Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Okładka książki w wersji angielskiej
Okładka książki w wersji angielskiej
Finalizacja grantu prof. Agaty Zawiszewskiej-Semeniuk w programie „Doskonała Nauka II”, w module „Wsparcie monografii naukowych” – „Przekład monografii pt. Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą” to przykład dobrego wykorzystania ministerialnego grantu.

W module „Wsparcie monografii naukowych” finansowanie na rok akademicki 2023/2024 uzyskała prof. dr hab. Agata Zawiszewska-Semeniuk z Instytutu Literatury i Nowych Mediów na realizację przekładu na język angielski monografii autorskiej pt. Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą. Kobiety piszące wiersze w dwudziestoleciu międzywojennym (MONOGR/SP/0170/2023/01).

Monografia prof. Agaty Zawiszewskiej-Semeniuk o międzywojennych poetkach powstała w ramach realizowanego wcześniej na US grantu zespołowego „Gatunek – Kanon – Polityka. Historia i genologia pisarstwa kobiecego w XX wieku” kierowanego przez prof. dr hab. Ingę Iwasiów, finansowanego przez ówczesne Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa.

W skład zespołu realizującego projekt weszły trzy badaczki zatrudnione w Instytucie Literatury i Nowych Mediów: kierownik projektu prof. dr hab. Agata Zawiszewska-Semeniuk oraz dwie anglistki tłumaczki dr hab. prof. US Beata Zawadka i dr Barbara Braid.

Książkę, której angielski tytuł brzmi Between Young Poland, Skamander and Avantgarde. Polish women writing poetry in the interwar period, prof. Agata Zawiszewska-Semeniuk poświęciła takim polskim poetkom, jak Irena Tuwim, Nina Rydzewska, Zuzanna Rabska, których twórczość była żywo dyskutowana przez krytykę przed rokiem 1939, a które obecnie znajdują się na mniej eksponowanych miejscach w kanonie poetyckim. Odpowiadając na pytanie, jakie warunki determinują ich obecną pozycję w kanonie, porusza takie zagadnienia, jak: zakres znajomości rzemiosła poetyckiego u kolejnych pokoleń kobiet twórczych, wynikającej ze sprofilowanej płciowo edukacji szkolnej; pozycja kobiet piszących we wspólnotowym modelu polskiego życia artystycznego w pierwszych dekadach XX wieku; stosunek niewiast piszących do wypracowanych przez mężczyzn wzorców poezjowania młodopolskiego, awangardowego i skamandryckiego; zespół odmiennych gatunków, tematów i motywów realizowanych przez kobiety poetki; odmienny sposób doświadczania nowoczesności przefiltrowanej przez kategorie płci, narodowości, klasy i rasy. Działania prof. Agaty Zawiszewskiej-Semeniuk mieszczą się więc w ramach kulturowej socjologii literatury, która bada teksty rozumiane nie tylko w sposób fenomenologiczny, lecz również jako wytwory społecznych trybów lektury oraz politycznych i gospodarczych warunków ich powstawania. Dlatego obok interpretacji „blisko tekstu” poetyckiego w książce znajdujemy również analizy grupowych strategii czytelniczych, kanonizujących jedne dzieła i odrzucających inne, oraz działań takich instytucji, jak cenzura, redakcje czasopism literackich, związki zawodowe, akademie literackie.

Książki dostępna jest na stronie:


Jakub Kuszlik – pianista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod batutą Przemysława Neumanna. Fot. Sebastian Wołosz
Jakub Kuszlik – pianista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod batutą Przemysława Neumanna. Fot. Sebastian Wołosz
Bohaterami piątkowego koncertu (15 listopada 2024) w Złotej Sali Filharmonii w Szczecinie było trzech wspaniałych polskich kompozytorów z przełomu XIX i XX wieku. Z przykrością trzeba stwierdzić, że większość dzieł rodzimych twórców tamtego czasu rzadko znajduje się dziś w repertuarze polskich orkiestr. Okolice Święta Niepodległości były doskonałym pretekstem, by je przypomnieć.

Na program uroczystego wieczoru złożyły się Wariacje e-moll na temat własny Zygmunta Noskowskiego, I Symfonia g-moll op. 8 Witolda Maliszewskiego i Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego w brawurowym wykonaniu Jakuba Kuszlika.

Warto przypomnieć, że młody, utalentowany pianista jest absolwentem klasy fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego i laureatem wielu konkursów, w tym m.in. Międzynarodowego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2016), podczas którego zajął II miejsce oraz jednego z najbardziej prestiżowych na świecie – Międzynarodowego Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2021), na którym zdobył IV miejsce oraz cenną nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Mistrza z Żelazowej Woli.

Artysta występuje z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu w znamienitych salach koncertowych. Do Szczecina przyjechał prosto z tournée po Brazylii i Argentynie. Solistą i Orkiestrą Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza dyrygował Przemysław Neumann – dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii w Szczecinie, który wykonał niesłusznie zapomniane polskie dzieła.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Przemysławem Neumannem i Jakubem Kuszlikiem
Od lewej: Przemysław Kowalewski, Leszek Herman, Joanna Skonieczna, Marek Stelar. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Od lewej: Przemysław Kowalewski, Leszek Herman, Joanna Skonieczna, Marek Stelar. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
W najbliższy czwartek (1 listopada) zapraszamy na spotkanie z autorami „Pogodnego na tropie”, Markiem Stelarem, Leszkiem Hermanem i Przemysławem Kowalewskim.
„Pogodny na tropie” – to projekt Radia Szczecin. Trzech autorów wspólnie ze słuchaczami napisało audiobook. W rolę bohaterów Pogodnego wcielili się dziennikarze Radia Szczecin.
Odcinków, nieco zwariowanej opowieści, można słuchać na naszej antenie i na radioszczecin.pl/pogodny.

Na spotkanie zapraszamy w czwartek, 14 listopada o godzinie 18, do Studia S1 Radia Szczecin. Al. Wojska Polskiego 73. Studio będzie otwarte od 17.30. Wstęp bezpłatny.
Posłuchaj rozmowy Joanny Skoniecznej
Promocja książki w Książnicy Pomorskiej. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Promocja książki w Książnicy Pomorskiej. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Z 9 na 10 listopada 1938 r. w całych Niemczech i niektórych miastach Austrii zapłonęły synagogi, mieszkania i sklepy żydowskie.Ten pogrom Żydów zainicjowany przez władze państwowe przeszedł do historii jako "Noc Kryształowa".

W piątek wieczorem pod szczecińskim muralem synagogi, umieszczonym na bocznej ścianie Książnicy Pomorskiej złożono kwiaty i zapalono znicze.
Dopełnieniem uroczystości była promocja wydania polskiego tłumaczenia książki Hansa - Gerda Warmanna "Panie Abrahamson, Pańska synagoga płonie! Historie do szczecińskiej historii", wydanej przez szczeciński oddział Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Fragment rozmowy Agaty Rokickiej z Hansem=Gerdem Warmannem o Nocy Kryształowej w Szczecinie
"Frankenstein" fot. Piotr Nykowski
"Frankenstein" fot. Piotr Nykowski
Historia Frankensteina to opowieść o przerażającym potworze i jego stwórcy. Stała się inspiracją dla najnowszej produkcji w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.
Premiera sztuki zatytułowanej właśnie „Frankenstein" odbyła się wczoraj na scenie przy Wałach Chrobrego. Dla młodych twórców ta postać jest metaforą współczesnego człowieka, który dla własnych zachcianek jest gotowy zniszczyć otaczający go świat.

W postać Wiktora Frankensteina wciela się Kacper Kujawa, samego Frankensteina grają: Maria Dąbrowska, Michał Lewandowski i Wojciech Sandach.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Frymus
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie w 2004 roku, a już rok później została wyróżniona nagrodą za Najlepszy Debiut Aktorski przez Jury Festiwalu Polskiego Filmu Fabularnego w Gdyni za "Masz na imię Justine". Za ten sam obraz na Festiwalu Filmowym w Mons w Belgii, otrzymała nagrodę za Najlepszą Rolę Kobiecą. Ta kreacja zaważyła nie tylko na jej karierze, ale i życiu.

Aktorka Anna Cieślak walczy o prawa ciężko doświadczonych kobiet, działając w Fundacji La Strada. Zapewne właśnie dlatego tak koncertowo zagrała w kolejnej odsłonie serialu "Szadź" żonę seryjnego mordercy, w którego rolę wcielał się Maciej Sztur.

Pochodzi ze Szczecina i tęskni za jego przestrzenią.
Posłuchaj rozmowy Katarzyny Wolnik-Sayny