlayStation 5] To miłe, że wciąż są producenci, którzy dbają o swoje produkcje i graczy nawet lata po premierach. Bandai Namco zalicza się do takich firm, które nie… » więcej 2024-06-03, godz. 17:21 F1 24 [PC] W terminologii filmowej istnieje pojęcie epizodu butelkowego. Jest to odcinek serialu, który wykonywany jest jak najmniejszym budżetem, często opierając się… » więcej 2024-06-03, godz. 17:15 Senua's Saga: Hellblade II [Xbox Series X] Siedem lat po pierwowzorze brytyjskie studio Ninja Theory postanowiło kontynuować opowieść o cierpiącej na psychozę wojowniczce imieniem Senua. Opowieść… » więcej
12345