Najpóźniej 8 maja zostanie podpisana umowa na unijne dofinansowanie budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy m.in. Szczecin, Stargard, Police, Goleniów czy Gryfino.
- To jest modernizacja przystanków, budowa wiat i infrastruktury towarzyszącej, również dla osób niepełnosprawnych. Do tego węzły przesiadkowe, parkingi, wiaty dla rowerów. Także przystanki innego rodzaju komunikacji, czyli autobusowej i tramwajowej - mówi Walaszkowski.
W ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma powstać także m.in. druga nitka torowiska do Polic. W Szczecinie powstanie też 9 nowych stacji, m.in. Szczecin Arkońska, Łasztownia czy w Żydowcach. W całym obszarze ma być ich łącznie 40.
W realizacji inwestycji uczestniczy 10 podmiotów. Jak mówi prezydent Szczecina Piotr Krzystek, dofinansowanie to efekt ich współpracy.
- To jest jeden z najbardziej skomplikowanych projektów w Polsce. Uczestniczy w nim PKP, samorządy województwa i Szczecina, Stargard, Gryfino, Police, Goleniów - wylicza Krzystek.
Cały projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej - wraz z zakupem taboru, będzie kosztował ponad 700 milionów złotych. Długość linii kolejowych wyniesie prawie 120 km. Szczecińska Kolej Metropolitalna ma być gotowa w 2022 roku.