Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Agatha Christie: Hercule Poirot - First Cases
Agatha Christie: Hercule Poirot - First Cases
Mroczne sekrety cynicznej burżuazji, kradzież, zawiłe oszustwa, walka o wielkie pieniądze czy makabryczna zbrodnia z nieuchwytnym mordercą na czele. Świat przełomu XIX i XX wieku wydaje się rysować w niezwykle ciemnych barwach. Zło, przemoc i występek zdają się czyhać na każdym rogu… jednak jest jeszcze nadzieja! Tą nadzieją jest Hercule Poirot, młody, ambitny i szalenie utalentowany detektyw, w którego postać przyjdzie nam się wcielić. Dziś przeniesiemy się do magicznego i nieco tajemniczego świata gry Agatha Christie: Hercule Poirot - The First Cases.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Agatha Christie: Hercule Poirot - The First Cases

W tytule sygnowanym nazwiskiem tej znanej autorki powieści wcielamy się w słynnego detektywa Hercule Poirot, którego fani kryminałów na pewno kojarzą z kultowych powieści oraz pełnometrażowych filmów. Gra zabiera nas do czasów, gdy Poirot był jeszcze początkującym detektywem i za wszelką cenę chciał się wykazać. Dostajemy więc w ręce swoje pierwsze, premierowe zagadki do rozwiązania, stawiamy pierwsze kroki na drodze do sławy i musimy wykazać się sprytem i nie lada talentem dedukcji. I tak zaczyna się nasza wielka przygoda!

Muszę przyznać, że pomimo dość cukierkowego, nieco komiksowego wyglądu, Agatha Christie: Hercule Poirot - The First Cases nie należy do najłatwiejszych gier pod słońcem. Zagadki kryminalne za jakie musimy się tutaj zabrać, są naprawdę zawiłe i skomplikowane. Gra została podzielona na tzw. rozdziały, w których to zajmujemy się jedną, konkretną sprawą. A te wierzcie mi, są bardzo, oj bardzo zawiłe. Zagadki są wielowątkowe, niezwykle rozbudowane, a ich rozwiązanie często bywa nieoczywiste. Podstawą każdej misji jest bardzo dokładne zbadanie miejsca zbrodni, lokalizacji w której doszło do kradzieży, czy też intrygi. Absolutnie nie wolno nam pominąć żadnej istotnej przesłanki, żadnego detalu i szczegółu, bo koniec końców powiązanie faktów prowadzących do rozwikłania historii może okazać się niemożliwe! Ba, gra niespecjalnie chce nam cokolwiek podpowiadać i wręcz wymaga od nas ruszenia głową i uruchomienia pokładów logicznego myślenia. Tu nie ma taryfy ulgowej!

Twórcy niezwykle ciekawie powiązali motyw zbierania informacji i późniejszego dociekania prawdy. Otóż każdy znaleziony na mapie dowód, skrawek fabuły czy przesłanka, zostają umieszczone na takiej dużej, wirtualnej, mentalnej mapie. Natomiast my, kojarząc fakty i wsłuchując się w rozmowy ze świadkami czy też podejrzanymi, dosłownie łączymy tutaj kropki - wiążąc ze sobą zdarzenia, miejsca i historie. Za każdy, dobry krok, gra nagradza nas popchnięciem fabuły do przodu i zbliża nas tym samym do rozwikłania danej intrygi. W teorii brzmi to banalnie prosto, w realu nie jest to już jednak takie łatwe. Zdarzyło mi się i to wielokrotnie, że długimi minutami dreptałem w miejscu w poszukiwaniu jakichkolwiek podpowiedzi, kompletnie nie będąc w stanie połączyć ze sobą faktów. Nie ukrywam, że w takich momentach nieraz pojawiała się frustracja, ale z drugiej strony rozwiązanie nawet maleńkiego fragmentu fabuły sprawia tu ogromną radość. Trzeba jednak przyznać, że same zagadki, oprócz sprytu, wymagają też od nas odrobiny intuicji.

