Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Age of Empires II Definitive Edition
Age of Empires II Definitive Edition
Co prawda już od kilku lat twórcy udowadniają, że na konsolach da się grać w rozbudowane gry strategiczne, ale niezmiennie chyba jedną z ważniejszych kwestii przy tego typu konwersjach jest próba odpowiedzi na pytanie, czy sterowanie padem w danym przypadku spełnia swoją funkcję? Włączając Age of Empires II: Definitive Edition nie spodziewaliśmy się, że uda się tu osiągnąć taką funkcjonalność, jak przy połączeniu myszka-klawiatura - nawet mimo większej wszechstronności kontrolera do PlayStation 5 - ale przede wszystkim na tym aspekcie gry skupiliśmy się w tej recenzji.

Dostęp do gry zapewnił Xbox Polska
Recenzja Age of Empires II: Definitive Edition

Ktoś powie, że to pójście "na łatwiznę". Ale odpowiedź na taki komentarz jest dosyć prosta: same Age of Empires II: Definitive Edition to gra rozwijana od 2019 roku, a oryginał miał premierę jeszcze 10 lat wcześniej. Doprawdy, nie ma co "odkrywać prochu", komplementując rozgrywkę, jej - z jednej strony - przystępność, a z drugiej jej złożoność i głębię. Jeżeli się skusicie, to zapewni zabawy na dosłownie setki godzin. A przecież przy okazji premiery wersji na PlayStation 5 zaprezentowano też nowy dodatek.

Przechodząc do kwestii sterowania: co do zasady zabawa na padzie w tego typu produkcjach opiera się na rozwijanych menu. Wielu, rozwijanych menu. W jednej zakładce otwieramy kolejną, z kolejnymi opcjami - które też można często rozwinąć. Tak to działa nie tylko przy okazji Age of Empires II: Definitive Edition, więc zanim jeszcze włączyliśmy tę grę, dokładnie tego się spodziewaliśmy. Ale, chociaż bywa ten proces momentami nieco żmudny, gdy naturalnie dalej nie jest to wygoda wersji PC, to jednak po kilkudziesięciu minutach można się do tego przyzwyczaić. Największe problemy są chyba przy sterowaniu bitwami. Zdarzy się też, że nasz ludzik sterowany przez grę nie zrobi tego, co wydaje się, że powinien zrobić.

Graficznie jest naprawdę ładnie, bez wodotrysków, za to czytelnie i na wielkim ekranie prezentuje się to dobrze. A i już sam rozmiar pliku na dysku - grubo ponad 50 giga danych - daje pojęcie o tym, jak duża i rozbudowana to gra w swoim gatunku. A przecież mowa nie o produkcji z nie wiadomo jaką grą świateł czy fotorealistycznymi teksturami - a strategią, gdzie w izometrycznym rzucie mamy domki, pola, lasy czy jakieś inne budynki wszelakie.

Podsumowując, konwersja Age of Empires II: Definitive Edition na PlayStation 5 właściwie nie mogła się nie udać, skoro już wcześniej cieszyli się tą wersją posiadacze Xboksów. Niezmiennie w tym gatunku, granie na padzie wymaga nieco przyzwyczajenia, sterowanie wojskiem bywa nieco męczące, a sztuczna inteligencja potrafi wyprowadzić nasze siły na manowce. Ale to wciąż wyborna gra w gatunku, z wierną społecznością, wieloma dodatkami, które sprawiają, że dla miłośników, którzy mają konsole Sony, wreszcie wybiła godzina (właściwie: setki godzin), aby zbudować swoje własne imperium na wielkim ekranie.

Ocena: 8,5 [sterowanie padem nigdy nie będzie idealne, poza tym, zastrzeżeń mieć nie można]
 

Zobacz także

2025-12-20, godz. 08:01 Ninja Gaiden 4 [Xbox Series X] Trudno o większą markę w gatunku slashera. Trudno też o bardziej wyczekiwaną część w tej gałęzi gier. Ninja Gaiden 4 od dawna była wypatrywana przez… » więcej 2025-12-20, godz. 08:05 Metroid Prime 4: Beyond [Switch 2] Naprawdę niewiele jest gier, które dają nazwy całym podgatunkom. Metroidvania bierze swoją nazwę od kultowej serii Metroid, która jest z graczami od 1986… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Death Howl [PC] Nie ma nic prostego w podążaniu za zmarłymi do świata duchów. Wystarczy obrócić się w nieodpowiednim momencie, dotknąć bliskiego bez pozwolenia albo… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 The Last Case of John Morley [PlayStation 5] Jest mroczna, to na pewno. Rozwiązuje się zagadki, tak. Ale nie trzeba mieć do nich ilorazu inteligencji pod sufit. I jest retro. Wymieniam te rzeczy, bo skończyłam… » więcej 2025-12-13, godz. 08:05 Kirby Air Riders [Switch 2] W mojej opinii Nintendo ostatnimi czasy nie myli się, jeśli chodzi o premiery gier ze swoich sztandarowych uniwersów na nowy sprzęt. Oczywiście, dużo miłości… » więcej 2025-12-06, godz. 08:04 Pools [PlayStation 5] Myślałem, że w Pools pooglądam baseniary z Twitcha, a to miejscami niepokojący, klaustrofobiczny i psychodeliczny symulator chodzenia po... basenach. Nie… » więcej 2025-12-06, godz. 08:03 Winter Burrow [PC] Przez śniegi i mrozy pewna mała mysz wraca do swojej rodzinnej norki. Norka jest pusta i zniszczona, dookoła zaspy i niebezpieczeństwa, a mysz ma tylko niewielki… » więcej 2025-12-06, godz. 08:02 Project Motor Racing [PlayStation 5] Rozbudowany tryb kariery, realistycznie zachowujący się na torze przeciwnicy sterowani przez komputer - to były jedne z akcentowanych atutów gry Project Motor… » więcej 2025-12-06, godz. 08:01 Marvel Cosmic Invasion [Xbox Series X] To jest tak bardzo w latach 80. i 90., że zacząłem szukać swojej karty do wypożyczalni VHS. Ale to jest też tak dobre. To jest tak dobre, jak ten Spider… » więcej 2025-11-29, godz. 08:05 The Rogue Prince of Persia [Xbox Series X] Ta gra towarzyszy mi od początku mojej przygody z komputerami czy konsolami. Zresztą Prince od Persia to jeden z tych tytułów, który w ogóle ukształtował… » więcej
12345