Otwarte konkursy do zarządów, rad programowych i spółek nadzorczych mediów publicznych oraz do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - to niektóre założenia nowej ustawy medialnej.
Nowelizacja została wpisana do wykazu prac rządu, w piątek rozpoczynają się konsultacje społeczne nad projektem - powiedziała Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
- Jesteśmy po bardzo trudnych rozmowach rządowych dotyczących tej ustawy. Ona będzie musiała być delikatnie zmieniona. Mam nadzieję, że uda nam się rzeczywiście zacząć te konsultacje społeczne, całego tego tekstu. Myślę, że one potrwają mniej więcej do połowy stycznia, może trochę później ze względu na święta. Chcielibyśmy mieć ten komfort przedyskutowania tej ustawy z każdą grupą interesariuszy. Tam są trudne sprawy dotyczące misji publicznej, tego w jaki sposób będą wybierane władze spółek mediowych - mówi Cienkowska.
- Jesteśmy po bardzo trudnych rozmowach rządowych dotyczących tej ustawy. Ona będzie musiała być delikatnie zmieniona. Mam nadzieję, że uda nam się rzeczywiście zacząć te konsultacje społeczne, całego tego tekstu. Myślę, że one potrwają mniej więcej do połowy stycznia, może trochę później ze względu na święta. Chcielibyśmy mieć ten komfort przedyskutowania tej ustawy z każdą grupą interesariuszy. Tam są trudne sprawy dotyczące misji publicznej, tego w jaki sposób będą wybierane władze spółek mediowych - mówi Cienkowska.
Projekt ma gwarantować apolityczność i eksperckość mediów publicznych oraz bardziej pluralistyczną i rotacyjną KRRiT. W założeniach znalazło się także zniesienie abonamentu RTV, finansowanie TVP i Polskiego Radia z budżetu oraz likwidacja Rady Mediów Narodowych. Propozycja zakłada zapewnienie stałego finansowania mediów publicznych na poziomie 2,5 mld złotych rocznie.
Projekt nowelizacji ustawy medialnej może trafić do komisji sejmowych w lutym albo marcu.
Edycja tekstu: Michał Król


Radio Szczecin