Minister przemysłu Marzena Czarnecka podczas środowej uroczystości zakończenia rozbudowy Terminala LNG w Świnoujściu powiedziała, że inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla Polski, zapewni nam bezpieczeństwo i samowystarczalność.
- Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Polski, bo ona powoduje wzmocnienie bezpieczeństwa, niezależności energetycznej Polski. Jesteśmy w zakresie gazu samowystarczalni. Nie potrzebujemy kontaktu z naszymi sąsiadami ze Wschodu – powiedziała Czarnecka.
- Bezpieczeństwo energetyczne ma wymiar gospodarczy, ale daje nam też niezależność w znaczeniu politycznym, militarnym – stwierdził Wrochna.
W ramach rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu powstał trzeci zbiornik na skroplony gaz, o pojemności 180 tys. m sześć. Zbudowano także nowe nabrzeże, które umożliwi cumowanie, postój, załadunek i rozładunek mniejszych zbiornikowców LNG; miejsce przeładunku gazu między tankowcami (tzw. transhipment) i bunkrowania małych jednostek, np. holowników, wykorzystujących LNG jako paliwo. Koszt inwestycji to kwota prawie dwóch miliardów złotych.
Terminal LNG w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki (o pojemności 160 tys. m sześć. każdy) umożliwiły dywersyfikację dostaw błękitnego paliwa, zapewniając Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.
Gazowce z LNG przypływają do Świnoujścia przede wszystkim z USA i Kataru. W lipcu ubiegłego roku spółka Gaz-System, która zarządza gazoportem i siecią przesyłową w kraju, poinformowała o zrealizowaniu już 300 dostaw skroplonego gazu.
Minister zapewniła, że rząd Donalda Tuska będzie wspierać wszystkie inwestycje zmierzające do zapewnienia niezależności energetycznej Polski.
To inwestycja niezwykle ważna dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju - uważa wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
- Ten terminal zapewnia blisko 50% zapotrzebowania na gaz w Polsce. Czyli to co płynie w naszych kuchenkach, do przedsiębiorstw, fabryk. Zwiększamy nasze bezpieczeństwo energetyczne - mówi wiceminister.
Obecna zdolność regazyfikacji terminala wynosi 8 miliardów 300 milionów metrów sześciennych gazu rocznie. To ma ogromne znaczenie nie tylko dla naszego kraju - dodaje Arkadiusz Marchewka.
- Dywersyfikujemy dostawy gazu, rozbudowujemy nasz port. Będziemy mogli wspierać nie tylko rozwój transportu gazu do Polski, ale także ładować go na mniejsze statki i zapewnić to bezpieczeństwo energetyczne krajom z rejonu Morza Bałtyckiego - mówi wiceminister.
Pełnomocnik rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciech Wrochna podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę energetyczną „są trudne, a ich realizacja trwa długo”. Przypomniał, że decyzja o budowie gazoportu w Świnoujściu zapadła prawie 20 lat temu. Wrochna podkreślił, że bezpieczeństwo energetyczne Polski to jeden ze strategicznych celów rządów.- Ten terminal zapewnia blisko 50% zapotrzebowania na gaz w Polsce. Czyli to co płynie w naszych kuchenkach, do przedsiębiorstw, fabryk. Zwiększamy nasze bezpieczeństwo energetyczne - mówi wiceminister.
Obecna zdolność regazyfikacji terminala wynosi 8 miliardów 300 milionów metrów sześciennych gazu rocznie. To ma ogromne znaczenie nie tylko dla naszego kraju - dodaje Arkadiusz Marchewka.
- Dywersyfikujemy dostawy gazu, rozbudowujemy nasz port. Będziemy mogli wspierać nie tylko rozwój transportu gazu do Polski, ale także ładować go na mniejsze statki i zapewnić to bezpieczeństwo energetyczne krajom z rejonu Morza Bałtyckiego - mówi wiceminister.
- Bezpieczeństwo energetyczne ma wymiar gospodarczy, ale daje nam też niezależność w znaczeniu politycznym, militarnym – stwierdził Wrochna.
W ramach rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu powstał trzeci zbiornik na skroplony gaz, o pojemności 180 tys. m sześć. Zbudowano także nowe nabrzeże, które umożliwi cumowanie, postój, załadunek i rozładunek mniejszych zbiornikowców LNG; miejsce przeładunku gazu między tankowcami (tzw. transhipment) i bunkrowania małych jednostek, np. holowników, wykorzystujących LNG jako paliwo. Koszt inwestycji to kwota prawie dwóch miliardów złotych.
Terminal LNG w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki (o pojemności 160 tys. m sześć. każdy) umożliwiły dywersyfikację dostaw błękitnego paliwa, zapewniając Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.
Gazowce z LNG przypływają do Świnoujścia przede wszystkim z USA i Kataru. W lipcu ubiegłego roku spółka Gaz-System, która zarządza gazoportem i siecią przesyłową w kraju, poinformowała o zrealizowaniu już 300 dostaw skroplonego gazu.
Edycja tekstu: Michał Król, Elżbieta Bielecka
To inwestycja niezwykle ważna dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju - uważa wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.