Radio SzczecinRadio Szczecin » Polska i świat
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Operator systemu BLIK poinformował w sobotę, że poranny atak DDoS zakłócił działanie płatności. Jak zapewniono, sytuacja została opanowana, a od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.
BLIK wyjaśnił na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowany był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy – infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.

„Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji” – poinformował operator.

Wicepremier Krzysztof Gawkowski podkreślił, że atak był duży, zaplanowany i przeprowadzony w wyjątkowo ważnym dla Polski dniu.

- Co ważniejsze, ma to charakter zewnętrzny. Było to działanie zaplanowane i to jeszcze w specyficznym dniu. Awaria powodowała, że ludzie po prostu nie mogli zapłacić, kiedy chcieli zakupić znicze czy wiązanki o poranku. Usługi, które pozwalają na korzystanie z BLIKa, już zostały przywrócone. Jeżeli są jeszcze jakieś małe przestoje, to nie stwarzają one dużego problemu dla klientów - dodał Gawkowski.

Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, że „Problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane. Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności”.

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.

„Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności” – napisał Gawkowski.

Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.

Edycja tekstu: Michał Król

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345

Archiwum informacji

poniedziałek01wtorek02środa03czwartek04piątek05sobota06niedziela07poniedziałek08wtorek09środa10czwartek11piątek12sobota13niedziela14poniedziałek15wtorek16środa17czwartek18piątek19sobota20niedziela21poniedziałek22wtorek23środa24czwartek25piątek26sobota27niedziela28poniedziałek29wtorek30środa31czwartek01piątek02sobota03niedziela04
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty