Postępowania wobec sześciu dużych banków wszczął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Powodem jest sposób, w jaki te instytucje reagują na zgłoszenie przez klientów nieautoryzowanych transakcji. Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny powiedział, że postępowania dotyczą Alior Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP i Plus Banku.
- Do nieautoryzowanych transakcji najczęściej dochodzi wskutek cyberataków, na przykład wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów czy danych z karty. W wyniku nieuczciwych działań konsument traci pieniądze. Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku prawidłowej weryfikacji reklamacji i zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie - powiedział Chróstny.
UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy zgłoszenie nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta.
- Do nieautoryzowanych transakcji najczęściej dochodzi wskutek cyberataków, na przykład wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów czy danych z karty. W wyniku nieuczciwych działań konsument traci pieniądze. Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku prawidłowej weryfikacji reklamacji i zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie - powiedział Chróstny.
UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy zgłoszenie nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta.