Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
autopromocja
Zobacz
reklama
Zobacz
reklama
Zobacz

Szczeciński "ganz" po liftingu. Ostatni w kraju kompletnie zachowany i sprawny zabytkowy wagon spalinowy SN61-183 wygląda jak nowy. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Szczeciński "ganz" po liftingu. Ostatni w kraju kompletnie zachowany i sprawny zabytkowy wagon spalinowy SN61-183 wygląda jak nowy. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Szczeciński "ganz" po liftingu. Ostatni w kraju kompletnie zachowany i sprawny zabytkowy wagon spalinowy SN61-183 wygląda jak nowy.
Od ponad pięciu lat rdzewiał na bocznicy Wzgórza Hetmańskiego. W miesiąc wyremontowali go miłośnicy kolei i pracownicy Przewozów Regionalnych - usprawnili silniki, układ sterowania, wymienili podłogę i pomalowali. W środę zaprezentowali wagon.

- Maszyna pracuje - mówi Mirosław Głowiński, który od kilkudziesięciu lat opiekuje się wagonem. - Jestem dumny i wzruszony, bo chciałem, żeby ruszył po tylu latach opieki. Jestem zadowolony, że udało mi się dokończyć moje dzieło, które zacząłem ponad 40 lat temu.

- Każdy ma swoje zainteresowania i na nas trafiło, że akurat pasjonujemy się koleją. Barwy są oryginalne, czyli zielone, w środku żółte i szary połysk u góry - mówili sympatycy kolei, którzy pomagali przy remoncie "ganza".

Urząd marszałkowski zapłacił za remont 30 tysięcy złotych. Wagon będzie można zobaczyć w sobotę podczas dni otwartych Lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Ganz jest prekursorem szynobusów. W czasach świetności kursował na najważniejszych trasach w Polsce m.in. do Warszawy czy Krakowa.

Pojazd wyprodukowany w 1972 roku przez Węgrów. W czasach świetności wagony typu SN61 prowadziły pociągi ekspresowe np. "Tatry" z Warszawy do Zakopanego, ale też obsługiwały trasę Szczecin - Gdańsk. Później były wykorzystywane na trasach lokalnych. W latach 1960-1975 węgierskie zakłady Ganz-MÁVAG wyprodukowały dla PKP 250 spalinowych wagonów typu SN61.

Pięć lat temu za ponad 35 tysięcy złotych urząd marszałkowski odkupił pojazd od PKP Cargo, by uratować go przed przerobieniem na żyletki. Niszczył go czas, bo brakowało pieniędzy na remont. Dopiero teraz udało się go odnowić.
Relacja Anny Łukaszek.
Fot. Piotr Rakowski [Radio Szczecin]

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
12345
12345

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty