Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
autopromocja
Zobacz

Naukowcy przebadali ponad 400 chorych na nowotwór krtani - mówi genetyk prof. Jan Lubiński. Fot. Monika Bielik [Radio Szczecin]
Szczecińscy naukowcy odkryli, że im wyższe jest stężenie selenu w organizmie chorego na raka krtani - tym większa jest szansa na przeżycie pacjenta. W środę przedstawili wyniki swoich siedmioletnich obserwacji.
- Naukowcy przebadali ponad 400 chorych na nowotwór krtani - mówi genetyk prof. Jan Lubiński. - Od 2009 roku pobierano krew od tych pacjentów i deponowano ją w -80 stopniach Celsjusza, przeprowadzano badania laboratoryjne i następnie obserwowano, co dzieje się z pacjentem.

Obserwacje dowiodły, że w nowotworze krtani znaczną rolę odgrywa selen. - Jeżeli selen jest na odpowiednio wysokim poziomie, to w stosunku do tych, którzy mają niski poziom selenu szansa na przeżycie pięciu lat jest do 10 razy większa - tłumaczy prof. Lubiński.

Badacze chcą zgłosić swoje odkrycie do Urzędu Patentowego. W lipcu mają zamiar podawać pacjentom selen, żeby sprawdzić w jaki sposób to wpłynie na chorobę.

Pacjenci z rakiem krtani mają złe rokowania. 40 procent pacjentów umiera w ciągu pięciu lat. Zwykle leczenie polega na podawaniu chemioterapii.

Badania przeprowadziły dwa zespoły naukowców z Zakładu Genetyki i Patomorfologii oraz Kliniki Laryngologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego.
Relacja Moniki Bielik.