Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz
Giermasz #431
Giermasz #431
GIERMASZ-Program z 16.01.21
Oficjalnie możemy ogłosić, że zainaugurowaliśmy rok 2021. Pierwszą recenzją, gry wydanej w styczniu, jest test produkcji traktującej o wyścigach motocrossowych MXGP 2020. Testował Michał Król - i poleca. Tylko pamiętajcie, żeby dostosować do siebie poziom trudności, bo na tych wyższych ustawieniach nie ma zmiłuj. Andrzej Kutys nadrobił zaległość (premiera na konsoli przenośnej w grudniu 2020) i sprawdził chodzoną bijatyko-platformówkę Death Tales. Cóż, nasz recenzent widzi tu sporo niewykorzystanego potencjału. Z kolei od premiery Genshin Impact trochę czasu minęło, ale to gra rozwijana niemalże nieustannie, do oczywiście jest do ściągnięcia za darmo - acz nasz kolega Łukasz Rabikowski zwraca uwagę, że "monetyzacja" jest tu dosyć, powiedzmy, ofensywna. Sprawdziliśmy, w jakim stanie ta produkcja jest kilka miesięcy po premierze. I jeszcze dwa kąciki - Michał Król sprawdził, co dzieje się w polskiej branży. A Radek Lis tradycyjnie śledzi newsy technologiczne.
Szukasz recenzji konkretnej gry? Mamy ich PONAD 1000. Dlatego polecamy nasz Spis Recenzji, gdzie szybko i łatwo znajdziesz interesujący Cię tekst i dźwięk. W nawiasie kwadratowym przy tytule informujemy, na jakiej platformie testowaliśmy grę.
MXGP 2020
MXGP 2020
Z wyścigami motocyklowymi nie jest mi zbytnio po drodze, więc tym chętniej chciałem sprawdzić MXGP 2020, czyli najnowszą odsłonę licencjonowanej serii zawodów motocrossowych. I w sumie nie miałem żadnych oczekiwań, więc tym bardziej byłem zadowolony, że zjadanie błota może być tak przyjemne. Do tego grę tworzyli fachowcy od ścigałek - studio Milestone, więc to nie miało prawa się nie udać. Gdy sprawdziłem dorobek twórców, aż mi zatkało tłumik. Serie Ride, MotoGP, Supercross, MXGP, a mówię tu tylko o wyścigach motocyklowych z ostatnich lat. Widać, że są to fachowcy od tego gatunku. Co prawda do tego także rajdowe samochodówki, ale większość tworzonych przez Włochów tytułów jest związana z różnego rodzaju ściganiem na dwóch kółkach. A MXGP 2020 jest najnowszą odsłoną licencjonowanej motocrossowej serii, która właśnie trafiła na PlayStation 5.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
Genshin Impact
Genshin Impact
[Od redakcji: Oczywiście, skoro gra jest darmowa (z mikropłatnościami), każdy z Was może ją przetestować na własną rękę. Potraktujcie więc poniższy tekst jako opinię, która może być pomocna w określeniu, czy powinniście zwrócić na tę produkcję uwagę. Nie jest to też nowość, ale grę twórcy nieustannie rozwijają, więc przedstawiamy najświeższe informacje o jej stanie.]

Hej! Dzisiaj zabieram Was na Daleki Wschód! Oczywiście w ten „gamingowy” sposób, bo jednak jeszcze nie trafiłem kuponu w „lotka”, ale wierzcie mi, że i tak będzie to naprawdę ciekawa wycieczka. Wszystko to za sprawą gry Genshin Impact. To darmowy tytuł RPG w klimacie japońskich bajek anime, za którego wydanie odpowiada firma miHoYo (choć studio pochodzi z Chin, skojarzenia z mangą są ewidentne). Czas więc na przepiękne, fantastyczne krajobrazy, specyficzny humor, zawiłe historie i tabuny wymagających przeciwników. Gotowi? No to ruszamy!

Grę do recenzji pobraliśmy za darmo z cyfrowego sklepu producenta konsoli
Przegląd tygodnia
Przegląd tygodnia
Na początek krótka refleksja: gdy człowiek jest graczem od lat 80-tych, gdy w głębokiej komunie trzeba było kombinować i "piracić", to teraz tylko łezka wzruszenia w oku się kręci, gdy cały świat czeka na premierę polskiej produkcji. Ale i złość po kolejnej "obsuwie" daty premiery Cyberpunk 2077 jest proporcjonalna - więcej na ten temat w kąciku Gramy po polsku.

Aha - no i mamy duży sukces Ghostrunnera. Recenzja w Giermaszu w przyszłym programie 7 listopada, opinie z całego świata są bardzo pochlebne. Tę premierę również szczegółowo omawiamy we wspomnianym kąciku poświęconym polskim produkcjom.

À propos opóźnień jeszcze: Blizzard poinformował o ustalonej nowej dacie premiery dodatku do słynnej gry sieciowej World of Warcraft. Każde duże rozszerzenie było wydarzeniem w świecie gry, Shadowlands miało zadebiutować w październiku, ostatecznie stanie się to 24 listopada.

Zresztą, gracze chyba powinni przyzwyczaić się myśli, że podawane daty premier W KAŻDYM MOMENCIE mogą się zmienić: kolejny przykład dał Ubisoft. I tak pod koniec lutego nie zagramy w Far Cry 6. Zarówno wspomniana gra, jak i Rainbow Six Quarantine (choć tu akurat nie było daty ustalonej) zadebiutują nie wcześniej niż wiosną przyszłego roku.

Przynajmniej premiery nowych konsol wydają się niezagrożone (choć w świetle powyższego dodajemy to słowo "wydają się", heh) - mnóstwo informacji pojawia się w sieci na ten temat. Na przykład taka, że Sony zarejestrowało patent dla PS5, który informuje o auto HDR we wstecznej kompatybilności.

O cenach akcesoriów do next-genów nie raz rozmawialiśmy w kąciku technologicznym Giermaszu. Także o wysokich cenach dysków dodatkowych. A te się niestety będą przydawać, bo gry robią się coraz większe. Takie najnowsze Call of Duty: Black Ops Cold War w pełnej wersji na PC to skromne 250 giga danych. Na konsoli ponoć niby "tylko" 100 GB, ale jeszcze się przekonamy...

Jednym ze startowych ekskluzywnych tytułów dla PS5 ma być gruntownie odnowiona, napisana ponownie na szkielecie starej świetna gra Demon's Souls. I tu drobne rozczarowanie, bo część społeczności miała nadzieję, że przy okazji remake'u uda się pokazać krainę wyciętą z oryginału (wtedy przez brak budżetu). Tak się nie stanie, słychać spekulacje, że może później, jako (poprosimy, żeby był bezpłatny, a co) dodatek?

Za to konkurencja ma większy problem ze swoją super-hitową i ekskluzywną serią. Reżyser Halo Infinite już... nie jest reżyserem tej gry. Chris Lee napisał w "soszjalach" (podajemy za serwisem ppe.pl) "Wycofałem się z Infinite i patrzę na przyszłe możliwości. Wierzę w zespół i jestem przekonany, że dadzą z siebie wszystko, a teraz jest dobry moment, by się wycofać". Dodajmy, że pierwsze prezentacje gry (delikatnie mówiąc) fanów rozczarowały.

Całe szczęście, że przynajmniej Tetris na nowym Xbox Series X będzie... Śmiejcie się śmiejcie, a Tetris Effect: Connected to dopakowana wersja jednej z najpopularniejszych produkcji w historii. Jest coś magnetycznego w tym układaniu klocków na ekranie. Choć fakt faktem - mocy graficznej nowej generacji to tu nie uświadczycie.

Oczywiście przed premierą next-genów trwa mini-wojna informacyjna - czyli gracze są zarzucani informacjami pod tytułem "dlaczego właśnie nasza konsola będzie lepsza". Nietypowe akcje promocyjne są jednak doceniane. Microsoft - gdy porównano ich konsolę do lodówki - no to wyprodukowali prawdziwą lodówkę, która wygląda jak wielki Xbox Series X. I chcą ją dać jakiemuś graczowi, któremu się poszczęści. Szanujemy. Tylko o zawartości nie zapomnijcie...

Ciekawostka z Australii: możecie podziękować (albo "podziękować") tamtejszym urzędnikom (czy też "cenzorom"), bo dzięki ich interwencji w grze Wasteland 3 nie pojawił się... narkotyk. Zażycie miało poprawiać statystyki postaci w tym świetnym RPG, ale tego australijskie prawo nie dopuszcza, nawet w cyberprzestrzeni obowiązuje hasło "zażywasz, przegrywasz". Więc przedmiot z gry twórcy wycięli.
World-of-Tanks-Blitz-Nintendo-Switch
World-of-Tanks-Blitz-Nintendo-Switch
Rozmowa z Konradem Rawińskim z Wargaming o 10 lat World of Tanks i premierze na Nintendo Switch
World of Tanks to jedna z najpopularniejszych sieciowych gier w Polsce, firma Wargaming podkreśla, że mają ponad 4 miliony zarejestrowanych kont z naszego kraju. Globalnie to ponad 160 milionów kont i obecność zarówno na PC jak i konsolach oraz mobilkach. A właśnie zadebiutowała wersja na Nintendo Switch (free to play, nie wymaga subskrypcji). Wargaming ma w portfolio także między innymi World of Warships - rozmawialiśmy z Konradem Rawińskim, polskim przedstawicielem firmy o jubileuszu, innych grach studia i planach na przyszłość.