Radio SzczecinRadio Szczecin » Biznes
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin/Archiwum]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin/Archiwum]
Ma być łatwiej, szybciej i taniej podczas zakupów w internecie. W poniedziałek wchodzą w życie unijne przepisy znoszące bariery w handlu w sieci, czyli blokadę geograficzną.
Nowe przepisy mają doprowadzić do likwidacji obecnych praktyk - sprzedawcy często zawyżają marże albo ograniczają oferty w zależności od kraju. Dzieje się tak, bo system lokalizuje kupującego po adresie IP komputera lub numerze karty kredytowej, który identyfikuje miejsce jej wydania. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Andrus Ansip podkreślił w rozmowie z brukselską korespondentką Polskiego Radia Beatą Płomecką, że to kłóci się z zasadami jednolitego rynku.

- Stosowane blokady geograficzne w internecie przyprawiają o ból głowy. To jest dyskryminacja ze względu na narodowość jeśli podczas transakcji bierze się pod uwagę na przykład miejsce wydania karty kredytowej - powiedział wiceszef Komisji.

Dodał, że z powodu blokady geograficznej tylko jedna trzecia konsumentów mogła do tej pory swobodnie dokonać zakupów w internecie.

Nowe reguły zagwarantują, że sprzedawcy internetowi będą musieli traktować wszystkich klientów jednakowo - tych w ich kraju, jak i tych z pozostałych państw Unii Europejskiej. Zastrzegł, że nowe przepisy nie oznaczają dodatkowych obciążeń dla firm.

- Nie możemy narzucić sprzedawcom obowiązku dostarczania towarów do każdego zakątka Unii Europejskiej - powiedział wiceszef Komisji.

Zatem kwestie dostawy każdy klient będzie musiał uzgodnić ze sprzedawcą. Wiceszef Komisji przypomniał natomiast, że Bruksela zaproponowała jakiś czas temu, by koszty wysyłanych paczek za granicę były bardziej przejrzyste co doprowadzi do obniżenia cen. Wiceszef Komisji wyraził nadzieję, że przepisy, które wchodzą w życie, wpłyną korzystnie na handel w internecie w wielu krajach, także w Polsce.

- 10 procent polskich firm sprzedaje swoje towary w internecie do innych krajów, to wprawdzie więcej niż średnia unijna, która wynosi 9 procent, ale wciąż mało. A jeśli chodzi o zakupy, to tylko 16 procent Polaków decyduje się je robić w sklepie internetowym z innego kraju. Średnia w Unii to 19 procent - powiedział wiceprzewodniczący Komisji, powołując się na najnowsze dane.

Andrus Ansip zaznaczył, że nowe przepisy nie obejmują usług audiowizualnych świadczonych drogą elektroniczną takich jak muzyka, gry, czy filmy.

- Chodzi o słynne zdanie, które często widzą użytkownicy internetu - przepraszamy, ten materiał jest niedostępny w Twoim kraju. Nad tym pracujemy dopiero, choć już w niektórych sektorach geoblokowanie zostało częściowo zniesione - powiedział wiceszef Komisji.

Bruksela oczekuje, że wszystkie kraje wdrożą szybko unijne przepisy, które wchodzą w życie i zapewnią, że będą one skutecznie egzekwowane. To wiąże się z wyznaczeniem organu w każdym państwie członkowskim, który będzie służył konsumentom praktyczną pomocą.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345

Archiwum informacji

poniedziałek01wtorek02środa03czwartek04piątek05sobota06niedziela07poniedziałek08wtorek09środa10czwartek11piątek12sobota13niedziela14poniedziałek15wtorek16środa17czwartek18piątek19sobota20niedziela21poniedziałek22wtorek23środa24czwartek25piątek26sobota27niedziela28poniedziałek29wtorek30środa31czwartek01piątek02sobota03niedziela04
  Autopromocja  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty