Technologia budowy tunelu w Świnoujściu była analizowana pod każdym kątem. Wybrano najlepszą z blisko 50. Tak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada na pytania Urzędu Zamówień Publicznych.
Jak mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA, oba warianty były analizowane już w 2010 przy wydawaniu decyzji środowiskowych. Technologia zatapiania gotowych elementów wiąże się z większą ingerencją w środowisko wodne.
- Ponieważ budowa tunelu zatapialnego wiąże się z tym, że najpierw trzeba w dnie rzeki wykonać takie miejsce, wybrać stamtąd dużo materiału. To są prace dużo bardziej ingerujące w środowisko, niż budowanie tunelu drążonego, który jest wykonywany 8-10 metrów pod dnem - tłumaczy Grzeszczuk.
Tunel pod rzeką Świną w Świnoujściu ma wybudować włoskie konsorcjum firm Astaldi i Ghella. Tunel ma połączyć wyspy Wolin i Uznam - podziemne połączenie ma mieć długość około 1,5 kilometra. Inwestycja kosztuje 760 milionów złotych, a budowa tunelu ma zakończyć się w 2021 roku.