Radio SzczecinRadio Szczecin » Biznes
reklama
Zobacz
reklama
Zobacz
autopromocja
Zobacz
reklama
Zobacz

Jest warunkowa zgoda Komisji Europejskiej na fuzję Orlenu z Lotosem. Bruksela uzależnia ostateczną akceptację od wywiązania się przez PKN Orlen ze wszystkich zobowiązań.
Komisja poinformowała, że chodzi między innymi o sprzedaż 30 procent udziałów rafinerii Grupy Lotos i 80 procent jej stacji.

Decyzja została podjęta po przeprowadzonym przez Komisję szczegółowym postępowaniu wyjaśniającym dotyczącym planowanego przejęcia. Komisja wyrażała obawy, że fuzja może ograniczyć konkurencję na rynku dostawców paliw w Polsce i krajach sąsiadujących. Dziś dała zgodę, ale pod warunkami.

"Możemy zatwierdzić przejęcie, ponieważ wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach" - napisała w oświadczeniu wiceszefowa Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za konkurencję.

30 procent udziałów w rafinerii Lotos ma być sprzedanych wraz z pakietem praw zaradczych, co da nabywcy prawo do niemal połowy produkcji rafinerii ropy naftowej i benzyny.

Zobowiązanie dotyczące sprzedaży około 80 procent stacji sieci Lotos jest powiązane z zaopatrywaniem ich w paliwa. Ponadto PKN Orlen zobowiązał się między innymi do sprzedaży dziewięciu składów paliw niezależnemu operatorowi logistyki oraz budowy nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który zostałby mu przekazany.

Na liście zobowiązań jest też udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tysięcy ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek powiedział, że fuzja Lotosu i Orlenu jest największą taką operacją w naszym regionie. Dodał, że proces fuzji był strategiczny i zapewnił, że spina się finansowo. - Dlatego ten proces nie był łatwy do przeprowadzenia - podkreślił.

Daniel Obajtek podkreślił, że ta fuzja była konieczna dla dobra gospodarki, Orlenu i Lotosu. Wyjaśnił, że fuzja powoduje stabilność zarówno gospodarki, Orlenu, jak i cen. - Nie ma miejsca w Polsce na dwa takie koncerny. My musimy się bardzo szybko rozwijać, my musimy bardzo szybko inwestować. My nie możemy się dublować w inwestycjach, w badaniach. My nie możemy być rozgrywani choćby przy zakupie ropy - argumentował.

Prezes Orlenu wskazał, że fuzja będzie też korzystna finansowo dla koncernu. - Wspólne zakupy - tu możemy generować bardzo duże oszczędności. Proszę zobaczyć, jakie mogą być oszczędności z połączenia logistyki, z upstreamem - musimy budować, silny, mocny upstream. Ja już nie wspomnę innych zależnych spółek - wtedy zdecydowanie szybciej będziemy się rozwijać - wyjaśnił.

Daniel Obajtek dodał, że fuzja ma także znaczenie w kontekście transformacji energetycznej. - Musimy więcej pieniędzy przekazywać na badania i rozwój - my musimy sami w sobie kiedyś przejść transformację energetyczną, jako dwa połączone koncerny. My musimy mieć kapitał do przeprowadzenia tej transformacji wewnętrznej - podkreślił prezes Orlenu.

Dodał, że koncern rozwija się w regionie i przypomniał, że Orlen ma rafinerię na Litwie, a także dwie rafinerie w Czechach. Zauważył, że są to jedyne rafinerie, które funkcjonują, odpowiednio, w krajach bałtyckich i u naszych południowych sąsiadów. Zapowiedział też rozwój w regionie.

- Będziemy negocjować i negocjujemy wymianę aktywów w innej części Europy. Czyli to też buduje siłę koncernu. To, co podkreśliłem - nasz koncern nie działa tylko w Polsce. On bardzo mocno działa tutaj w regionie - podkreślił.

Bruksela uzależnia jednak ostateczną akceptację od wywiązania się przez PKN Orlen ze wszystkich zobowiązań. Chodzi między innymi o sprzedaż 30 procent udziałów rafinerii Grupy Lotos i 80 procent jej stacji.
Relacja Beaty Płomeckiej (IAR)
Relacja Krystyny Prostak [IAR]

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
reklama
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty