Radio SzczecinRadio Szczecin » Polska i świat
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin/Archiwum]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin/Archiwum]
H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych wyprodukuje dla PKP Intercity 300 nowych wagonów. Kontrakt przewiduje też możliwość kupna dodatkowych 150 wagonów. Wartość podpisanej umowy to ponad cztery miliardy dwieście milionów złotych. Przewoźnik kolejowy zawarł też kontrakt dotyczący przebudowy stacji postojowej w Przemyślu w dzielnicy Bakończyce.
Wartość kontraktu - w przypadku rozszerzenia umowy na 150 kolejnych wagonów - wzrosłaby do ponad sześciu miliardów trzystu milionów złotych. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak powiedział, że to odpowiedź na zapotrzebowanie i oczekiwanie pasażerów. Dodał, że wagony będą nowoczesne, wygodne i funkcjonalne. "Jeżeli myślimy o tym, żeby w Polsce coraz więcej osób podróżowało, musimy ich zachęcać właśnie tego typu taborem, który także będzie wpływał na częstotliwość siatki połączeń" - podkreślił.

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zaznaczył, że pasażerowie będą mogli pojechać nowymi wagonami z Warszawy do Katowic, Poznania, Szczecina lub do Berlina oraz z Przemyśla przez Wrocław do Szczecina. W planach jest też możliwość wjeżdżania nimi do Czech, Niemiec, Austrii, na Słowację, Węgry i Litwę. Pierwsze wagony spółka ma otrzymać w 2026 roku, a zakończenie dostaw przewidziano na 2030 rok. "Będą to nie tylko wagony typowe, z miejscami do siedzenia 1 i 2 klasy. Będą to wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, ale będzie 38 wagonów restauracyjnych, będzie 38 wagonów do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Będzie 40 wagonów do przewozów minimum 8 rowerów na pokładzie i będzie 26 wagonów dzienno-nocnych, czyli z miejscami do leżenia" - poinformował prezes spółki. Wagony w przedziale będą miały cztery miejsca siedzące lub cztery miejsca leżące.

Nowa stacja w Przemyślu-Bakończycach, która ma powstać w ciągu dwóch i pół roku, będzie dysponowała między innymi ekologiczną myjnią całoroczną, halą napraw, nową nastawnią.

Grzegorz Leszczyński, prezes spółki KZN Rail - która wraz z Wadoma W. Małkowiak będzie realizowała to zamówienie - powiedział, że na zapleczu technicznym w Przemyślu będzie można serwisować pociągi i dokonywać ich przeglądu. Zapowiedział, że stacja będzie dysponowała urządzeniami do obsługi i utrzymania pojazdów. "Na zewnątrz 5 kilometrów toru, 30 rozjazdów, urządzenia sterowania ruchem, i co ciekawe, cała ta przebudowa będzie prowadzona pod pełnym utrzymaniem ruchu" - zaznaczył, dodając, że powstanie miasteczko kontenerowe, gdzie pracownicy będą mogli funkcjonować na co dzień.

Nowe wagony pojadą z prędkością do 200 kilometrów na godzinę w składach pociągów Express InterCity i Intercity.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty