Firma Rhenus nie kupiła portu w Szczecinie. Dalej należy on do Zarządu Portów Morskich - zapewnia członek zarządu Bulk Cargo Adam Czarnul.
Jak podkreśla Czarnul, zadecydowały możliwości finansowe firmy Rhenus i pomysł na dalsze inwestycje. - Będziemy mieli dostęp do nabrzeży, które mogą przyjmować statki o zanurzeniu 11 metrów. W związku z tym potrzebujemy nowych dźwigów, nowych urządzeń, nowych boksów. Praktycznie cała supra-struktura musi być zmodernizowana.
- Będziemy dalej jako Bulk Cargo zajmować się magazynowaniem, przeładunkiem i innymi operacjami portowymi. O dalszą współpracę nie muszą martwić się firmy spedycyjne - uspokaja Czarnul. - To, że dzisiaj jesteśmy własnością Rhenusa, to nie znaczy, że my nie będziemy rozmawiali z innymi spedytorami. Tak to jest dzisiaj. Wszyscy spedytorzy, którymi z nami współpracują, dalej chcą z nami współpracować. Te relacje są bardzo dobre.
- Ministerstwo Infrastruktury miało prawo do pierwokupu spółki na tych samych zasadach, co Rhenus, jednak nie zdecydowało się na taki ruch - tłumaczy ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego profesor Dariusz Zarzecki. - Czy Bulk Cargo przez tego konkretnego inwestora zagraża w jakiś sposób długoterminowemu bezpieczeństwu państwa? Myślę, że tu odpowiedź ministerstwa brzmiała - nie. Natomiast Skarb Państwa, gdyby jednak chciał być właścicielem takiej firmy, to musiałby przejąć odpowiedzialność, w tym również ponosić koszty związane z inwestycjami.
Ekonomista przypomniał, że Rhenus jest częścią grupy Rethmann, która od wielu lat działa na polskim rynku.
Rhenus na początek ma przeznaczyć na inwestycję około 200 milionów złotych. Jak zaznaczył Czarnul, kwota nie jest wystarczająca, ale jest prawdopodobne, że zainwestuje większe środki. W Bulk Cargo pracuje obecnie 330 osób.
Edycja tekstu: Piotr Kołodziejski
Jak podkreśla Czarnul,, zadecydowały możliwości finansowe firmy Rhenus i pomysł na dalsze inwestycje.
- Będziemy dalej jako Bulk Cargo zajmować się magazynowaniem, przeładunkiem i innymi operacjami portowymi. O dalszą współpracę nie muszą martwić się firmy spedycyjne - uspokaja Czarnul.
- Ministerstwo Infrastruktury miało prawo do pierwokupu spółki na tych samych zasadach, co Rhenus, jednak nie zdecydowało się na taki ruch - tłumaczy ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego profesor Dariusz Zarzecki.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
a POLSKA będzie miała dostęp
do tych nabrzeży ...????!
Niemcy! nas WYKUPILI ?!./
urzednik marchewka wraz z całą kliką tuskowców kłamią!!!! Wysprzedają Polskę niemcom, zadłużają nas po uszy !!! Na kogo Wy Ludzie głosujecie !!!! Precz z koalicją sprzedawczyków !!!!
Przypomniała mi się scena z " Potopu", gdy z namiotu, w którym poddano Polskę Szwecji, wychodzi szlachcic i rozdzierająco krzyczy : " matkę tam mordują, nie jesteśmy już Polską lecz Szwecją". Mam nadzieję, że uśmiechnięta koalicja nie ma handlowych planów wobec Szczecina :)
kiedyś stocznia, po prostu są konsekwentni ,po kawałku
Komentujących proszę o wskazanie, które nabrzeża są własnością Bulk Cargo vel. Rhenus? I które tereny portowe są ich własnością? Bo coś mi się wydaje, że żadne. A obie firmy są operatorem na tych nabrzeżach i teren dzierżawią...
@Siara ... prawda ale... Umowę dzierżawy terenów od ZMPSiŚ SA (największy obszar z wydzierżawianych przez port w Szczecinie) podpisała BCPSz w starym układzie właścicielskim czyli jako 100% spółka pracownicza. Obecnie Rhenus wchodzi w warunki tych ustaleń całkowicie bezprzetargowo i całkowicie bez żadnych zobowiązań. Obiecanki składane są tylko byłym już udziałowcom a jedyny bezsporny fakt to tylko KASA jaką wzięli za sprzedane udziały. Tak wygląda patriotyzm po bulkowemu....
No a co się dziwisz, że Rhenus kupił udziały, skoro Gróbarczyk w 2023 roku nie był zainteresowany ich kupnem. Reprezentował wtedy skarb państwa.
@Siara...otóż znowu nieprawda. 1).Udziały w BCPSz nigdy nie były wystawione na przetarg publiczny. 2). Rhenus kupił pierwsze 40% udziałów 30.12.2022 r., będąc w posiadaniu informacji o planowanej przez Rząd nowelizacji Ustawy o bezpieczeństwie... o tzw. prawo pierwokupu (przyjęta przez Sejm i Senat w styczniu a weszła w życie w lutym 2023 r.) 3). Po tej nowelizacji żadne udziały w BCPSz nie były oferowane do sprzedaży. Nastąpiło to dopiero po zmianie Rządu i uzyskaniu przez Rhenus zgody od UOKiK. 3). I znowu nastąpiło to w zaciszu gabinetów a Minister Marchewka, z tylko sobie znanych powodów, nie skorzystał z ustawowego prawa do pierwokupu. A tak na marginesie bzdury opowiada pan prof. D.Zarzecki mówiąc, że Rhenus miał takie same warunki(prawa) do nabycia udziałów jak Rząd !!! NIE!!! Rhenus nie miał prawa do pierwokupu!!! Rhenus bezprzetargowo i bez zgody Wydzierżawiającego ZMPSiŚ SA (właściciela gruntów w imieniu Skarbu) wszedł w prawa Dzierżawcy (BCPSz) na prawach Umowy dzierżawy podpisanej w 2022 r. przez BCPSz w zupełnie innym składzie udziałowców (w tym czasie100% spółka pracownicza).
@Kenaj - co ma Marchewka do zakupu 40% udziałów w 2022 roku? I co ma do odpowiedzi ministerstwa z 11.2023 o braku zainteresowania nabyciem udziałów przez skarb państwa? Nie mówię, że to jakiś super minister czy coś. Ale w tamtym czasie, nie było go na tym stanowisku.