Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Age of Empires II Definitive Edition
Age of Empires II Definitive Edition
Co prawda już od kilku lat twórcy udowadniają, że na konsolach da się grać w rozbudowane gry strategiczne, ale niezmiennie chyba jedną z ważniejszych kwestii przy tego typu konwersjach jest próba odpowiedzi na pytanie, czy sterowanie padem w danym przypadku spełnia swoją funkcję? Włączając Age of Empires II: Definitive Edition nie spodziewaliśmy się, że uda się tu osiągnąć taką funkcjonalność, jak przy połączeniu myszka-klawiatura - nawet mimo większej wszechstronności kontrolera do PlayStation 5 - ale przede wszystkim na tym aspekcie gry skupiliśmy się w tej recenzji.

Dostęp do gry zapewnił Xbox Polska
Recenzja Age of Empires II: Definitive Edition

Ktoś powie, że to pójście "na łatwiznę". Ale odpowiedź na taki komentarz jest dosyć prosta: same Age of Empires II: Definitive Edition to gra rozwijana od 2019 roku, a oryginał miał premierę jeszcze 10 lat wcześniej. Doprawdy, nie ma co "odkrywać prochu", komplementując rozgrywkę, jej - z jednej strony - przystępność, a z drugiej jej złożoność i głębię. Jeżeli się skusicie, to zapewni zabawy na dosłownie setki godzin. A przecież przy okazji premiery wersji na PlayStation 5 zaprezentowano też nowy dodatek.

Przechodząc do kwestii sterowania: co do zasady zabawa na padzie w tego typu produkcjach opiera się na rozwijanych menu. Wielu, rozwijanych menu. W jednej zakładce otwieramy kolejną, z kolejnymi opcjami - które też można często rozwinąć. Tak to działa nie tylko przy okazji Age of Empires II: Definitive Edition, więc zanim jeszcze włączyliśmy tę grę, dokładnie tego się spodziewaliśmy. Ale, chociaż bywa ten proces momentami nieco żmudny, gdy naturalnie dalej nie jest to wygoda wersji PC, to jednak po kilkudziesięciu minutach można się do tego przyzwyczaić. Największe problemy są chyba przy sterowaniu bitwami. Zdarzy się też, że nasz ludzik sterowany przez grę nie zrobi tego, co wydaje się, że powinien zrobić.

Graficznie jest naprawdę ładnie, bez wodotrysków, za to czytelnie i na wielkim ekranie prezentuje się to dobrze. A i już sam rozmiar pliku na dysku - grubo ponad 50 giga danych - daje pojęcie o tym, jak duża i rozbudowana to gra w swoim gatunku. A przecież mowa nie o produkcji z nie wiadomo jaką grą świateł czy fotorealistycznymi teksturami - a strategią, gdzie w izometrycznym rzucie mamy domki, pola, lasy czy jakieś inne budynki wszelakie.

Podsumowując, konwersja Age of Empires II: Definitive Edition na PlayStation 5 właściwie nie mogła się nie udać, skoro już wcześniej cieszyli się tą wersją posiadacze Xboksów. Niezmiennie w tym gatunku, granie na padzie wymaga nieco przyzwyczajenia, sterowanie wojskiem bywa nieco męczące, a sztuczna inteligencja potrafi wyprowadzić nasze siły na manowce. Ale to wciąż wyborna gra w gatunku, z wierną społecznością, wieloma dodatkami, które sprawiają, że dla miłośników, którzy mają konsole Sony, wreszcie wybiła godzina (właściwie: setki godzin), aby zbudować swoje własne imperium na wielkim ekranie.

Ocena: 8,5 [sterowanie padem nigdy nie będzie idealne, poza tym, zastrzeżeń mieć nie można]
 

Zobacz także

2025-07-05, godz. 08:01 Arena Renovation [PlayStation 5] W moje ręce wpadł kolejny prosty polski symulator odnawiania obiektów. Oczekiwania miałem niskie, bo z doświadczenia wiem, że tego typu gry nie powalają… » więcej 2025-07-05, godz. 08:01 Tainted Grail: The Fall of Avalon [PlayStation 5] Przy pierwszym wrażeniu Tainted Grail: The Fall of Avalon może się wydać grą dosyć ubogą. Powierzchownie patrząc, może zawieść oprawą graficzną, niczym… » więcej 2025-07-05, godz. 08:01 Death Stranding 2: On The Beach - pierwsze wrażenia [PlayStation 5] Jarek Gowin przyznał wprost, że Death Stranding 2: On The Beach to za duża i za ważna gra, by potraktować ją na szybko. Teraz przedstawił swoje pierwsze… » więcej 2025-06-28, godz. 08:10 Retro Classics [Xbox Series X] W moim wieku niestety słowo retro przypomina mi lata odległej młodości. Plus jest taki, że mam zaszczyt obserwować rozrost branży od samego jej początku… » więcej 2025-06-28, godz. 08:05 Date Everything! [PlayStation 5] Zastanawialiście się kiedyś, co by było, gdybyście uderzyli we flirt ze swoim kuchennym krzesłem? No, ja też nie. Z lodówką to już co innego. Z ekspresem… » więcej 2025-06-28, godz. 08:00 The Alters [PlayStation 5] Mógłbym zacząć tę recenzję od oceny, łamiąc w sumie wszelkie normy, ale stwierdziłem, że w sumie po tym, jak się ten tekst rozwinie, na końcu nawet… » więcej 2025-06-21, godz. 08:05 Maniac [Xbox Series X] Dużo się strzela i są wielkie wybuchy - lepszej rekomendacji gry dla mnie nie ma. Jednak nie spodziewałem się, że polska produkcja Maniac postawiła sobie… » więcej 2025-06-21, godz. 08:00 Blades of Fire [PlayStation 5] Ponieważ od premiery Blades of Fire minęło już kilkanaście dni, produkcja zdążyła się już dorobić wielu opinii. Ogólnie można stwierdzić, że stosunek… » więcej 2025-06-14, godz. 08:10 Onimusha 2: Samurai's Destiny (2025) [Xbox Series X] Zacznijmy od tego, że Onimusha 2: Samurai's Destiny to akcyjniak z 2002 roku. Studio Capcom doszło do wniosku, że po ponad dwóch dekadach warto zarobić… » więcej 2025-06-14, godz. 08:05 Bearnard [Switch] Kto by pomyślał, że stworzona przez jedną osobę pikselowa i z pozoru niepozorna produkcja, może dać tyle frajdy? Choć, łatwo zwrócić uwagę, że Bearnard… » więcej
12345