Oczywistym jest, że część założeń i szczegółów obranej strategii musi pozostać tylko do wiadomości specjalistów, jednak podstawowe mechanizmy i zasady prowadzenia działań na stronie są dość uniwersalne. Jeżeli więc prowadzisz biznes online lub jesteś internetowym twórcą, powinno zależeć Ci na tym, aby Twoja strona internetowa zajmowała możliwie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, co jest właśnie jednym z efektów pozycjonowania. Nawet zlecając realizację tych założeń agencji SEO, warto posiadać podstawową wiedzę z zakresu marketingu internetowego oraz znać prawa, jakimi rządzą się wyszukiwarki internetowe.
Optymalizacja stron internetowych
Podejmując różnego rodzaju działania na stronie, których celem jest zwiększenie jej widoczności, warto przede wszystkim podejść do tematu w sposób kompleksowy. Co to oznacza? Ważne jest, aby zakres prac obejmował zarówno działania on-site (dotyczące bezpośrednio pozycjonowanej strony), jak i off-site (odbywające się poza stroną, ale nawiązujące do niej). Aby określić wspomniane czynności, najlepiej rozpocząć od przeprowadzenia audytu SEO. Jego wynik pozwala podjąć decyzję, jaka strategia będzie w tym przypadku optymalna i jakie kroki powinny zostać podjęte, aby osiągnąć założony cel. Zakończenie audytu jest sygnałem dla specjalistów ds. optymalizacji, że mogą zaczynać swoje działania, które ułatwią poruszanie się robotów sieciowych na stronie oraz zapewnią komfortowe warunki do przeglądania zawartości serwisu przez użytkowników. Do zadań optymalizacyjnych należy sprawdzenie kodu i struktury strony, przygotowanie pliku robots.txt oraz mapy strony, zadbanie o to, aby strona była przyjazna urządzeniom mobilnym (responsywna) oraz żeby wyróżniała się pod względem tzw. user experience (np. dzięki szybkiemu ładowaniu się grafik).
Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron to nie tylko czynności on-site - inny etap prac nad ich widocznością w sieci obejmuje tzw. działania off-site i rozpoczyna się, kiedy witryna jest odpowiednio przygotowana pod względem technicznym i zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dotyczą przede wszystkim linkowania, czyli budowania sieci odnośników pozostawionych w różnych miejscach w Internecie (artykuły sponsorowane na blogach, fora tematyczne, katalogi, media społecznościowe, wpisy gościnne). Co ważne, z reguły nie są to przypadkowe miejsca. Najlepiej kierować się zasadą poruszania się w obrębie podobnej tematyki, czyli jeżeli pozycjonowania strona dotyczy branży ślubnej to warto zostawić odnośnik na forum, gdzie np. kobiety wymieniają się poradami czy obawami na temat zbliżającego się ślubu. Dzięki temu pozostawiony komentarz z odsyłaczem do strony będzie bardziej wiarygodny - zarówno w oczach użytkowników, jak i robotów sieciowych. Linkowanie jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Pozwala na zdobycie uwagi większego grona odbiorców, co może przełożyć się na rozpoznawalność i swego rodzaju autorytet w sieci.
Content marketing
Zadbanie o tzw. content mieści się w kategorii działań on-site i może być podejmowane na różnych etapach działań marketingowych, np. równolegle z optymalizacją lub kiedy strona jest już gotowa pod kątem technicznym. Określenie „content” zawiera w sobie wszystkie pojęcia dotyczące szeroko pojętych treści, czyli opisów kategorii, opisów produktów, wpisów blogowych, zawartości poszczególnych podstron (m.in. zakładek „o mnie” czy „oferta”). Teksty umieszczane na stronie powinny spełniać zarówno funkcję informacyjną (dla przypadkowych użytkowników), jak i marketingową (dla potencjalnych klientów), a dodatkowo być przyjazne pod kątem robotów sieciowych i odpowiadać wymaganiom algorytmów wyszukiwarek. Dobre jakościowo teksty wyróżniają się stylem wypowiedzi dostosowanym do odwiedzających, który pozwala na budowanie pozycji eksperta. Co więcej, treści odpowiednie dla robotów internetowych powinny cechować się unikalnością i właściwym doborem oraz częstotliwością użycia słów kluczowych.