Agatha Christie: Hercule Poirot - The First Cases to na pewno nie jest gra dla każdego. Zapewne nie spodoba się fanom dynamicznych akcji i sporego zamieszania na ekranie. Ta przygodówka nie przypadnie też do gustu graczom, którzy szybko się nudzą i nie mają cierpliwości do wykonywania monotonnych czynności. Trzeba sobie powiedzieć wprost, Hercule, tak jak każdy detektyw, potrafi się mocno pogubić, pobłądzić, by koniec końców, w sobie tylko znany sposób, nagle wpaść na odpowiedni trop. A rozwiązywanie intryg wymaga czasem wielokrotnego powrotu do odwiedzonych wcześniej lokacji. Ale na swój sposób ma to jednak swój urok.

Jeśli natomiast miałbym skupić się na najpoważniejszym minusie, to w grze brakowało mi większej swobody ruchów i po prostu wolnej woli. Zdecydowanie zbyt mało było momentów, gdy nie byłem tutaj prowadzony za rękę. Bo niby przepytuje się tych świadków, chodzi po mapie w jedną i drugą stronę, niby wybiera się opcje z drzewka dialogowego, ale summa summarum efekty tych rozmów zawsze są takie same. Co najwyżej samo rozwiązanie zagadki może potrwać nieco dłużej.

Podsumowując, Agatha Christie: Hercule Poirot - The First Cases to na pewno ciekawa propozycja na rynku przygodowych point and clicków, ale nie mogę jednak z czystym sercem powiedzieć, że gra powaliła mnie na kolana. Plus za historię, zawiłość fabuły, minus za niezbyt urozmaiconą rozgrywkę i brak większych wyzwań. Sprawdzacie na własną odpowiedzialność! Cześć!

Ocena: 6/10
 

Zobacz także

2023-09-23, godz. 06:00 Fae Farm [Switch] "Klik", "kilk", "klik" - "klik", "klik", "klik" - aha, jeszcze to trzeba zrobić - no to "klik", "klik", "klik" - i to wszystko w większości jednym przyciskiem… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: PayDay 3 [PC] Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda... czyli nasz redakcyjny kolega Kacper Narodzonek stwierdził, że "czas wyjść ze swojej strefy komfortu", więc zdecydował… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: NBA 2K24 [Xbox Series X] Opanowanie naprawdę złożonego i rozbudowanego sterowania - to jest jedno z najważniejszych wyzwań, z którym zmierzył się nasz redakcyjny kolega Michał… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Starfield [Xbox Series X] Co ja mam Wam właściwie powiedzieć o Starfield? Z tym pytaniem mierzyłem się od tygodnia, a siadając do kartki papieru na ekranie komputera wciąż miałem… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Trine 5: A Clockwork Conspiracy [PlayStation 5] Gdy tworzysz piątą cześć serii, musisz mieć pomysł, jak zachęcić graczy do powrotu do znanych sobie postaci i świata. W Trine 5 ponownie wcielamy się… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Immortals of Aveum [Xbox Series X] Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: Starfield [Xbox Series X] Już przed premierą rozgłos, jaki zdobyła przygotowywana przez Bethesdę kosmiczna epopeja, mógł zwrócić w głowach graczom. I zawrócił - żeby była… » więcej 2023-09-02, godz. 06:00 Armored Core VI: Fires of Rubicon [Xbox Series X] FromSoftware zaskakuje. I nie zaskakuje. Ktoś oczekiwał, że po kolosalnym sukcesie Elden Ring Japończycy pójdą za ciosem i wydadzą kolejne mroczne fantasy… » więcej 2023-09-02, godz. 06:00 Sea of Stars [Xbox Series X] Dwójka młodych wybrańców, nie zdających sobie sprawy ze swojego potencjału, ma - a to niespodzianka - uratować baśniowy świat fantasy. Tak, Sea of Stars… » więcej
678910